Tomgång hög Saab 9000 -91

Bosse-buss
12 mars 2012 · 210 Inlägg

Hej!

Jag bytte lite trasiga vakuumslangar och tomgången gick ner till vad den skulle. Men nu hänger den sig igen på allt mellan 1500 och 2 000 varv ibland. Slangarna är nu ok för jag har dubbelkollat. Har läst på lite om vevhusventilationen och det ska sitta en backventil någonstans mellan ventilkåpan och insuget efter vad jag läste på ett saabturboforum. Saab9000.se har tydligen lagt ner ...

Den aktuella smala slangen är bytt. Om jag kniper åt slangen sjunker tomgången för att öka igen så fort jag släpper. Var exakt sitter backventilen? Är den inbyggd i plastnippeln som sitter i ventilkåpan eller? Eller där är kanske bara backventil på turbomodeller? Jag har 2.0 utan turbo.

Garfield
12 mars 2012 · 1 019 Inlägg

Det är bara backventil på turbo-bilar. Detta för att man inte ska trycksätta vevhuset när turbon laddar. Har man ingen turbo behövs inte backventilen.

Bosse-buss
12 mars 2012 · 210 Inlägg

Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang