Bmw 328 -96 ryker och drar mycket olja ca 1L/vecka, fortfarande problem slut på ideér......

volvo-racer
10 mars 2012 · 724 Inlägg

ok..fan kan det då vara?
kompen va väl ok och så har bu bytt alla slangar till "vevhusen" men nu är den värre lr?
det läcker inte någonstans?

Pontus06
10 mars 2012 · 125 Inlägg

nej den är inte värre, det är samma fortfarande hmm känns inte så kul att man inte hittade något fel ....

och vill ju inte lämna in bilen på felsökning då det säkert skulle kosta mucho fläsk tongue

peugeotpasi
10 mars 2012 · 112 Inlägg

kompen verkar vara helt ok, kanske lite i överkant(för högt) så det kan vara att den är aningen sotig i toppen.. men hoppas du löser problemet!

Clintan66
11 mars 2012 · 2 011 Inlägg

Har du möjlighet att fota/ filma lite när det ryker och var osv. Ibland lättare om man får se hur det ser ut/låter.

Hur såg det ut vid stiften? Olja och skit eller det var rent i brunnarna?
Hur såg dina stift ut?

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Pontus06
11 mars 2012 · 125 Inlägg

aa jag kan filma, toppen är planad och portad så att därför är det lite högre komp smile fick ett tips av en polare som är bil mek, att spraya 5-56 i cylindrarna och låta stå över natten för att tränga ner vid kolvringarna och lösa upp ev. smuts osv, ska pröva detta den kommande helgen då jag inte hunnit med det än..

men börjar bli irriterad över att tomgången är såpass dålig att bilen dör när den är varm, men bara när man har kört en liten sträcka hmm

suck ibland blir man bra trött på bilar...

Clintan66
11 mars 2012 · 2 011 Inlägg

Kanon om du kan filma, så man får se hur det ser ut. Får en bild i huvudet när du skriver vit gegga osv, men bättre om man kan få se hur pass mycket.

Vad har du mer gjort med den?

Bytt stift? Vad för olja kör du med? osv.
Hade du satt i de nya slangarna till vevhuset som Volvo Racer skrev och ingen skillnad?
Kollat eventuella läckage till insugs luften?

Bra att veta för kommande tips råd till dig.

Senast redigerat av Clintan66 (11 mars 2012)

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Rquired Allmänt envis
12 mars 2012 · 12 512 Inlägg

Pontus06 skrev:
aa jag kan filma, toppen är planad och portad så att därför är det lite högre komp smile fick ett tips av en polare som är bil mek, att spraya 5-56 i cylindrarna och låta stå över natten för att tränga ner vid kolvringarna och lösa upp ev. smuts osv, ska pröva detta den kommande helgen då jag inte hunnit med det än..

men börjar bli irriterad över att tomgången är såpass dålig att bilen dör när den är varm, men bara när man har kört en liten sträcka hmm

suck ibland blir man bra trött på bilar...

Har du kollat så att bilen inte drar tjuvluft, det är nog en av de vanligaste orsakerna till knepig tomgång och att den "dör" i vissa lägen när man kör. Om inte så kontrollera gummibälgen mellan Lmm och insuget, och från denna bälg går det dessutom en gummislang till tomgångsmotorn. Om dessa två är hela har jag sett en del fall där tomgångsmotorn krånglar också.

Det skulle kunna vara två fel, angående 5-56 i motorn brukar den metoden gå under namnet "WD40-metoden" och det finns en längre tråd i ämnet på BMW-forumet www.autopower.se som kanske kunde varit intressant för dig?

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jeqpe Nukelear Devize
12 mars 2012 · 1 357 Inlägg

Rquired skrev:

Pontus06 skrev:
aa jag kan filma, toppen är planad och portad så att därför är det lite högre komp smile fick ett tips av en polare som är bil mek, att spraya 5-56 i cylindrarna och låta stå över natten för att tränga ner vid kolvringarna och lösa upp ev. smuts osv, ska pröva detta den kommande helgen då jag inte hunnit med det än..

men börjar bli irriterad över att tomgången är såpass dålig att bilen dör när den är varm, men bara när man har kört en liten sträcka hmm

suck ibland blir man bra trött på bilar...

Har du kollat så att bilen inte drar tjuvluft, det är nog en av de vanligaste orsakerna till knepig tomgång och att den "dör" i vissa lägen när man kör. Om inte så kontrollera gummibälgen mellan Lmm och insuget, och från denna bälg går det dessutom en gummislang till tomgångsmotorn. Om dessa två är hela har jag sett en del fall där tomgångsmotorn krånglar också.

Det skulle kunna vara två fel, angående 5-56 i motorn brukar den metoden gå under namnet "WD40-metoden" och det finns en längre tråd i ämnet på BMW-forumet www.autopower.se som kanske kunde varit intressant för dig?

Lycka till!

dom luftbälgarna brukar gå sönder på m52 motorerna elr jag nästan alla tongue de gör mkt om de e hål på dom

Lobster knife fight
Pontus06
12 mars 2012 · 125 Inlägg

kollade på bälgen men tyckte inte att det såg ut att vara några sprickor får pröva mig fram med startgas smile den vita geggan finns inte kvar då vevhusventen är helt öppen nu, eller ja pluggad eller vad man ska säga för att kunna se lättare om bilen skulle sluta ryka mm....

tack för alla tips, wd40 metoden ska jag testa i helgen, är det nödvändigt med ett oljebyte efter ?

MVH

Jeqpe Nukelear Devize
13 mars 2012 · 1 357 Inlägg

kan aldrig skada smile

Lobster knife fight
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang