Uppkörning-tips?

TurbOla Reservdansk
30 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Dom är väldigt uppmärksamma på hur nervös man är, ofta låtsas dom sitta och kolla i papper och skriva i protokollet för din uppkörning, medans dom samtidigt har stenkoll på dig.

Jag fick en f.d. militär som uppkörningslärare, han sade inte ett ljud knappt under hela rundan förrän vi var tillbaka på parkeringsplatsen, det var bara precis de nödvändigaste instruktionerna jag fick.
Gick inte att småprata med heller.

Och ja, min körlärare tog en lektion till att köra runt och lura in mig på alla enkelriktade gator från fel håll, stoppskyltar, förbudsskyltar, allt som var lätt att missa och lätt att bli lurad på.

Min uppkörning tog 60 minuter, och vi körde ut ur centrum, upp på E4an, söderut 2km, ingen trafik, tillbaka ner på landsväg, upp vid sjukhuset, in på en mycket lugn smågata och backa runt ett gathörn, sen fick jag direktiv om att själv hitta tillbaka till parkeringen där vi började, så var det klart.

Så bra tips.
1.Ha koll på säkerhetskollen innan du kör, ibland får du göra utvändig kontroll, invändig kontroll, ibland ingen alls.
2.Kolla backspeglar och sidospeglar och döda vinkel jäkligt noga. Detta är nog den vanligaste kuggningsanledningen. Även när du ska svänga in framför en lastbil på motorvägen, det kan ju finnas en motorcyklist framför.
3.Var inte nervös, det märker dom direkt.
4.Motorbromsa när du går ner från 90 till 70, det är tecken på bra planering. Se till att nå 70km innan skyltarna.
5.Eco-driving, från 2an till 4an, 3an till 5an... bara tänk på det.
6.Var uppmärksam på alla skyltar, se gärna till att kunna stan utan och innan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
30 juli 2008 · 6 271 Inlägg

calle- skrev:
För Guds Skull Mina Barn Ni Måste Kunna Backa Runt Hörn! :d

Hahaha big_smile
För att inte tala om den gången både jag och min körlärarinna båda gick på pencillinkurer, och mest satt och var flummiga och fnissade. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Dredd
30 juli 2008 · 8 Inlägg

Var noga med att läsa skyltar.....speglar.....

hockne
31 juli 2008 · 433 Inlägg

Tips. Gå på toa innan, det glömde jag.
Inge skoj att vara nödig innan man ska köra upp,
men jag fixade en då tongue

Mvh/ Fredrik
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat?!Gör nu mera DEKALER !!! Maila: hgksand@gmail.com
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
31 juli 2008 · 3 404 Inlägg

WTF! Eco-driving?! Det får jag icke ägna mig åt enligt körskolan^^ Men men, väntar själv på att få min förbannade kod så att man kan boka uppkörning (skrev i onsdags).

Jag fattar nada vad gäller "säkerhetskontrollen". Slå på halvljus är väll rätt uppenbart men kolla däcksdjup som någon skrev. Kan plocka ned oljetråget för att kolla efter spån också men vad i hela helsike begär dom och vad vill dem att man gör?
Tacksam för svar
//Förvirrad fartdåre...

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
terazzi
31 juli 2008 ·

bara ta d lungt,stressa inte,följ alla regler,gör som läraren säger,kör en lektion innan du kör upp så du e varm i kläderna så ber du dem gå igenom allt igen om du e osäker så du klarar d på uppkörningen wink

LYCKA TILL big_smile

Roz-104 typ..eh..va?
31 juli 2008 · 582 Inlägg

När jag skulle göra säkerhetskontrollen fick jag bara uppmaningen att "kolla däcken". Jaha, tänke jag o blev lite orolig. Hur petig ska jag vara egentligen? Men jag gick ett varv runt bilen och kände lite i mönstret så det var ok. Sen kollade jag lite snabbt att det inte var några större skador på däcket. Sen fick de vara bra. O det tyckte ju tydligen han oxå, för körkort fick jag ju wink

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
TurbOla Reservdansk
31 juli 2008 · 6 271 Inlägg

TenZer skrev:
WTF! Eco-driving?! Det får jag icke ägna mig åt enligt körskolan^^ Men men, väntar själv på att få min förbannade kod så att man kan boka uppkörning (skrev i onsdags).

Jag fattar nada vad gäller "säkerhetskontrollen". Slå på halvljus är väll rätt uppenbart men kolla däcksdjup som någon skrev. Kan plocka ned oljetråget för att kolla efter spån också men vad i hela helsike begär dom och vad vill dem att man gör?
Tacksam för svar
//Förvirrad fartdåre...

Vet du inte det, kan du lika gärna ge fan i att boka uppkörning, jag fick en rejäl lista med grejer på innekontroll/utekontroll av min körskolelärarinna.

Tuta, bälte, bromsljus, ljus, backspegel, sidospegel, stolinställning, olja, vatten, bromsvätska, m.m.

Nu blandade jag exempel från båda, men det är en del att ha koll på! Och fixar du inte det, godkänner dom dig inte även om du gör resten rätt...
På samma vis som du gör allt rätt och struntar att bromsa in och kolla dig för innan du kör över ett övergångsställe.

Senast redigerat av TurbOla (31 juli 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Roz-104 typ..eh..va?
31 juli 2008 · 582 Inlägg

Fast om man gör allt rätt men är lite slarvig på säkerhetskontrollen så kuggar man ju inte. Men har körningen gått lite si o så plus att säkerhetskontrollen inte var bra så kanske det gör att man blir underkänd. Men man kuggar inte bara pga säkerhetskontrollen.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
TurbOla Reservdansk
31 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Prova. Det är dina pengar, inte mina.

Säkerhetskontrollen är ju egentligen en av de viktigaste grejerna, vad händer om det är mörkt och du tvärnitar och nån ligger och nosar bakom dig, och bromsljuset är kasst? tongue

Han bockar av vad du kan på ett protokoll. Sen förevisar han det för dig.

Senast redigerat av TurbOla (31 juli 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
NightblizZ
25 mars 2009 · 284 Inlägg

Vadå var inte nervös? det märker dom direkt?... grabbar och flickor .. alla är nervösa mer eller mindre inför en uppkörning och det är helt normalt. och oftast så uppmärksammar körledaren det och har lite förståelse för det. Även jag var nervös , spec innan uppkörningen och precis innan man skulle kliva in i bilen , men sen när man åkte iväg så släppte det. Anledningen till att folk blir det är ju att dom känner sig osäkra och får prestationsångest (Rädd att inte prestera tillräckligt bra för att nå målet) och rädd att göra bort sig. Men skulle jag eller någon annan som haft körkort i flera år t.ex göra en uppkörning idag , så skulle förmodligen nervositeten inte finnas där eftersom du känner dig så säker på det du gör.

NightblizZ
25 mars 2009 · 284 Inlägg

ojj förlåt där gav jag ju inge tips för dom som ska göra uppkörningen haha .. Försök tänk positivt , Träna ordentligt innan med t.ex mor eller far tills du känner dig helt säker på körningen och trafikregler. Alltså är man väl förberedd så känns det hela mycket bättre.

Markus_O
25 mars 2009 · 57 Inlägg

Att köra upp är som att spela på lotto! Antingen får du en sur liten idiot som bara ett bildäck kan älska,  eller en snäll och lättsam inspektör smile

Det är iaf min cyniska uppfattning baserad på erfarenheter.

tobbe91
25 mars 2009 ·

uppmärksamhet är A och O,
det ända jag fick göra på säkerhetskontrollen var att testa vindrutetorkarna bak och fram tongue

biber
25 mars 2009 · 429 Inlägg

Kolla över axeln... Trust me, its worth it wink Btw tror han har sitt körkort nu, kolla datum på tråden.

// Pontus
expect1991
25 mars 2009 · 1 814 Inlägg

gammal tråd kanske men: TA DET LUGNT!

Cronholm
26 mars 2009 · 56 Inlägg

Markus_O skrev:
Att köra upp är som att spela på lotto! Antingen får du en sur liten idiot som bara ett bildäck kan älska,  eller en snäll och lättsam inspektör smile

Det är iaf min cyniska uppfattning baserad på erfarenheter.

Det stämmer! Fick själv en lättsam och rolig kille, var inga som helst problem även fast man satt och darrade som ett asplöv innan vi började pga nervositet. Men har också hört om vissa som blivit kuggade för de "väntade för länge att köra in i en rondell" och sådana andra sjuka saker....Men ta det bara lugnt så fixar det sig ska du se.

LancerKing
19 februari 2012 · 50 Inlägg

hmm jag har uppkörning i morgon kl 13.45 men ska varmköra med min trafiklärare först kl 13.00 känns än då lite nervös på säkerhetkontroll och typ när ja körde idag när jag skulle svänga höger från en 100 väg och det är typ massa bilar bakom mig och ligger as nära fick i 3:an växlen och svängde men kom ändå för snabb och direkt efter höger sväng ungefär 10m efter korsningen ska ja svänga västern och tänk och det kommer mötande bilar och måste stanna och bilar bakom mig som svänger efter ligger fortfarande på motorvägen hur ska ja göra då ska jag fortsätter rak fram då eller vänta snällla någon hjälp! T_T

// LancerKing

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang