740 Turbo -86 problem med start och gång

RayRayADT Sportcar for Life
21 februari 2012 · 315 Inlägg

Har en 740 turbo från -86 som jag har lite problem med....
Den startar och går kasst, dör efter ca 2-5 sek, sen är det bara starta igen och samma sak igen.

Dock när jag startat den och den precis börjar dö vrider jag till på starten väldigt snabbt och då fortsätter den gå i 2-4 sek igen.... vad kan problemet vara? alla förslag är välkomna, dock har jag testat det mesta men du kanske har nån idé jag inte tänkt på..smile

herrLarsson
21 februari 2012 · 32 Inlägg

Kan de va så att bränslepumpen inte går när du har tändningen i läge 2?
Isåfall så skulle jag provat att byta bränslepumpsrelä. Men bara en gissning

RayRayADT Sportcar for Life
21 februari 2012 · 315 Inlägg

har testat att byta relä men den ville ändå inte...hmm

fredde_86
21 februari 2012 · 192 Inlägg

testa töm tanken o tanka fullt vart med om det förut att det är för mycket kondensvatten i tanken senast förra veckan råka jag ut för detta med halv tank i bilen. kolla även fördelar locket ock de så det inte sitter i det dålig kontackt eller så. bara lite tips som jag själv råkat ut för min funka lika som din dåtongue

RayRayADT Sportcar for Life
21 februari 2012 · 315 Inlägg

fredde_86 skrev:
testa töm tanken o tanka fullt vart med om det förut att det är för mycket kondensvatten i tanken senast förra veckan råka jag ut för detta med halv tank i bilen. kolla även fördelar locket ock de så det inte sitter i det dålig kontackt eller så. bara lite tips som jag själv råkat ut för min funka lika som din dåtongue

misstänkte först att de kanske va dåligt med soppa men har tankat i 25L o de har inte blivit någon förändring..hmm

RayRayADT Sportcar for Life
21 februari 2012 · 315 Inlägg

herrLarsson skrev:
Kan de va så att bränslepumpen inte går när du har tändningen i läge 2?
Isåfall så skulle jag provat att byta bränslepumpsrelä. Men bara en gissning

Ska testa att lägga direktström på pumpen så får vi se vad som händer... kan ju va nått knas med tändningslåset kanske

herrLarsson
21 februari 2012 · 32 Inlägg

Rallon skrev:

herrLarsson skrev:
Kan de va så att bränslepumpen inte går när du har tändningen i läge 2?
Isåfall så skulle jag provat att byta bränslepumpsrelä. Men bara en gissning

Ska testa att lägga direktström på pumpen så får vi se vad som händer... kan ju va nått knas med tändningslåset kanske

Tänk på att du har 2 st pumpar, fast räcker väll att en av dem går men då går inte bilen nått bra.

RayRayADT Sportcar for Life
22 februari 2012 · 315 Inlägg

har fått igång bilen nu... dock går den endast när jag vrider till starten, när jag släpper starten så går den ca 2 sek sen dör den..hmm
har kört med direktström till soppa pumpen och den går, o de hörs att pumpen jobbar.....hmm

RayRayADT Sportcar for Life
25 februari 2012 · 315 Inlägg

ingen som har nån idé?

fredde_86
25 februari 2012 · 192 Inlägg

Rallon skrev:
ingen som har nån idé?

vatten dulle hade samma som dig i veckan o var vatten i hans tank med

RayRayADT Sportcar for Life
27 februari 2012 · 315 Inlägg

Ja men det har inget med tändningen att höra... Den slutar ju ge gnista när jag inte håller på starten...

fredde_86
27 februari 2012 · 192 Inlägg

Rallon skrev:
Ja men det har inget med tändningen att höra... Den slutar ju ge gnista när jag inte håller på starten...

det gjorde hans med o den funkar nu utan poblem sen vi bytte bensin i tanken

RayRayADT Sportcar for Life
27 februari 2012 · 315 Inlägg

fick igång den idag efter att ha kopplat förbi lite grejer.. dock så gick den på typ 1 cylinder och sprutade avgaser hej vilt.. så misstänker att toppen är gången....hmm

volvoyamha Volvo 200 serien nörd!
28 februari 2012 · 12 Inlägg

Att den bara går på startmotorn tyder på kassa spridar/spridar relä eller skit någon stans.
Kallstartspridaren, går enbart på startmotorn och stänger efter typ 2-4sek.
kallstartsventilen går när startmotorn jobbar(när ström kommer till stift 50 på soliniden)

Kolla impulsrelät(om det nu sitter något) sitter det där skall det sitta på exspantions kärlet(där man fyller vatten/glykol).

Kolla din styrboxen genom att låna eller köpa ny ifrån någon.

kolla säkringarna och din kaross jordningar!

Nu till mina frågor

börja den bara så där eller någon förvarning??

mvh Anders

Varför klaga på d24:an? sköt han, ge den fräscht vatten och olja och ha en förstående fot då är den dej trogen många mil :)
Har extremt mycket volvo 245:i prylar bara höra av sej!
Volvo 245-813 GL "vita pärlan" (1984)
RayRayADT Sportcar for Life
28 februari 2012 · 315 Inlägg

volvoyamha skrev:
Att den bara går på startmotorn tyder på kassa spridar/spridar relä eller skit någon stans.
Kallstartspridaren, går enbart på startmotorn och stänger efter typ 2-4sek.
kallstartsventilen går när startmotorn jobbar(när ström kommer till stift 50 på soliniden)

Kolla impulsrelät(om det nu sitter något) sitter det där skall det sitta på exspantions kärlet(där man fyller vatten/glykol).

Kolla din styrboxen genom att låna eller köpa ny ifrån någon.

kolla säkringarna och din kaross jordningar!

Nu till mina frågor

börja den bara så där eller någon förvarning??

mvh Anders

köpte den som den är.... den gick bra enligt förra ägaren tills han blåste blockpackningen och då bytte han topp till en 530 topp, sen dess har den inte velat vara med...

volvoyamha Volvo 200 serien nörd!
28 februari 2012 · 12 Inlägg

Givare....
Be han plocka bort dom gamla givarna ifrån gamla toppen, och montera dom så skall du se på skillnad.

Varför klaga på d24:an? sköt han, ge den fräscht vatten och olja och ha en förstående fot då är den dej trogen många mil :)
Har extremt mycket volvo 245:i prylar bara höra av sej!
Volvo 245-813 GL "vita pärlan" (1984)
RayRayADT Sportcar for Life
28 februari 2012 · 315 Inlägg

ska kolla om han har kvar den gamla toppen så får vi se..smile
men om han nu inte har det, vilka givare är det som sitter i toppen? för isåfall får jag skaffa fram nya

Senast redigerat av Rallon (28 februari 2012)

volvoyamha Volvo 200 serien nörd!
28 februari 2012 · 12 Inlägg

Oj, hmmm...
termotid kontakt tror jag? 1000kr+
en kontakt till tempmätaren inne i bilen?
Sedan äre väl en jäkel till sprutet oxå?

Mvh

Varför klaga på d24:an? sköt han, ge den fräscht vatten och olja och ha en förstående fot då är den dej trogen många mil :)
Har extremt mycket volvo 245:i prylar bara höra av sej!
Volvo 245-813 GL "vita pärlan" (1984)
RayRayADT Sportcar for Life
3 mars 2012 · 315 Inlägg

Nu har jag fått igång bilen..smile den går som den ska nu på tomgång o de går att köra... dock så börjar den hosta och spotta så fort jag får ladd... vad kan detta vara?

Byte alla packningar i toppen och rengjorde ordentligt så funkade det sen, misstänker ju att det vara nått läkage som gjorde att den inte ville vara med...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang