4358
Sök

Golf 3 1.4 1994 Kokade. Startar ej nu.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Som sagt. en golf 3 1.4 .
Det hela började att motorn började gå varmt.
Såg hur det rök ur vänster framskärm. stannar vid macken & får se att en skruv har lossnat till termostarthuset och det har skvätt vatten överallt i motorrummet.
Aja inget mer med det. Bogserade hem. Skruvade dit ny skruv. fyllde upp vatten med mera.
Bilen startar ej. Krämade slut på batteriet. Aja lämnar den över laddning över natten & drog ut alla elkontakter ifall att dom kanske var blöta.
Dagen efter. Kopplar in batteriet. Samma sak fortfarande. Bilen tänder, Soppa kommer fram , Alla säkringar är hela ( vet dock ej hur det är med relä´na ) .

Bilen startar ej vid bogsering heller.

Dock så misstänker jag att jag har en felkod i displayen. När jag vrider på tändningen så är den nått som blinkar där + att oljelampa blinkar ( Finns gott om olja & nybytt )

Den markerade delen är där skruven hade lossnat. Den översta + samt att ni ser vilken motor jag har
http://img442.imageshack.us/img442/4272/uinzkumjixlje4oc4xmdet1.jpg

Update !! 30E MARS.
Hade upp ventilkåpan idag. Såg nått som jag inte ville se....
Massa vitt & gegga. Antar att toppen eller packning har gett sig.

Ska riva upp skiten o kika ikväll eller imorgon.
Vad behöver jag tänka på om det nu "bara" är topp packning ????

Markera K-rem. Köpa ny packning + ventilkåpspackning. Nya toppbultar antar jag eftersom dom gamla inte håller spänningen ???

Har förresten köpt nya stift , kablar, fördelarlock, rotor, tändmodul idag till ingen nytta. Men nu e skiten bytt åtminstånde. Kippis !
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (30 mars 2012)

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
18 432 Inlägg
29 mars 2012
Du har ju fördelaren ovanför huset... Har den badat kanske? Kolla det.

5 042 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Du har ju fördelaren ovanför huset... Har den badat kanske? Kolla det.

Har vart ute o checkat det nu.
Var torrt & fint. Dock när jag står o malar på startmotorn så hostar bilen igång & går endast på 1, 2 cylindrar o dör lika fort.

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
18 432 Inlägg
29 mars 2012
Hmm. Ingen fukt runt och i tändhattar? Luftburken är ju en bit ifrån så där har det väl inte sprutat in? Ser ju fint ut under huven annars. Gammal hederlig "tvinga-i-gång-skiten" kanske? Bil med startkablar på och låta startmotorn vila lite ibland eller bogsering. Eftersom den gick innan så måste det ju vara fukt?

5 042 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Hmm. Ingen fukt runt och i tändhattar? Luftburken är ju en bit ifrån så där har det väl inte sprutat in? Ser ju fint ut under huven annars. Gammal hederlig "tvinga-i-gång-skiten" kanske? Bil med startkablar på och låta startmotorn vila lite ibland eller bogsering. Eftersom den gick innan så måste det ju vara fukt?

Ja det känns som det är som du säger.
Hittar dock ingen fukt. Men har som sagt malat slut 2 batterier & försökt bogsera igång på både 1an & 2an & 3ans växel. bilen Svarar ingenting

Men det är ju den såkallade "felkoden" med. Vet inte vad den betyder.  Blinkar 2 gånger & oljelampan blinkar.
Kan jag fått kortis nånstans tro ?

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
18 432 Inlägg
29 mars 2012
Children-Of-Bodom skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Ja det känns som det är som du säger.
Hittar dock ingen fukt. Men har som sagt malat slut 2 batterier & försökt bogsera igång på både 1an & 2an & 3ans växel. bilen Svarar ingenting

Men det är ju den såkallade "felkoden" med. Vet inte vad den betyder.  Blinkar 2 gånger & oljelampan blinkar.
Kan jag fått kortis nånstans tro ?

Tjaa... Där tar mina råd slut. Vi får hoppas folk vaknar till liv framåt kvällen.

490 Inlägg
29 mars 2012
stod tempmätaren på "varmaste" när du stannade? isf är det ju ingen omöjlighet att topppackningen gått vilket kan medföra de mest konstiga fel.. tex att bilen inte startar! en kompprov kanske hade varit nått?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

5 042 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
sonaxvax skrev:
stod tempmätaren på "varmaste" när du stannade? isf är det ju ingen omöjlighet att topppackningen gått vilket kan medföra de mest konstiga fel.. tex att bilen inte startar! en kompprov kanske hade varit nått?

Den var på ca 115 grader. Men ska fixa mig en sådan o kolla upp detta.

C H E V R O L E T <3

5 042 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
Hade upp ventilkåpan idag. Såg nått som jag inte ville se....
Massa vitt & gegga. Antar att toppen eller packning har gett sig.

Ska riva upp skiten o kika ikväll eller imorgon.
Vad behöver jag tänka på om det nu "bara" är topp packning ????

Markera K-rem. Köpa ny packning + ventilkåpspackning. Nya toppbultar antar jag eftersom dom gamla inte håller spänningen ???

Har förresten köpt nya stift , kablar, fördelarlock, rotor, tändmodul idag till ingen nytta. Men nu e skiten bytt åtminstånde. Kippis !

C H E V R O L E T <3

5 042 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Sådär ja. Nu är toppen riven o den verkar klarat sig iaf vad jag kunde se. Ska ta den till en verkstad imon o se vad dom bedömmer.
Tror det är packningen som gett sig. va lite sprickor & bulor här o var.
Har även beställt hem sotningssats , nya toppbultar , ventilkåpspackning, olja & filter.

Så här såg det ut i alla fall.

http://img526.imageshack.us/img526/3543/img0007xm.jpg

http://img694.imageshack.us/img694/9522/img0008hf.jpg

http://img641.imageshack.us/img641/2562/img0017qa.jpg

C H E V R O L E T <3

5 042 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
så nu är toppen inlämnad på planing. 400 kr. Det tackar man o bockar för smile
Får hem toppen imorgon o har bestämt mig för att fixa allt nu när skiten väl är öppnad. varenda packning skall bytas, butlar, remmar m.m  Dåligt med respons tycker jag här. över 240 läsare & ca 8 svar ??? ....... 

Men imon skall jag skölja ur vattensystemet på bilen med högtryck tänkte jag.
Byta drivrem. hämta toppen & oljer m.m

Finns det fortfarande något speciellt jag ska tänka på ???

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
18 432 Inlägg
3 april 2012
Children-Of-Bodom skrev:
Får hem toppen imorgon o har bestämt mig för att fixa allt nu när skiten väl är öppnad. varenda packning skall bytas, butlar, remmar m.m  Dåligt med respons tycker jag här. över 240 läsare & ca 8 svar ??? ....... 

Gör inte det. Använd trycket som finns i trädgårdsslangen. Räcker gott. Skölj "bakifrån" Tänk på att termostaten är stängd så kanske du ska ta loss den om du vill spola ur motorn efter att toppen blivit monterad?

5 042 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Gör inte det. Använd trycket som finns i trädgårdsslangen. Räcker gott. Skölj "bakifrån" Tänk på att termostaten är stängd så kanske du ska ta loss den om du vill spola ur motorn efter att toppen blivit monterad?

Okej. Ja det lät ju vettigt. Tror du man törs att använda sig av nått medel kanske som "bekämpar" lite ?

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
18 432 Inlägg
3 april 2012
Children-Of-Bodom skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Okej. Ja det lät ju vettigt. Tror du man törs att använda sig av nått medel kanske som "bekämpar" lite ?

Inte en aning. Jag vet att man kan fylla med kylarrensning och varmköra. Har ingen erfarenhet av detta.

2 414 Inlägg
3 april 2012
Children-Of-Bodom skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Jag körde med flytande maskindiskmedel och det funkade jävligt bra iaf. Jag gjorde så att jag fyllde typ halva systemet med vatten och sedan hällde jag på mycket maskindiskmedel och fyllde på resten med glykol. Körde ca 30min och sedan spolade jag ur systemet med trädgårdsslang som dieselsmurfen sade. Jag lovar dig att jag fick ut en jävla massa skit ur systemet (speciellt ur värmepaketet)

Lycka till och kom ihåg att köra med trädgårdsslang och inte högt tryck alls

5 042 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Jag körde med flytande maskindiskmedel och det funkade jävligt bra iaf. Jag gjorde så att jag fyllde typ halva systemet med vatten och sedan hällde jag på mycket maskindiskmedel och fyllde på resten med glykol. Körde ca 30min och sedan spolade jag ur systemet med trädgårdsslang som dieselsmurfen sade. Jag lovar dig att jag fick ut en jävla massa skit ur systemet (speciellt ur värmepaketet)

Lycka till och kom ihåg att köra med trädgårdsslang och inte högt tryck alls

Tackar för svar ! smile Ska testa detta imorgon. Ja jag ska lägga in högtryckstvätten i förrådet igen ! tongue Dont worry hehe

C H E V R O L E T <3

Sök