5739
Sök

Kärvande Wastegate? Rover Sdi -98

Forummoderator
18 432 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Är lite förvirrad nu. Borde wastegatearmen som går till turbon på min Rover kunna röras med handkraft? Med en polygrip rör den sig fast högst motvilligt. Släpper man går den tillbaka till läget enligt bild. Frågan kommer av att bilen ca 15 sekunder efter stopp dumpar luft med ett kraftigt ljud. Lite lustigt. Bilen "går som fan" Samband?

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-08301c16fca93f687e29011189b0a434.jpg

Forummoderator
26 618 Inlägg
3 april 2012
Jo, man ska väl kunna rubba den för egen handkraft? Dock som sagt, så inte helt motvilligt. Däremot ska man väl inte göra det, i och med risk att man förstör wastegaten?
Någon får rätta mig om jag har fel.

Att den "går som fan", har väl med att göra att det är en Rover? Hahaha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 432 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Jo, man ska väl kunna rubba den för egen handkraft? Dock som sagt, så inte helt motvilligt. Däremot ska man väl inte göra det, i och med risk att man förstör wastegaten?
Någon får rätta mig om jag har fel.

Att den "går som fan", har väl med att göra att det är en Rover? Hahaha..

Mycket lustigt :-)

Smorde upp den och den går nu att flytta med handkraft, men som du säger: Motvilligt. En provkörning gav inte något märkbart resultat... Tänkte hinka på en Evry-mod och då måste ju sakerna fungera för att inte spränga motor/turbo. Bilen har rullat en del...

Fast när jag parkerade och stängde av den kom inte det vanliga "Pyyysch...." från den. Kanske AC är boven i dramat? Ska sätta på den och prova igen. Jag vet att Engelska bilar kan "trilskas lite" men vad jag har googlat fram brukar SDi-snurran vara skottsäker. Hmm.

1 938 Inlägg
3 april 2012
SDI står väl för mer eller mindre sugdiesel direktinsprutning? Engelsmännen e inga vidare komiker. tongue

Forummoderator
18 432 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Glesmark skrev:
SDI står väl för mer eller mindre sugdiesel direktinsprutning? Engelsmännen e inga vidare komiker. tongue

Vilket även jag trodde! Tills jag köpte den! Se bild i tråd. Där ser du turbon! Det är en Turbo! Har idag slackat armen till Waste utan nämnvärt resultat. Ryckte vacuumslangen till den och åkte och handlade nu. Gick som en il-gris. Pumpen är ju elektronisk så varför gör den så? Den kölade ingenting. Engelsmän... Vettefan om jag vågar evrymodda denna på pin 2 & 3. Kan ju hända vad som helst!

1 938 Inlägg
4 april 2012
Dieselsmurfen skrev:
Glesmark skrev:

Vilket även jag trodde! Tills jag köpte den! Se bild i tråd. Där ser du turbon! Det är en Turbo! Har idag slackat armen till Waste utan nämnvärt resultat. Ryckte vacuumslangen till den och åkte och handlade nu. Gick som en il-gris. Pumpen är ju elektronisk så varför gör den så? Den kölade ingenting. Engelsmän... Vettefan om jag vågar evrymodda denna på pin 2 & 3. Kan ju hända vad som helst!

Jo jag ser ju turbon där uppe så, därför ja skrev att dom inte e några vidare komiker som döper en turbomotor till suction diesel engine. big_smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 april 2012
Glesmark skrev:
Jo jag ser ju turbon där uppe så, därför ja skrev att dom inte e några vidare komiker som döper en turbomotor till suction diesel engine. big_smile

Eller så beror det på att "si" är beteckningen på modellen, med tillägget "d". Bara en tanke.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök