När är det vinterväglag?

Pim_Pim
27 februari 2012 ·

gamlingen skrev:
nån som kollat dagens väderkarta inför morgondagen ? näe just..kanske inte snö överallt men..

Kollade Smhi förut och det ska bli 10+ imorgon här smile

Muttley
27 februari 2012 ·

CHEEVA skrev:

tkd_rille skrev:

Kanelbullen skrev:
HAR NI REDAN SOMMAR där nere i söder?!?!?!?!????

Nä, påväg till vår. Däremot har vi ingen snö, förutom den millimetern som kom i eftermiddag och kommer försvinna imorgon när de blir 10 pluss igen.

i kristianstad kom de då ingen snö ... de gånger jag kollat på termometern har det inte varit -

även klockan 5 i morse?. Känns skumt om vi ha -8 grader här bara 35 minuter ifrån och ni har plus. Snön kom nog bara till hässleholm.
Men var smart och behåll vinterdäcken ett tag till, en vanlig skånsk vinter är sån här. Fina vägar fram till slutet av kanske mars sen kommer en rejäl köldknäpp igen så kommer alla onödiga olyckor igen tyvärr.
Kommer ihåg år 2000 tror jag de var. Februari om jag inte minns helt fel, de var helt torra vägar dagen före och snöade otroligt mycket under natten. Och var snorhalt under hela dagen och på kvällen igen var de rena vägar då snön hade smält bort. Men 2 grabbar satte livet till pga sin dumhet då de troligen hade satt på sina sommarhjul igen.
Och för att tillägga, så även om de är 5 plus en dag och man ska ut på småvägar så kan de vara halt i skuggpartier. Ligga lite vått kvar. Och jag var ute på några ställen idag som faktiskt var småhala som ligger helt i skuggan.

Senast redigerat av tkd_rille (27 februari 2012)

Aero_9-3
27 februari 2012 · 287 Inlägg

ska ut och vattna gräsmattan i morgon=D

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?
Audi A6 tdi (2008)
Saab 9-3 "RE" (1999)
Aero_9-3
27 februari 2012 · 287 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

Aero_9-3 skrev:
ska ut och vattna gräsmattan i morgon=D

Hahahahahahaha klockren! Ska nog klippa gräss mattan imorgon med, då den har växt lite wink

Fan det är jobbigt med högt gräswink för övrigt vart det lite mkt gnabb på den här tråden,så ber om ursäkt att det var stöttande för vissa .....eller nä det gör jag inte;)

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?
Audi A6 tdi (2008)
Saab 9-3 "RE" (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
27 februari 2012 · 26 194 Inlägg

Det är härligt att man blir hånad när man försöker vara snäll och ge en varning innan olyckan är framme.
Lycka till säger jag bara..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Aero_9-3
27 februari 2012 · 287 Inlägg

Mack skrev:
Det är härligt att man blir hånad när man försöker vara snäll och ge en varning innan olyckan är framme.
Lycka till säger jag bara..

Syfta inte på dig,var ju en som klanka ner på en som en bil som inte var värd så mkt enligt honom så det gjorde typ inget att han åkte i diket,det var ju lite lågt!tycker jag iallafall!

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?
Saab 9-3 "RE" (1999)
Audi A6 tdi (2008)
Ljepone * Studerande *
27 februari 2012 · 563 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

Aero_9-3 skrev:
ska ut och vattna gräsmattan i morgon=D

Hahahahahahaha klockren! Ska nog klippa gräss mattan imorgon med, då den har växt lite wink

Glöm inte & ta fram grillen o den nerkylda ölbacken!big_smile


Nää, kollade nyligen på klart.se & smhi.se & för Stockholm (Solna) ser det LJUST ut... Bara imorgon, Tisdag & Torsdag som det blir molnigt, annars klart med en temp på ca; 5 -10C.

xXSammy
27 februari 2012 · 6 595 Inlägg

Om man ändå skulle hamna i situationen med sommardäck i snön och fastna.

Wellpapp funkar att lägga framför hjulen för att få grepp, will a pancake do it?

De/Dem
xXSammy
27 februari 2012 · 6 595 Inlägg

De/Dem
SportPilot Ubåtsingenjör
27 februari 2012 · 7 250 Inlägg

Ljepone skrev:

RearWheelDrive skrev:

Aero_9-3 skrev:
ska ut och vattna gräsmattan i morgon=D

Hahahahahahaha klockren! Ska nog klippa gräss mattan imorgon med, då den har växt lite wink

Glöm inte & ta fram grillen o den nerkylda ölbacken!big_smile

grillen + ölbacken är framme året runt wink

kollade klart.se och det ser ut att hålla sig borta från - hela denna veckan samt nästa smile

Tkd_rille: nej kl 5 var jag ej vaken, men halv 7 hade vi 3 plus grader. Brukar ju va lite kallare där borta i skogarna wink hehe

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Aero_9-3
27 februari 2012 · 287 Inlägg

Marcus- skrev:

plankan skrev:

Marcus- skrev:

2-3-4 beroende på smet.

Jag kör

6dl mjölk
100g margarin
2½ dl mjöl
3 ägg
lite salt


Edit; Skönaste OT frågan någonsin btw tongue

Testa gärna blanda med 1 tsk Kardemumma och en skvätt citronsaft i "smeten" smile

Det ska jag göra smile

Fean låter fläskigt;)

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?
Audi A6 tdi (2008)
Saab 9-3 "RE" (1999)
Muttley
27 februari 2012 ·

CHEEVA skrev:

Ljepone skrev:

RearWheelDrive skrev:

Hahahahahahaha klockren! Ska nog klippa gräss mattan imorgon med, då den har växt lite wink

Glöm inte & ta fram grillen o den nerkylda ölbacken!big_smile

grillen + ölbacken är framme året runt wink

kollade klart.se och det ser ut att hålla sig borta från - hela denna veckan samt nästa smile

Tkd_rille: nej kl 5 var jag ej vaken, men halv 7 hade vi 3 plus grader. Brukar ju va lite kallare där borta i skogarna wink hehe

Ah smile. Då så. Men jo lite kallare är de här men ni hade säkert kallt med smile.  Men på ett sätt är de klart de är bra de blir varmt.  Kanske bara.

Ljepone * Studerande *
27 februari 2012 · 563 Inlägg

Marcus- skrev:

Aero_9-3 skrev:
Hej alltså vet inte om jag har kommit men är det nån som vet hur många ägg man ska i en pankaksmet?nån?

2-3-4 beroende på smet.

Jag kör

6dl mjölk
100g margarin
2½ dl mjöl
3 ägg
lite salt


Edit; Skönaste OT frågan någonsin btw tongue

Bort med margarinet & saltet & in med olivoljan + lite socker & en stänk me vatten, vah? smile


1.Vispa socker + ägg (poröst)
2. Kör i hälften av mjölken (vispa)
3. Tillsätt Vetemjöl (i omgångar)
4. Kör i resten utav mjölken & vispa till en smet
5. Tillsätt lite vatten + lite olivolja
6. Vispa & få till en slät smet
7. Stek i olivolja alt. flytande margarin.

Ps, vill du få dem "fluffiga" så tillsätt lite bakpulver!



Voilllla! Mi mamá ! big_smile


http://100percentpeople.com/wp-content/uploads/2009/02/chocolate-pancake.jpg

gamlingen
28 februari 2012 · 5 198 Inlägg

RearWheelDrive skrev:
transportstyrelsen sa att man får ha sommar däck innan den 1a april om det inte är vinterväglag! smile


+ 9.5 nu ute! wink Varit plus hela natten med, torra fina väger. Så tror däcken flyger på bilen, om det skulle bli kallt igen osv då är det inte hela världen och byta, men jag tar bara den andra bilen.


Spar på Dubbara! Bra för naturen och vägarna! SÅ YESS. haha

Ska klippas gräset nog också lol

Nu är det ju inte transportstyrelsen som bestämmer om det är vinterväglag just där du är,utan det är patrullerande polis..men lycka till.. smile

gamlingen
28 februari 2012 · 5 198 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

gamlingen skrev:

RearWheelDrive skrev:
transportstyrelsen sa att man får ha sommar däck innan den 1a april om det inte är vinterväglag! smile


+ 9.5 nu ute! wink Varit plus hela natten med, torra fina väger. Så tror däcken flyger på bilen, om det skulle bli kallt igen osv då är det inte hela världen och byta, men jag tar bara den andra bilen.


Spar på Dubbara! Bra för naturen och vägarna! SÅ YESS. haha

Ska klippas gräset nog också lol

Nu är det ju inte transportstyrelsen som bestämmer om det är vinterväglag just där du är,utan det är patrullerande polis..men lycka till.. smile

Så sant så sant. men om det inte finns varken snö,is,frost eller -1 så tror jag det är lungt. Förstår att det känns skit för dig om du har snö och blask ;-)

jag kan gott vänta.. säkerheten framför snygghet..

Aero_9-3
28 februari 2012 · 287 Inlägg

har blivit lite solbränd fean dags och ta solkrämsmile

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?
Audi A6 tdi (2008)
Saab 9-3 "RE" (1999)
Hamilton
28 februari 2012 · 8 873 Inlägg

Efter att ha raderat ett 10-tal inlägg så bestämmer jag mig för att helt enkelt låsa tråden, då även trådskaparen bara skriver en massa trams.
Ni som svamlat om allt annat än det tråden handlar om kommer att få en varning nästa gång ni sabboterar en tråd.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang