3636
Sök

Volvo 740 -88b jävlas med vatten och olja..

682 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
Tjenare, vettefan hur jag skulle forma rubriken..

Iallafall, igår så tänkte jag öppna huven efter lite körande och se hur allt stod till och märkte till min stora förvåning att kylartanken var helt snustorr och att olja hade letat sig ut genom oljelocket.. Nåväl, väntade på skiten att svalna och fyllde sedan på med färdigblandad kylvätska 50/50 och kollade oljestickan, nivån var endå på helt normal nivå. Hon har aldrig gått dåligt eller liknande för hon blive varm, utan det här var bara ren huxfluxx att jag märkte, och det var ju fortfarande vatten i själva "kylcirkeln" för det rann ner max 1dl när jag hällde ner LÅNGSAMT i kylartanken. Ser nu att det verkar läcka lite bakom själva blocket.. ser någon jävla sörja där och tänker torka bort oljan och se vartfan det kommer från. Vattnet har börjat läcka från radiatorn längst ner (rostig jävla slangklämma så blir att köpa en ny där)

men hur sjutton vet jag att vattnet cirkulerar? Vattnet i tanken är varmt.. men jag har varken kunskap verktyg eller pengar för att riva en hel motor på en verkstad, och saknar kunskap för att öppna och kolla termostat medmera själv. När jag vrider värmen på max så får jag värme i kupén, alltså så borde inte termostat och pump vara trasig? Det är snabb respons också, om motorn är varm tar det 2 sek innan det strömmar ut varmluft. Såg också att delen muttern är skruvad på från grenröret hade gått av.. så ett av rören på grenröret sitter med enbart 1 mutter. Hon går hur fint som helst 31k mil rullat och ny kamren vid 297XX mil. Avgassmäller aldrig och startar på max två "ljud" från startmotorn (TSCH TSCH vruum)

Knäpper som fan om motorn när jag stänger av henne, men det kanske det alltid gör? är väl från grenröret som blir sjuhelvetes varmt.

Så om någon vet något som kan ha hänt eller så så får ni gärna skriva.. vill inte sabba en sån här underbar maskin bara för något skitfel.. Tänkte ut och åka cirka 1,5 timmar klockan 4 om det är något jag behöver veta innan dess.. (förutom att ha med olja och vatten, men hon verkar inte dra olja och har alltså dragit en tank kylarvatten på typ 500 mil) Det är inget skumm eller vitt klägg på oljestickan utan den står lite under mitten av markeringarna och är bajsbrun/svart..

Snälla, nojjar ihjäl mig hmm

Hon körs inte alls så hårt förresten, brukar väl ligga runt 90 på alla vägar förutom 50 och 30 (det enda vi har förutom 70 och 90) ibland 110 när man ska om bilar osv. Men annars får hon gå lugnt, fast växlar lite sent ibland (läs: rätt ofta) när man ska ut snabbt. Kör väl "ecodrive" ibland av ren ovana från bilskolan... 1 2 3:an till 70 sen femman.. 4:an på 50väg och 3:an på 30 väg..)

edit: idag efter cirka 10min körning så var det alltså vatten utanför kylartanken också, som att det blivit övertryck. och hon ligger typ 1cm under "max" sträcket.. sad
Senast redigerat av DanneSundin (16 mars 2012)

682 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
Det är inte strömt i kylaren btw. Men det ska det väl inte vara? Det är väl så att det varma vattnet åker upp i den för att varmt är lättare, och det kalla rinner ner? För tanken blir ju varm så småningom.. sad

Får ju fan ångest genom att bara tänka på det.. någon som har funderingar?? Vad tror ni om att svetsa på pinnen som saknar mutter vid grenröret? och sen gänga den delen till samma gänga.. eller om det är skruv, svetsa skruva ut och skruva i en ny??

Att tänkas på är att jag saknar värmearmatur , den är stendöd.

Sök