3088
Sök

Ang ta bort dumpventil på saab 9000-97

1 142 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
såg idag på blocket en saab 9000 som var chippad etc etc. men såg på bilden på motorn att de inte finns nån dump på tryckröret däremot en slang som går från där dumpen ska sitta till röret till insugsida på turbon:S

kolla bilden på denna motor http://www.blocket.se/blekinge/Saab_900 … 10&w=3

äre nån som vet syftet med detta? vad kan hända om man gör detta? kan man slippa detta fjolliga dumpljud?

1 019 Inlägg
10 april 2012
Annonsen är borta. Vad var det för årsmodell på bilen? Äldre 9000 hade inte avlastningsventilen på tryckröret utan nere bakom insugsröret. Det du såg var förmodligen detta. Slangen från tryckröret gick ner mot turbon misstänker jag?

Liknande min bil? http://www.garaget.org/?car=3660&image=132315

1 142 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
JA exakt så... varför vare så på dom? så då sitter dumpen på annat ställe alltså:S gjorde någon skillnad ?

1 142 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
trodde de var nått hemmabygga först av nått slag. hade hoppats på de och att de funka. hatar de där jädrans dumpljudet hela tiden

155 Inlägg
11 april 2012
Har du öppet luftfilter? Om så är fallet så montera till baka luftburken och sätt i ett riktigt filter så kommer du upptäcka att ljudet blir avsevärt lägre. Dessutom lär du öka livslängden på din turbo ganska så ordentligt. Sugs gärna in massa skräp på 9000.

För övrigt så lär du uppnå motsatt effekt om du tar bort Avlastningsventilen. Luften kommer istället välja den andra möjliga vägen ut när du släpper gasen och spjället stängs. Nämligen tillbaka genom turbon vilket kan ge upphov till ett kvittrande ljud samt att responsen kommer att bli sämre. Förövrigt ökar slitaget på turbon.

http://www.youtube.com/watch?v=cJTHFmVdDZM bil med avslastningsventilen bortagen.

1 142 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
jo de vet ja.. ja har för tillfället insatsfilter inte orginal, kanske sportfilter av nått slag. jo tar ja bort den så kvittrar de, de vet ja. men de är ändå då där fjolliga saab orginal pyset nu och hade en saab 9000 för oxå å den hade ja en hybrid dump i som dumpa satan utan anledning å de vill ja inte heller ha.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 april 2012
köp en dumpventil med 2 trattar, eller mer, då blir det lägre ljud, antar att du har orginaldumpen på nu vriden. Då låter det inte så högt

155 Inlägg
12 april 2012
snoddas skrev:
jo de vet ja.. ja har för tillfället insatsfilter inte orginal, kanske sportfilter av nått slag. jo tar ja bort den så kvittrar de, de vet ja. men de är ändå då där fjolliga saab orginal pyset nu och hade en saab 9000 för oxå å den hade ja en hybrid dump i som dumpa satan utan anledning å de vill ja inte heller ha.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Du vill inte ha ett högt och tydligt ljud när laddluften evakueras genom avlastningsventilen. Detta kommer du få med en atmosfärisk avlastningsventil. Men du tycker att den dova "sucken" som den orginalmonterade avlastningsventilen är "fjollig".

En hybrid dump det var även det för mycket. Öppet luftfilter har du oxå testat om jag uppfattar dig rätt? Du får skaffa dig en 9000 utan turbo tror jag. Eller så skaffar du dig en överladdad dieselbil om du nu måste ha en bil med turbo.

1 142 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
hahaha. ja ja får väll göra de. ne de ja menar med allt detta. förklarat ganska dåligt för skrev med telefonen. men kort sagt alltså ska de dumpa då tycker ja du ska ha hk som motsvarar de ljudet oxå min gamla saab försökte ja ställa dumpen så hårt de bara gick för den dumpa SATAN när man växla vid 3000varv på 3an. å de var inget gjort med den då. men går väll som sagt skaffa mer hk eller diesel:D

Sök