Claséns Rallycross Porsche // Motorn isatt nu!

MSR_VOLVO
30 mars 2011 · 88 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Satsar inte på någon serie eller så, utan vi bygger mest bilen för skojs skull wink Men de vore kul att köra någon enstaka tävling

Kanske inte ens blir nå seriöst köra då jag dels inte har licens, och så ska jag flytta efter sommarn ( plugg :S )...

Varför inte satsa på midnattsolsrallyt??
Vore fränt å se er klå persbrant!!

Renault Sport
Ljudbygge väntar!
Nocturnal
30 mars 2011 · 500 Inlägg

Ser riktigt fint ut!
Nästan synd att ta ut den på rallycross-banorna. Ta ut vagnsbok istället och piska den med lite banracing smile

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Minium
20 april 2011 · 270 Inlägg

Om du lindar avgaspipan så linda en bit av slangen med....... det smälter fort där i närheten.

/M

Volvo Xc90 (2004)
Bensinskallen P o r s c h e
22 april 2011 · 1 700 Inlägg

Minium skrev:
Om du lindar avgaspipan så linda en bit av slangen med....... det smälter fort där i närheten.

/M

Nog för att det blir varmt men om röret är lindat och slangen ligger ett par centimeter ifrån så ska det väl mycket till innan slangen tar skada...? Slangen kyls ju av oljan också, så det är just direktkontakt så det smälter på utsidan bitvis som är det farliga känns det som.

Nu blir de i alla fall äntligen lite update! wink

Har inte gjort så mycket, projektet har legat liite på is då vi varit upptagna med annat + haft lite dåligt med saker att göra med bilen helt enkelt... Men nu har vi grejat lite i alla fall wink

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0606-1.jpg

Alla räserbilar behöver en racekatt roll

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0609.jpg

Vi skruvade på luckan ordentligt, fixa sprintar osv. Sedan skruvade farsan dit fästena som jag hade gjort till oljekylaren. problemet var bara det att det inte gick att öppna luckan då, slangarna klämde fast mot "hatthyllan". Så jag fick ge mig på att göra ett nytt fäste. Det blev att göra en liten ställning som skruvas mot motorn istället så oljekylaren ligger kvar när man öppnar luckan. Lyckades inte få någon bild på ställningen nu, den är nämligen målad och klar wink

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0611.jpg

Satt dit dörrarna och farsan har börjat med rutorna. Vi har testborrat ena lillrutan på ena sidan och satt popnuts och det funkar alldeles utmärkt, enda problemet var bara att skruvarna var för korta så vi får skaffa nya innan vi kan skruva ihop det...

Har skruvat dit kränghämmaren bak nu. Snodde den från den andra porschen eftersom den fått en ny krängis.

Vi har haft ett litet problem med hänggas på motorn ibland också, visade sig vara kopplingsvajern som låg emot ett gasstag lite så den hakade fast, men det är löst nu med lite tvinnad ståltråd så kopplingsvajern håller sig undan wink

All plast är monterad och klar, huv och sprintar etc, sen har vi dessutom monterat en nice varvräknare, har inte bild på det förstås men de kommer wink

Nu lite offtopic men kan kanske vara kul ändå.... smile

Fälgarna till den andra porschen har varit inne på lack:

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0610.jpg

Dom var ju polerade förut, men farsan är lite antigläns så han ville ha silver istället precis som fälgarna till rallycrossporschen, så nu är det kirrat. Blev riktigt snygga wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
MSR_VOLVO
1 maj 2011 · 88 Inlägg

d ä fränt me riktiga race-katter!!!!
hoppas bilen får bra me klös me den som ni har....!!

Renault Sport
Ljudbygge väntar!
Minium
2 maj 2011 · 270 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Minium skrev:
Om du lindar avgaspipan så linda en bit av slangen med....... det smälter fort där i närheten.

/M

Nog för att det blir varmt men om röret är lindat och slangen ligger ett par centimeter ifrån så ska det väl mycket till innan slangen tar skada...? Slangen kyls ju av oljan också, så det är just direktkontakt så det smälter på utsidan bitvis som är det farliga känns det som.

Nu blir de i alla fall äntligen lite update! wink

Har inte gjort så mycket, projektet har legat liite på is då vi varit upptagna med annat + haft lite dåligt med saker att göra med bilen helt enkelt... Men nu har vi grejat lite i alla fall wink

http://i446.photobucket.com/albums/qq19 … 0606-1.jpg

Alla räserbilar behöver en racekatt roll

http://i446.photobucket.com/albums/qq19 … G_0609.jpg

Vi skruvade på luckan ordentligt, fixa sprintar osv. Sedan skruvade farsan dit fästena som jag hade gjort till oljekylaren. problemet var bara det att det inte gick att öppna luckan då, slangarna klämde fast mot "hatthyllan". Så jag fick ge mig på att göra ett nytt fäste. Det blev att göra en liten ställning som skruvas mot motorn istället så oljekylaren ligger kvar när man öppnar luckan. Lyckades inte få någon bild på ställningen nu, den är nämligen målad och klar wink

http://i446.photobucket.com/albums/qq19 … G_0611.jpg

Satt dit dörrarna och farsan har börjat med rutorna. Vi har testborrat ena lillrutan på ena sidan och satt popnuts och det funkar alldeles utmärkt, enda problemet var bara att skruvarna var för korta så vi får skaffa nya innan vi kan skruva ihop det...

Har skruvat dit kränghämmaren bak nu. Snodde den från den andra porschen eftersom den fått en ny krängis.

Vi har haft ett litet problem med hänggas på motorn ibland också, visade sig vara kopplingsvajern som låg emot ett gasstag lite så den hakade fast, men det är löst nu med lite tvinnad ståltråd så kopplingsvajern håller sig undan wink

All plast är monterad och klar, huv och sprintar etc, sen har vi dessutom monterat en nice varvräknare, har inte bild på det förstås men de kommer wink

Nu lite offtopic men kan kanske vara kul ändå.... smile

Fälgarna till den andra porschen har varit inne på lack:

http://i446.photobucket.com/albums/qq19 … G_0610.jpg

Dom var ju polerade förut, men farsan är lite antigläns så han ville ha silver istället precis som fälgarna till rallycrossporschen, så nu är det kirrat. Blev riktigt snygga wink

Better safe than sorry......
Har ju jobbat med motorsport och sett många grejor smälta.....smile

Lie tveksam till att slangen kyls av 100+ gradig olja.

/M

Senast redigerat av Minium (2 maj 2011)

Volvo Xc90 (2004)
Bensinskallen P o r s c h e
3 maj 2011 · 1 700 Inlägg

Oljan tar ju upp eventuell värme som överstiger dess egen temperatur. Så slangen ska hålla sig i samma trakter som oljan. Visst blir det lite högre temp på utsidan kanske men det bör inte bli några extrema skillnader så slangen riskerar att smälta i alla fall.

Om avgasröret inte vart lindat hade det kanske funnits en risk men nu med bandaget ska det inte stråla så förbannat så värmen inte hinner bort wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
PimPim
13 maj 2011 · 8 Inlägg

Jävlar vilket fränt bygge satt som klistrad här o läste...Man vill ju göra något mer fränt med sin egna när man ser eran...Kommer följa detta med intresse...smile

Losing is not a option
33Coupe
13 augusti 2011 · 692 Inlägg

Det här blir riktigt fränt - tummen upp!

P-O-N-T-U-S
22 oktober 2011 · 75 Inlägg

grymt smile

MR_Smart
24 oktober 2011 · 1 290 Inlägg

Det var länge sedan någon uppdatering, hur går det?

FLindgren
13 mars 2012 · 5 089 Inlägg

En uppdatering på denna sidan åren hade ju inte vart fel wink

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
SJP
13 mars 2012 · 25 Inlägg

Bara så alla vet bilen är såld.

Bensinskallen P o r s c h e
13 mars 2012 · 1 700 Inlägg

FLindgren skrev:
En uppdatering på denna sidan åren hade ju inte vart fel wink

Som SJP skrev så är bilen såld tyvärr wink

Vi blev klara, bilen besiktades, jag flyttade till göteborg och börja studera, bilen såldes, den modifierades om till rallybil och ska förhoppningsvis smiska skogsväg i sommar wink

Har nog lite bilder på det sista kvar, en sista uppdatering kan det kanske bli när jag får lite tid över...

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
FLindgren
13 mars 2012 · 5 089 Inlägg

Bensinskallen skrev:

FLindgren skrev:
En uppdatering på denna sidan åren hade ju inte vart fel wink

Som SJP skrev så är bilen såld tyvärr wink

Vi blev klara, bilen besiktades, jag flyttade till göteborg och börja studera, bilen såldes, den modifierades om till rallybil och ska förhoppningsvis smiska skogsväg i sommar wink

Har nog lite bilder på det sista kvar, en sista uppdatering kan det kanske bli när jag får lite tid över...

Upp med bilder nu. måste ju få se hur den blev ihopmonterad big_smile

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
13 mars 2012 · 26 136 Inlägg

FLindgren skrev:

Bensinskallen skrev:

FLindgren skrev:
En uppdatering på denna sidan åren hade ju inte vart fel wink

Som SJP skrev så är bilen såld tyvärr wink

Vi blev klara, bilen besiktades, jag flyttade till göteborg och börja studera, bilen såldes, den modifierades om till rallybil och ska förhoppningsvis smiska skogsväg i sommar wink

Har nog lite bilder på det sista kvar, en sista uppdatering kan det kanske bli när jag får lite tid över...

Upp med bilder nu. måste ju få se hur den blev ihopmonterad big_smile

Jag vill också se!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
33Coupe
30 mars 2012 · 692 Inlägg

Mack skrev:

FLindgren skrev:

Bensinskallen skrev:

Som SJP skrev så är bilen såld tyvärr wink

Vi blev klara, bilen besiktades, jag flyttade till göteborg och börja studera, bilen såldes, den modifierades om till rallybil och ska förhoppningsvis smiska skogsväg i sommar wink

Har nog lite bilder på det sista kvar, en sista uppdatering kan det kanske bli när jag får lite tid över...

Upp med bilder nu. måste ju få se hur den blev ihopmonterad big_smile

Jag vill också se!

Klart att vi vill se..!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang