Bur evo 6 tme?

v0MPi
15 januari 2012 · 39 Inlägg

Hej smile
hoppas verkligen någon kan ta sig tid att läsa detta och kanske hjälpa mig? egen erfarenheter osv, rätt ny inom detta. jag har planer på att bygga bur i min evo 6 - 00 blir en halv bur (ta bort baksätet).

men nu är det så att jag undrar hur jag ska gå till väga, hur jag ska göra med bes? för jag vill reg bes'a den för 2 då eftersom jag vill ha svetsat ist för skruv.. så jag ringde till bilprovningen's kundsupport för tekniska frågor, och ja dom är väl inte dom mest kunniga personerna direkt.. menmen, fick ialf lite hjälp av en kille där som inte trodde detta skulle vara några problem då min inte är heltypsgodkänd som han såg via deras system och han förklarade att det inte borde vara några problem då allt bara är tight och schysst gjort samt inte hindra ur och instigning samt att klä in de rör man ev. kan slå sig på.. sen sa han också att det inte får vara för nära ryggstöden på bilen?

sen sa han också åt mig att ringa till en bes där dom tar hand om reg bes som håller på med detta, så jag gör detta och dom verkade inte ha en aning om vad jag pratade om och bad mig ringa till tekniska avdelningen som jag precis pratat med? allt är så sjukt snurrigt..


hoppas jag la inlägget rätt!
Mvh, V

zovix Maskinbefäl
15 januari 2012 · 1 038 Inlägg

Sätt i en helbur i stället. Jag är övertygad om att du kommer ångra dig annars...

Är bilen helbilsgodkännd är det "kört" då får du ta det via ombyggtfordon reglerna annars är det bara att åka i och regga. Dörrsträvirna ska sitta lågt så de inte hindrar insteg (man vill sätta dessa högre fr bättre skydd men gatreggad med bur blir alltid kompromsser).

Hjälmkrossarstag eller toyotastag sa du glömma på gatreggat.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
KHRacing
15 januari 2012 ·

zovix skrev:
Sätt i en helbur i stället. Jag är övertygad om att du kommer ångra dig annars...

Är bilen helbilsgodkännd är det "kört" då får du ta det via ombyggtfordon reglerna annars är det bara att åka i och regga. Dörrsträvirna ska sitta lågt så de inte hindrar insteg (man vill sätta dessa högre fr bättre skydd men gatreggad med bur blir alltid kompromsser).

Hjälmkrossarstag eller toyotastag sa du glömma på gatreggat.

Med vänlig hälsning, Magnus

Håller med till en viss del Magnus :-)

Jag har reggat EVO´n med alla stag som finns typ förutom de siom sitter fram till främre tornen.

Ang halvbur så är det så enelt som att man kan bygga 99,9% hur man själv vill. alla de rör som man i fastspänt läge kan nå med sina kroppsdelar skall kläs in med skyddande material 8rörisolering exempelvis.

Vid helbur så är det ursteget som prioriteras.

Det sägs (rykten) att SBF-vaghnbok skall mildra en registrering/besiktning, men inget jag kunnat ta del utav ännu dock, skall besiktiga den i sommar.

Burregg med helfordonsgodkännandet gör följande krav:

byte av motor, v-låda, samt hela bromssystemet.

Samt att det även gör att helfordonsgodkännnade försvinner ur bilen handlingar.

Eisenhut
18 januari 2012 · 1 827 Inlägg

Jag förstår inte varför man skulle ångra sig med båge? Betydligt bättre än ingenting och du får inte den enorma inskränkningen i användbarhet en helbur ger dig. Dessutom är det enklare att regga in.

Det du kan göra om du tvunget vill regga din bur utan att bygga om till ombybbgt fordon är att du reggar dom den till lätt lastbil, frågan är bara om en lancer är tillräckligt stor? För gör du det kan du regga om den till lätt lastbil med galler osv, sen reggar du tillbaka till vanlig bil och 1 passagerare. Då kan du utan bekymmer montera en båge där baksätet tidigare satt... smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
v0MPi
26 januari 2012 · 39 Inlägg

KHRacing skrev:

zovix skrev:
Sätt i en helbur i stället. Jag är övertygad om att du kommer ångra dig annars...

Är bilen helbilsgodkännd är det "kört" då får du ta det via ombyggtfordon reglerna annars är det bara att åka i och regga. Dörrsträvirna ska sitta lågt så de inte hindrar insteg (man vill sätta dessa högre fr bättre skydd men gatreggad med bur blir alltid kompromsser).

Hjälmkrossarstag eller toyotastag sa du glömma på gatreggat.

Med vänlig hälsning, Magnus

Håller med till en viss del Magnus :-)

Jag har reggat EVO´n med alla stag som finns typ förutom de siom sitter fram till främre tornen.

Ang halvbur så är det så enelt som att man kan bygga 99,9% hur man själv vill. alla de rör som man i fastspänt läge kan nå med sina kroppsdelar skall kläs in med skyddande material 8rörisolering exempelvis.

Vid helbur så är det ursteget som prioriteras.

Det sägs (rykten) att SBF-vaghnbok skall mildra en registrering/besiktning, men inget jag kunnat ta del utav ännu dock, skall besiktiga den i sommar.

Burregg med helfordonsgodkännandet gör följande krav:

byte av motor, v-låda, samt hela bromssystemet.

Samt att det även gör att helfordonsgodkännnade försvinner ur bilen handlingar.

jaha okej, tack så mycket för dessa svar! men enligt han jag ringde till på bilprovningens tekniska avdelning så var min bil inte helbil/fordonsgodkänd..? så då borde det inte vara några problem? eller?

för jag ringde ju till en person som har hand om regbes och han verkade ju inte ha en aning om någonting..

v0MPi
26 januari 2012 · 39 Inlägg

Eisenhut skrev:
Jag förstår inte varför man skulle ångra sig med båge? Betydligt bättre än ingenting och du får inte den enorma inskränkningen i användbarhet en helbur ger dig. Dessutom är det enklare att regga in.

Det du kan göra om du tvunget vill regga din bur utan att bygga om till ombybbgt fordon är att du reggar dom den till lätt lastbil, frågan är bara om en lancer är tillräckligt stor? För gör du det kan du regga om den till lätt lastbil med galler osv, sen reggar du tillbaka till vanlig bil och 1 passagerare. Då kan du utan bekymmer montera en båge där baksätet tidigare satt... smile

jag kommer nog inte sätta in en helbur.. isåfall blir det halvbur och bli utan baksäte.. smile

hm okej, men ska försöka att ringa till bilprovningen igen.. dom är ju rätt bra på att inte veta vad dom pratar om, men får väl ringa tills man får tag i någon vettig person som har koll. och dessa jävla telefon köer är ju inget att leka med..... :p

KHRacing
26 januari 2012 ·

v0MPi skrev:

Eisenhut skrev:
Jag förstår inte varför man skulle ångra sig med båge? Betydligt bättre än ingenting och du får inte den enorma inskränkningen i användbarhet en helbur ger dig. Dessutom är det enklare att regga in.

Det du kan göra om du tvunget vill regga din bur utan att bygga om till ombybbgt fordon är att du reggar dom den till lätt lastbil, frågan är bara om en lancer är tillräckligt stor? För gör du det kan du regga om den till lätt lastbil med galler osv, sen reggar du tillbaka till vanlig bil och 1 passagerare. Då kan du utan bekymmer montera en båge där baksätet tidigare satt... smile

jag kommer nog inte sätta in en helbur.. isåfall blir det halvbur och bli utan baksäte.. smile

hm okej, men ska försöka att ringa till bilprovningen igen.. dom är ju rätt bra på att inte veta vad dom pratar om, men får väl ringa tills man får tag i någon vettig person som har koll. och dessa jävla telefon köer är ju inget att leka med..... :p

tag ur baksätet med bältena..  bygg en halvbur som BARA sitter i baksätet.

ring o boka en regbesiktning för bur + vägning - klart

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang