Bmw 328 -96 ryker och drar mycket olja ca 1L/vecka, fortfarande problem slut på ideér......

Pontus06
5 mars 2012 · 125 Inlägg

Tjena

Har en relativt ny inköpt bmw och har som sagt ett litet problem, bilen ryker väldigt mycket och drar olja, vevhus ventilationen ryker mycket och det ryker mer än normalt ur olje locket och från olje stickan, bilen drar väldigt mycket olja även vid lugn körning, hc halten var för hög vid bes men antar att tidigare ägare tankade etanol och lyckades komma igenom...

var på en verkstad och gjorde en fel sökning via obd, felkoden löd Tempgivare luft.

men det lär ju inte ha något med problemet att göra, eller ?'

vore kul om någon kunde hjälpa mig att lösa detta problem smile

Har sökt på forum och google utan att bli spec mycket klokare.....


Mvh

Senast redigerat av Pontus06 (10 mars 2012)

taunus_erik
6 mars 2012 · 45 Inlägg

låter nästan som block packningen skulle vara trasig. inget jag kan garantera, bara en teori.

MVH Erik

Volvofarfar
6 mars 2012 · 1 312 Inlägg

Miltal på motorn kan ju vara av intresse att veta :-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
volvo-racer
6 mars 2012 · 724 Inlägg

Låter i mina öron som vevhusventilationen är täppt lr nåt liknade om det kommer så mkt rök ur oljestickan..
kanske nåt att testa : www.youtube.com/watch?v=HeJT1wrSmEg

taunus_erik
6 mars 2012 · 45 Inlägg

volvo-racer skrev:
Låter i mina öron som vevhusventilationen är täppt lr nåt liknade om det kommer så mkt rök ur oljestickan..
kanske nåt att testa : www.youtube.com/watch?v=HeJT1wrSmEg

shit det var det värsta jag har sett tongue

Team-Adolfsson Gödseldräng
6 mars 2012 · 4 529 Inlägg

nåt av dom här 3 sakerna är det.

vevhusventen e täppt lättast o billigast o fixa.

ventiltätningarna läcker inte så svårt o fixa men lite dyrare

kolvringarna/fodren dåliga  går fixa men mycke jobb bättre o skaffa ny motor


åk in o gör ett komp prov så får du fram va som kan vara felet kan vara så enkelt som topplocks packningen om man har tur

Jeqpe Nukelear Devize
6 mars 2012 · 1 357 Inlägg

när min 523a hade igentäppt rör till vevhusventilationen då sköt den ventilkåpspackningen wink heey! big_smile du team adolfsson btw du kanske borde skriva "probably" wink låter mer rätt hehe tongue

Lobster knife fight
Pontus06
6 mars 2012 · 125 Inlägg

Det kommer vit gegga ur vevhus ventilationen, men blåste den rent med tryckluft men blev ingen skillnad och det sprutade luft genom röret som går till luftfiltretså antar att det inte är igentäppt..? Den drar inge vatten heller..
Kan toppackningen gått ändå? bilen har gått 20100mil så det är inte så farligt smile

Måste man lyfta av toppen för att byta ventiltätningar?

Mvh

Pontus06
6 mars 2012 · 125 Inlägg

volvo-racer skrev:
Låter i mina öron som vevhusventilationen är täppt lr nåt liknade om det kommer så mkt rök ur oljestickan..
kanske nåt att testa : www.youtube.com/watch?v=HeJT1wrSmEg

Den vita geggan har jag fullt av, kanske ska ta och köra med våtsug trots allt tongue

tackar för alla tips !

Team-Adolfsson Gödseldräng
6 mars 2012 · 4 529 Inlägg

Pontus06 skrev:
Det kommer vit gegga ur vevhus ventilationen, men blåste den rent med tryckluft men blev ingen skillnad och det sprutade luft genom röret som går till luftfiltretså antar att det inte är igentäppt..? Den drar inge vatten heller..
Kan toppackningen gått ändå? bilen har gått 20100mil så det är inte så farligt smile

Måste man lyfta av toppen för att byta ventiltätningar?

Mvh

packningen kan ha gått den behöver ju inte gå sönder precis ve en vattenkanal wink
kan ha gått mellan en oljekanal o cylindern bara göra ett komptest så får du fram om det är det eller nåt annat som e felet.
du kan köpa en komptestare på biltema funkar för hobbymeken wink

Pontus06
6 mars 2012 · 125 Inlägg

okej ! blir en ganska ordentelig meck helg för brukisen, ska beställa allt som har med vevhusvent att göra och byta skiten har läst på lite om det nu och bilen har ju dålig och oren tomgång misständer ibland på låga varv osv så kan ju vara värt 1200kr eller va de nu kostade och byta allt, om inte annat vet man ju att det är fräscht smile och en kompprovare kan ju vara bra att ha i garaget smile

peugeotpasi
7 mars 2012 · 112 Inlägg

hur har det gått?

Pontus06
7 mars 2012 · 125 Inlägg

har inte hunnit gör något spec, ska till bmw imorgon direkt efter jobbet och beställa alla slangar och oljeavskiljaren eller vad fan det är sen i helgen blir det att montera allt det + nya skivor och belägg så återkommer med svar smile

Pontus06
10 mars 2012 · 125 Inlägg

Idag bytte vi vevhusventilationen, och gjorde komp prov med både varm och kall motor...

motor kall =11,5-12,9 i komp
motor varm 12,9-13,1 i komp

detta på samtliga cylindrar, bilen ryker fortfarande och känns orkeslös på låga varv, och det luktar väldigt mycket avgaser ur olje locket och vevhuset samt att det ryker mer än normalt ur olje lock, olje sticka och vevhusvent...... och drar den drar olja, vad bör jag kolla mer...

Senast redigerat av Pontus06 (10 mars 2012)

volvo-racer
10 mars 2012 · 724 Inlägg

hur är det med ventilkåpspackningen? hel/fuktar?
hur är bilen servad förut med olje byten osv?

Pontus06
10 mars 2012 · 125 Inlägg

bra fråga, finns ingen dokumentation på det, ventilkåpspackningen har jag bytt, för någon vecka sedan, men ja den fuktar lite... sad

volvo-racer
10 mars 2012 · 724 Inlägg

ok det läcker inte ner olja till stiften?
vet inte om det är mjöligt men på 850 kan det bli typ som asfalt i oljekanalerna om man inte byt olja som man ska, hade så på min.
fixade vevhusvent. men i den understa kanalen va det som asfalt vilket gjorde att den trycket sönder packboxen till vevaxeln

Senast redigerat av volvo-racer (10 mars 2012)

Pontus06
10 mars 2012 · 125 Inlägg

hur rensade du olje kanalen, plocka isär motorn och gjorde rent allt ?

volvo-racer
10 mars 2012 · 724 Inlägg

på 850 går ju understa kanalen ner i tråget vilket jag inte visste förut, (va många år sen) så den blev inte rensad till 100% tyvärr men det som krävs på dom bilarna är att man tar ner tråget också.
vet tyvärr inte hur "vevhusen" ser ut på bmw

Pontus06
10 mars 2012 · 125 Inlägg

den går från ventilkåpan ner till oljestickan... har gjort rent det hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang