Montera extraljus v70-98

ssTs
6 januari 2010 · 55 Inlägg

Tjena är tänkt att montera 3st extraljus i helgen. (v70 -98)
Aldrig gjort detta förr så vad är det som behövs, och vad behöver man veta?
Är tänkt att sätta 7skruvar in i kofångarn med hållare för extraljusen, kan rosten börja leta sig in och förstöra?
Tar gärna emot alla råd och förklaringar på hur man kopplar in dessa, vad man börjar med och vad är lättast att göra. Det är ett par "hella 3003 blue" med parkeringsdiod i mitten, denna vill jag gärna få lysa likaså. Är det lättast att köpa strömtjuvar och bara klämma på nuvarande sladd till positionsljusen eller indikerar bilen att något är fel?

Tack på förhand
Nille

Senast redigerat av ssTs (6 januari 2010)

BMW 325ci (2001)
Volvo V50 (2006)
Xoff Volvo tönt... =)
6 januari 2010 · 2 344 Inlägg

Jag tycker det är synd att förstöra en så fin bil med ett par fula extraljus, 50w xenon i helljusen gör susen!

Men för att svara på din fråga, lite iaf, i kofångaren vinns inget gärn så där kan inget rosta häller (balken är i aluminium dvs. rostar inte) glimmers (parkeringsdioden) är inte laglig att använda i sverige, så jag hade kopplat den via parkeringsljuset till en brytare i bilen å sedan fram till glimmersen, (så du kan slå av skiten vid ev. snutkontroll) sedan hoppas jag att du fick ett relä med satsen? om inte måste du åka förbi biltema och köpa ett, annars kommer du att bränna kablarna till orginal helljusen... inkopplingsanvisning tror jag brukar följa med relät?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Aerocombi Xenoholic
6 januari 2010 · 2 559 Inlägg

Finns massor av trådar om hur man kopplar in extraljus, bara att söka wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
foborg
6 januari 2010 · 332 Inlägg

Säger som Xoff ... synd att sätta extraljus på en så fin bil ändå, gör som jag, sätt 50w xenon i helljuset smile Ett jävla drag på helljuset då faktiskt.

Stefan Varberg Supraman
6 januari 2010 · 2 300 Inlägg

Kör du på nrplåtshållare så e det bara att skruva fast den i plasten men du måste sätta stabstag med för annars kommer dom fladdra duktigt och i värsta fall trilla av.
Rost är inga problem för bakom där sitter cellplast och en bra bit bakom sitter balken som e i alu.
Du sätter 100w lampor i x-ljusen och du får använda minst två reläer så att strömmen som går genom relät inte blir för stort, dom kan då bränna fast.
glimmarna kopplar du till ena parkeringsljuset med en strömtjuv, kom ihåg att det inte är tillåtet så att sätta dom på strömbrytare eller helt enkelt ta ström från dimljuset istället är ett enkelt sätt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
ssTs
6 januari 2010 · 55 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Kör du på nrplåtshållare så e det bara att skruva fast den i plasten men du måste sätta stabstag med för annars kommer dom fladdra duktigt och i värsta fall trilla av.
Rost är inga problem för bakom där sitter cellplast och en bra bit bakom sitter balken som e i alu.
Du sätter 100w lampor i x-ljusen och du får använda minst två reläer så att strömmen som går genom relät inte blir för stort, dom kan då bränna fast.
glimmarna kopplar du till ena parkeringsljuset med en strömtjuv, kom ihåg att det inte är tillåtet så att sätta dom på strömbrytare eller helt enkelt ta ström från dimljuset istället är ett enkelt sätt.

Tack för alla svar:)

Volvo V50 (2006)
BMW 325ci (2001)
Sjodahl
6 januari 2010 · 730 Inlägg

Säger som några andra. 50w xenon är grymt. Har det på min v70, men mycket vill ha mer.. Funderar på 3, eller 5 st nbb med xenon med:P

christofer_k Vorsprung durch Technik
6 januari 2010 · 2 432 Inlägg

bara göra  som på  och polarens skaffa ensåndära plåt  som man monterar reggplåten på och så skaffar du dig  typ 4 st vagnsbultar nog långa  som går igenom  sen är de bara att borra hål i fronten och montera på skiten då lär den inte trilla av  och  kmr inte gå att  ta lös utan att lossa muttrarna mellan kylaren  och frontbalken sen till sommaren  kmr ju reggen  dölja hålen  då extraljusen ska av smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/91656/801769_7jq0dn.jpg

Senast redigerat av christofer_k (6 januari 2010)

push_it
7 mars 2012 · 333 Inlägg

Dumt att skapa ny tråd när det finns en befintlig.

Går det att montera dit extraljus på en V70 från 98 utan att behöva loss eventuella stag eller liknande för att få upp huven?

PMPerformance
7 mars 2012 · 2 266 Inlägg

push_it skrev:
Dumt att skapa ny tråd när det finns en befintlig.

Går det att montera dit extraljus på en V70 från 98 utan att behöva loss eventuella stag eller liknande för att få upp huven?

Sätt dom i plasten/alubalken man ser när man öppnar huven och låt komma ut i glipan mellan huven och kofångaren. Använd gärna biltemas breda och platta. Så har jag gjort sambon bil samt en uppochnervänd regskylthållare för att kunna ha 4 i bredd sitter i vanliga självborrande skruv rakt in i plasten

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59701/59701-8417aee474b6b55b806fc41ed3c62c21.jpg
bosch big knick är tunga pjäser men dom sitter där dom sitter wink önskas fler bilder så går de säkert ordna

Senast redigerat av PMPerformance (7 mars 2012)

svetsdiff !!!
push_it
7 mars 2012 · 333 Inlägg

Det där såg ju rätt snyggt ut också.
Du har inga fler bilder att bidra med som är lite mer "detaljerade".

PMPerformance
8 mars 2012 · 2 266 Inlägg

push_it skrev:
Det där såg ju rätt snyggt ut också.
Du har inga fler bilder att bidra med som är lite mer "detaljerade".

Kan försöka hinna imorgon nu är de lite;)

svetsdiff !!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang