Rätt fälgstorlek

AnnaE Noob
7 oktober 2005 · 10 Inlägg

Nu har jag bytt min gamla rostiga rishög till en ny (-00) fin blank hyundai accent.

Det är ju inte världens roligaste bil så jag tänkte börja med att sänka den och sätta på lite störe fälgar, bara det att jag inte har någon större koll på det där med fälg/däck-storlek...
I registreringsbeviset står det att däckdimensionen är 175/70/13 (78S) och fälgdimension 5JX13/ET46, det där med fälgdimensionen redar jag inte riktigt ut...
Jag hittade en däck och fälgstorleks-beräknare på nordic audi och kom fram till att jag kan sätta på 175/40/17 fälgar utan att rullomkretsen ändras på hjulen.

Men hur mycket får man ändra på däck/fälg utan att nån blir arg på mig? räcker det med att rullomkretsen är den samma +/- 5% eller måste det registreras någonstans när man byter?

Hur mycket kan man ändra på bredden? Är det ok så länge det inte tar i någonstans? och hur vet man det? bredden borde väl inte påverka rullomkretsen, men kollar man på ovan nämda sida så påverkar bredden visst omkretsen.

Om man nu sätter på hjul med större/mindre omkrets än orginal, kan man då justera hasstighetsmätaren efter storleken?

ojoj... många frågor blev det, hoppas nån kan hjälpa mig att reda ut det här med däck/fälg.

Stefan1973
7 oktober 2005 · 305 Inlägg

tja ändrar du dimensionsbredd utanför det som står på regbeviset att bilen är typad för  blir det regbesiktning . detta gäller bilar nyare änn 98 .
oftast bryr sig inte besiktningen direkt . bara du håller dig innan för skärmkanten . Men du kan åka på det .
fast e ju bara låta dom kolla .  eller beställer du en regbesiktning så får du papper på att du får köra med dom.

detta gäller ej höjden  typ 14 17 19 tum  det spelar ingen roll .

smile

Lindström Envis optimist
8 oktober 2005 · 454 Inlägg

Jag skulle sätta på bredare däck när jag ändå bytte... blir mkt roligare att köra då

AnnaE Noob
9 oktober 2005 · 10 Inlägg

okej, så man behöver bara registrera in bredare däck, inte högre?

hur feta däck kan man sätta på innan det börjar ta i överallt? Får man i sånna fall ställa om hjulinställningarna, eller får man "gröpa ur" hjulhusen?

Det står i papprena att 175/70/13 däck är orginal och att 185 är options, så man borde väl utan problem kunna sätta på åtmiunstonde 195 breda däck?

Vad är det som avgör om besiktningskillarna godkänner eller inte godkänner bredare däck?

nicke_b2
9 oktober 2005 · 266 Inlägg

besikta med orginal och sätt på andra efter bes så gör jag och det går bra om snuten stoppar dig så gör det inget oftast vet dom inte så mycket om det

parayaCar
9 oktober 2005 · 424 Inlägg

precis, ha kvar några bra orginaldäck som du smäller på innan besiktning. chansen att polisen ska ta dej för breda däck är mycket liten.

**// Toyota \\**
AnnaE Noob
9 oktober 2005 · 10 Inlägg

okej... låter ju som en bra idé!

men hur är det med utrymmet nudå? Hur stort får plats?

moffegrev
9 oktober 2005 · 228 Inlägg

kan nog påstå att det inte är några problem med 205 or..sen kanske det börjar ta i lite i skärmkanterna vid sväng...kraftig...då menar jag 215 provmotera ett par fälgar av någon kompis..wink

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang