4166
Sök

Bil överhettad och ingen värme i kupén! (LÖST!) Har en fråga till!

jixz
5 februari 2012
Trådstartare
Tjena, igår när jag skulle köra hem min bil så började bilen gå upp i arbetstemp som vanligt, fick dock ingen värme i bilen. Sen helt plötsligt var tempmätaren på max så stannade direkt och stängde av. Öppnade motorhuven och ser att vattnet bara åker ut från slangen där vattenkylningen till turbon ska vara (Dem sitter ihop för turbon är bytt och kör bara oljekylning just nu) Expansionskärlet var ungefär vid minimum när jag kollade sist vilket var för någon dag sedan, men nu var den nästan helt fylld?! Dock försvann allt vatten när jag öppnade expansionskärlet, kokade väl upp? Har sökt runt och lite så och kan det vara att jag fått ispropp i mitt kylarsystem? Eller är det toppen? Bilen ryker vitt men bara ibland. Vet dock inte om den gjorde det nu för jag hann inte kolla det.

Bil: Volvo 945 Turbo +

Jag vet själv att jag har varit lite så slarvig med att fylla på glykol så kan det vara det?
Var cirka -17 grader då detta inträffade.

Problemet löst! Dock har jag en fråga till ang. att bilen ryker vitt ibland? Är det topparpackningen?

MVH jixz.
Senast redigerat av jixz (5 februari 2012)

Forummoderator
26 617 Inlägg
5 februari 2012
Tror också på en ispropp faktiskt. Du skulle ha haft in bilen i ett varmgarage eller liknande så den fått tina upp, och sen se om nåt har hänt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

766 Inlägg
5 februari 2012
Kylarlocket är trasigt.... Eller så är de topp packningen bara att välja

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
5 februari 2012
Ispropp, cpu1337 är en degluva..

Fick ispropp idag med precis samma fel.. Hur ja löste problemet första gången: Piskade ur den i 2an, Då släppte proppen å värmen kom!
Andra gången: Pumpade på slangarna å drog i gaswiren på ca 3000k rpm.

3:dje gången: Hände aldrig, Tömde ut allt å fyllde på med riktig glykol! smile

Audis in Scandinavia Crew

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
5 februari 2012
cpu1337 skrev:
Kylarlocket är trasigt.... Eller så är de topp packningen bara att välja

Seriöst är du sjuk i huvet eller? *bara välja* Så om toppackningen skulle vara säck så kan ja byta kylarlocket så är allt klart? Fan byt forum eller nå! Tjalol, Finns på PM om du vill nå mer tard. smile

766 Inlägg
5 februari 2012
Alla motor problem löser sig med varvstopp i 30minuter

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
5 februari 2012
cpu1337 skrev:

Ja på din bonneverkstad kanske med cement i expansionskärlet.

766 Inlägg
5 februari 2012
NIKKELICIOUS skrev:
cpu1337 skrev:

Du sa ju själv att du fixa frusen motor med varvning?:-)

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
5 februari 2012
cpu1337 skrev:
NIKKELICIOUS skrev:
cpu1337 skrev:

Vattnet hade fryst, Åkte mot en kamrat å fick nog. Testade piskar ur den på 2an upp till 6000 rpm. Smosk sa de så kom värmen å inget tog skada. smile Ja det löste sig!

Var de nå mer?

766 Inlägg
5 februari 2012
NIKKELICIOUS skrev:
cpu1337 skrev:
NIKKELICIOUS skrev:

Vattnet hade fryst, Åkte mot en kamrat å fick nog. Testade piskar ur den på 2an upp till 6000 rpm. Smosk sa de så kom värmen å inget tog skada. smile Ja det löste sig!

Var de nå mer?

Nog mer du som gör bonnameck:-) alla förstår att man inte varvar en kall motor:-)

Lastbilsmekaniker
5 296 Inlägg
5 februari 2012
jag hade en 945 som frös för mig jag skruvade låss slangen till vattenpumpen och hälde i varmvatten så pumpen tinade och sedan startade jag upp den och lät motorn värma upp vattnet och släppte ut det via pumpen och spolade kylaren med varmvatten också. när det sluta rinna vatten ur motorn stängde jag av den och fyllde på men ny glykol:P

Lastbilsmekaniker
5 296 Inlägg
5 februari 2012
jixz skrev:
Tjena, igår när jag skulle köra hem min bil så började bilen gå upp i arbetstemp som vanligt, fick dock ingen värme i bilen. Sen helt plötsligt var tempmätaren på max så stannade direkt och stängde av. Öppnade motorhuven och ser att vattnet bara åker ut från slangen där vattenkylningen till turbon ska vara (Dem sitter ihop för turbon är bytt och kör bara oljekylning just nu) Expansionskärlet var ungefär vid minimum när jag kollade sist vilket var för någon dag sedan, men nu var den nästan helt fylld?! Dock försvann allt vatten när jag öppnade expansionskärlet, kokade väl upp? Har sökt runt och lite så och kan det vara att jag fått ispropp i mitt kylarsystem? Eller är det toppen? Bilen ryker vitt men bara ibland. Vet dock inte om den gjorde det nu för jag hann inte kolla det.

Bil: Volvo 945 Turbo +

Jag vet själv att jag har varit lite så slarvig med att fylla på glykol så kan det vara det?
Var cirka -17 grader då detta inträffade.

MVH jixz.

har du kollat om vattenpumpen är hel om den är frusen så går den sönder och inget vatten pumpas runt

Fri fart för ett fritt folk!
15 032 Inlägg
5 februari 2012
cpu1337 skrev:
NIKKELICIOUS skrev:
cpu1337 skrev:

Var de nå mer?

Nog mer du som gör bonnameck:-) alla förstår att man inte varvar en kall motor:-)

nu vet jag inte vart du läste att motorn var kall men iallfall

visst kall innuti men motorn är endå varm oftast för varm när det blir dålig cirkulation

jag brukar köra tills tempen börjar bli hög och sen slå av och stå och vänta sen starta igen och hålla på så tills värmen kommer och bilen inte riskerar att koka..bästa är att stå stilla så slipper fartvinden frysa kylaren mer

Kör fort så hinner inget hända...

Offroad Racing
3 123 Inlägg
5 februari 2012
Det mest lämpliga är att se till att man har ordentligt med glykol i systemet INNAN det blir kallt... Många har tur att det inte fryser mer än att motorn håller, men det kan lika gärna gå sönder. Dumsnål vill jag kalla det att inte göra så.

Bästa sättet att tina en redan frusen motor är att ställa en värmefläkt under huven o sen en filt ovanpå så största möjliga mängd av värmen blir kvar. Att starta o köra en frusen motor varm kan ge lika stora skador som när den fryser. Plus vattenpumpen, är motorn frusen så har ju impellern i den frust fast så när man startar motorn kommer den ge sig på svagaste stället...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
5 februari 2012
Growe skrev:
cpu1337 skrev:
NIKKELICIOUS skrev:

Var de nå mer?

nu vet jag inte vart du läste att motorn var kall men iallfall

visst kall innuti men motorn är endå varm oftast för varm när det blir dålig cirkulation

jag brukar köra tills tempen börjar bli hög och sen slå av och stå och vänta sen starta igen och hålla på så tills värmen kommer och bilen inte riskerar att koka..bästa är att stå stilla så slipper fartvinden frysa kylaren mer

Exakt, Det var ett dampryck jag fick för de var så jävla kallt å på dåligt humör. Men värmen kom å det verkade fungera smile

jixz
5 februari 2012
Trådstartare
Jag hade tur, det var bara en ispropp, körde in i garaget o tömde allt i kylarsystemet och i med glykol. smile Jag är väldigt slarvig av mig med sånt, vet inte varför men blev väl en varning för mig nu smile Bilen går runt fint nu så drog ut en runda o körde i snön wink Har dock ett problem till och det är att den ryker vitt ibland. Frågade en kompis och han sa topparpackningen. Är det farligt just nu om det bara ryker vitt ibland? För tiden räcker inte direkt till för all service på bilen pga. studier osv..

Tack än en gång, garaget! <3

Sök