Hejsan alla kunniga, första inlägget på forumet

Har sökt, men ej funnit

Har en Seat Toledo -94 som är i "orginal skick", dvs. inte satt på nån turbo, el. liknande moddning av motorn...
Vad som hände:
Stod på en parkering, hade varit borta typ... 20min max. Ska starta bilen... går inte!
Vet inte hur jag ska beskriva ljudet, men vad jag fattat med av att lyssna på när svärfar meckat med bilen, så lyckades den inte att tända denna gången.. Men kan dock ha fel ang. detta...
Försökte massor med gånger och började få lite panik. Sille blixt! Har ju 4 nya tändstift som jag inte bytt än, gjorde det, och på nått sätt vill jag tycka att den kom aningen närmare till att tända, efter jag jag tror att det lät som

Såg även att längst in i tändhatten(den delen av tändkabeln som man sätter på stiftet?) var det grönt, som jag antar är oxidation? Så jag tog en nyckel och skrapade fram lite vitt, men vet inte om det hjälpte direkt...
Efter ett tag sedan så startade motorn, dock aningen motvilligt, men den dog efter typ 2-3 sec... Kom på att jag kunde gasa och varva upp den nu, men lik väl så dog den igen när varvtalet gick under ca 1000rpm...
Startade några gånger och varvade hyffsat aggresivt, och efter ett tag så startade den, och den gick även på tomgång nu! Så jag tog min chans och åkte hem fort som attan :p Nu gick det även utmärkt att köra på låga varv vid rondeller och liknande. Har även startat fint och gått på tomgång bra 2 gånger sedan detta hände...
Vad kan ha hänt? Varför startade den plötsligt? Glapp i nån tänd/tomgångsdel/bränsledel?
Skulle bli väldigt glad om någon har nån ide, så man kan fixa och slipper stå i en timme och försöka starta bilen ifall det skulle hända igen!