2796
Sök

3000gt fwd 286hk utan turbo?

147 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjena är lite intresserad av en 3000gt, fick höra att den hade 286hk usa import men utan turbo?
Stämmer det att det finns någon sådan varriant?  Jag kollade på itsfun där ger chip 54hk på 286hk varrianten så verkar skumt att han har utan turbo å 286hk?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
8 januari 2012
#2
mikkep skrev:
Tjena är lite intresserad av en 3000gt, fick höra att den hade 286hk usa import men utan turbo?
Stämmer det att det finns någon sådan varriant?  Jag kollade på itsfun där ger chip 54hk på 286hk varrianten så verkar skumt att han har utan turbo å 286hk?

Lite fakta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_3000GT

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 januari 2012
#3
Utan att ha kollat på Wikipedia så, finns verkligen 3000 GT med framhjulsdrift?

Autotech

1 435 Inlägg
8 januari 2012
#4
Busgrabb skrev:
Utan att ha kollat på Wikipedia så, finns verkligen 3000 GT med framhjulsdrift?

Efter fem sekunders läsande på wikipedialänken... smile

"Mitsubishi 3000GT, är en japansk sportbil som kan jämföras med Toyota Supra och Nissan 300ZX.
Bilen finns i olika utföranden:
3000GT SL
-3l V6 sugmotor 24 ventiler. ca 220hk/ca 305Nm
-Framhjulsdrift
- på bilden är SL versionen avbildad.
- 16" fälgar
- Tygsäten
"


61 Inlägg
8 januari 2012
#5
Hej

3000gt finns som

Base 165hp sugis
Sl 220 sugis
Turbo (i USA kallad VR4) 286hp 91-93 & 320hp 94-99
GTO (Japan)
MR (Japan)
MR modellen är bara en lättad version av turbo modellen i Japan.

Alla euro spec turbo bilar har de större 13g turboagregaten (9b USA) och större bromsar 314mm (296mm USA) först från 94+ får även USA bilarna större bromsar.

Med vänlig hälsning, Fredric


Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 januari 2012
#6
Alpinabiturbo skrev:
Busgrabb skrev:
Utan att ha kollat på Wikipedia så, finns verkligen 3000 GT med framhjulsdrift?

Efter fem sekunders läsande på wikipedialänken... smile

"Mitsubishi 3000GT, är en japansk sportbil som kan jämföras med Toyota Supra och Nissan 300ZX.
Bilen finns i olika utföranden:
3000GT SL
-3l V6 sugmotor 24 ventiler. ca 220hk/ca 305Nm
-Framhjulsdrift
- på bilden är SL versionen avbildad.
- 16" fälgar
- Tygsäten
"

Där ser man tongue Som sagt, orkade inte läsa.

Autotech

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 januari 2012
#7
Vågar man fråga varför 3000GT inte är så värst populär i Sverige?
Jag menar den är ju (i min åsikt) miljoner gånger snyggare än Supra och väldigt mycket sportigare i looken än Supra som exempel.
Ser ju jävligt mycket bättre ut än många japsare. Väldigt konstigt tycker jag varför den inte blivit så populär i Sverige hmm

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

203 Inlägg
9 januari 2012
#8
Thunderbird88 skrev:
Vågar man fråga varför 3000GT inte är så värst populär i Sverige?
Jag menar den är ju (i min åsikt) miljoner gånger snyggare än Supra och väldigt mycket sportigare i looken än Supra som exempel.
Ser ju jävligt mycket bättre ut än många japsare. Väldigt konstigt tycker jag varför den inte blivit så populär i Sverige hmm

Troligen är det F&F filmens förtjänst men även att Supra är väldigt hållbar och enkel när det ska trimmas medans 3000Gt är antagligen svårare att trimma och har mycket elfunktioner osv.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 januari 2012
#9
unsuspected skrev:
Thunderbird88 skrev:
Vågar man fråga varför 3000GT inte är så värst populär i Sverige?
Jag menar den är ju (i min åsikt) miljoner gånger snyggare än Supra och väldigt mycket sportigare i looken än Supra som exempel.
Ser ju jävligt mycket bättre ut än många japsare. Väldigt konstigt tycker jag varför den inte blivit så populär i Sverige hmm

Troligen är det F&F filmens förtjänst men även att Supra är väldigt hållbar och enkel när det ska trimmas medans 3000Gt är antagligen svårare att trimma och har mycket elfunktioner osv.

Men samtidigt verkar Eclipsen populärare inom bilsport sammanhang och om man bara utgår från utseendet så är det en stor vaniljbulle medans en 3000GT verkar vara mer av en rulltårta wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
9 januari 2012
#10
har för mig att 3000 gt:n är ganska tung ? :S


1 412 Inlägg
9 januari 2012
#11
Fast i första F&F filmen kör väl huvudrollsinnehavaren en Eclipse va?

Ful som stryk är den iaf.  smile

147 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#12
Framhjulsdrift finns, har jag sett, jag har läst wiki eng och svenska, försökt lite runt osv osv.

Så USA modellen alltså 286hk och 320hk TURBO på båda?
För på blocket infon och transportstyrelsen står det tvåhjulsdrift 286hk.
Han sa att den var såld till usa sen köpt till sverige men att den va utan turbo ?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
9 januari 2012
#13
Utan turbo = 220hk
Turbo(japan)=286hk
Turbo(europa)320hk kanske även 280 här? kan det bero på årsmodell?
USA=vettefan kanske bägge delarna?

Det enda som är säkert är att det finns ingen 286 hästare utan turbo.

Det skiljer iaf på liknande sätt som det gör med supra. runt 280hk i japanversionen för att dem inte fick ha mer där. Kompenseras med mindre turbos(för snabbare spool) har jag för mig att jag läst ngn stans.

3000gt är väl t.o.m tyngre än supra och väger väl bort mot 17-1800kg.

Tvärställd twinturbo V6 med mivec? =avancerat motorrum.
4wd
fyrhjulsstyrning.
spoilers som fälls ner fram vid fart(upp bak vid fart) har jag för mig jag läst att ngn modell har.
ac
elhissar

Avancerad och dyr bil o laga. säkert därför den inte är jättepopulär.
Senast redigerat av AcesHigh666 (9 januari 2012)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

147 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#14
AcesHigh666 skrev:
Utan turbo = 220hk
Turbo(japan)=286hk
Turbo(europa)320hk kanske även 280 här? kan det bero på årsmodell?
USA=vettefan kanske bägge delarna?

Det enda som är säkert är att det finns ingen 286 hästare utan turbo.

Det skiljer iaf på liknande sätt som det gör med supra. runt 280hk i japanversionen för att dem inte fick ha mer där. Kompenseras med mindre turbos(för snabbare spool) har jag för mig att jag läst ngn stans.

3000gt är väl t.o.m tyngre än supra och väger väl bort mot 17-1800kg.

Tvärställd twinturbo V6 med mivec? =avancerat motorrum.
4wd
fyrhjulsstyrning.
spoilers som fälls ner fram vid fart(upp bak vid fart) har jag för mig jag läst att ngn modell har.
ac
elhissar

Avancerad och dyr bil o laga. säkert därför den inte är jättepopulär.

Okej ! lite som jag trodde om att det antingen är 220hk eller 280hk verisionen, får prata med killen igen så får han bestämma sig ! smile

61 Inlägg
14 januari 2012
#15
Förekommer rätt mycket okunskap om dessa bilar. Även dom som äger bilarna kan ibland ha lite missvisad uppfattning om den. Är det en USA import och är nyare än 96 så finns det risk att det är en BASE modell 165hp och med SOHC, vanligast förekommande sugisen kallas annars för SL och har 220hp och DOHC.

Det är inget svårare eller dyrare att trimma en 3000GT än tex en Supra. Har personligen trimma över 100st 3000GT och original botten klarar ledigt till ca 600hp. Även den tidigaste varianten (91-92) som endast har 8 bultat överfall har vi kört med 700+ hp i utan att det varit några problem som helst. Det är först när man jagar extrema effekter som man får modda mycket, men det lär man göra på alla andra motorer med.

När det kommer till viken så står det i mina papper att den ska väga 1840kg (93:a). medans den på vågen visade 1630kg innan jag började lätta min. Sen är åsmodellerna 94+ lättare genom att de bytts ut massa plåt detaljer mot plast och aluminium.

Men jag måste dok understryka att en original 3000GT är mer en snabb cruser är en sportbil.

Mvh/Fredric


147 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#16
vr4 skrev:
Förekommer rätt mycket okunskap om dessa bilar. Även dom som äger bilarna kan ibland ha lite missvisad uppfattning om den. Är det en USA import och är nyare än 96 så finns det risk att det är en BASE modell 165hp och med SOHC, vanligast förekommande sugisen kallas annars för SL och har 220hp och DOHC.

Det är inget svårare eller dyrare att trimma en 3000GT än tex en Supra. Har personligen trimma över 100st 3000GT och original botten klarar ledigt till ca 600hp. Även den tidigaste varianten (91-92) som endast har 8 bultat överfall har vi kört med 700+ hp i utan att det varit några problem som helst. Det är först när man jagar extrema effekter som man får modda mycket, men det lär man göra på alla andra motorer med.

När det kommer till viken så står det i mina papper att den ska väga 1840kg (93:a). medans den på vågen visade 1630kg innan jag började lätta min. Sen är åsmodellerna 94+ lättare genom att de bytts ut massa plåt detaljer mot plast och aluminium.

Men jag måste dok understryka att en original 3000GT är mer en snabb cruser är en sportbil.

Mvh/Fredric

tack för bra svar!smile

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
25 mars 2012
#17
Fyll gärna på med mer info då jag säker efter en 3000 själv. Helst vill man ju ha 4WD 4WS och Active aero tongue



Sök