Ställa ladd t5

krill3_89
12 april 2012 · 10 Inlägg

Tjena ! Har sökt lite lätt men inte funnit svar.

Har en 855 t5 steg 2 chipad från bsr.

Killen jag köpte bilen från har satt en laddtrycks klocka på för när han köpte bilen hade wastegate slangen dragits så den ladda fullt hela tiden.

Dock så har han ställt laddet på under 0,5bar nu fråga mig inte varför han gjorde det.

På klockan finns en ratt med boost - / + har vridit ratten åt höger flera varv men utan resultat (Bilen har varit avstängd när jag gjort detta)

Så nu frågar jag om hjälp från er mer kunniga hur jag stället tillbaka laddet till 1bar. Känns ju jävla nödvändigt att ha steg 2 om laddet ska stå på under 0,5.

Mvh

ante123
13 april 2012 · 546 Inlägg

vrid lite åt något håll sen tar du en test sväng och håller på så tills du får det ladd du vill ha:)

krill3_89
13 april 2012 · 10 Inlägg

ante123 skrev:
vrid lite åt något håll sen tar du en test sväng och håller på så tills du får det ladd du vill ha:)

Har ju vridit hut mkt som helt och inget händer big_smile

Magnetventilen kanske är paj? Läste att om den är paj ställer sig laddet på 0,3bar vilket är ungefär vad dne laddar nu

Janneutanb
13 april 2012 · 7 272 Inlägg

Vad är en laddtrycksklocka? Pysventil?

krill3_89
13 april 2012 · 10 Inlägg

Brains skrev:
Vad är en laddtrycksklocka? Pysventil?

En sådan här.

http://www.ridetech.se/boost-controll-in-charge/9412-0

Janneutanb
13 april 2012 · 7 272 Inlägg

Om du har en sån bör din magnetventil inte vara inkopplad.

krill3_89
13 april 2012 · 10 Inlägg

Brains skrev:
Om du har en sån bör din magnetventil inte vara inkopplad.

Okej någon aning om varför inte laddet går upp trots jag vridit? Kanske ska bilen vara igång när jag vrider på ratten?

Är inte kunnig i detta.

krill3_89
13 april 2012 · 10 Inlägg

Tog bort den och såg att förra ägaren hade monterat den fel så nu laddar den mer men går orent istället tongue

Får pröva ställa ner laddet lite imorgon och se om den går renare.

krill3_89
14 april 2012 · 10 Inlägg

Bilen laddar nu som sagt bättre går bra kall men när den blir varm går den dåligt och ojämt över 0,6bar lixom som den får för lite bränsle.

För varma tändstift?

Och denna pysventil är ju cp vid ett halvt varv ställer den sig på 0,4bar. Vrider jag sedan lite mer än ett halv varv åt motsatt håll ställer den sig på lite över 1bar i ladd. Omöjligt att finjustera.

Vad tror ni ?

Tråkigt köra t5 när de går som en ford escort sad

Bilen har i setup: 2,5" efter katt,öppet filtet,öppen dump och BSR steg 2 chip enligt förra ägaren.
Dock väldigt skeptisk till steg 2 för då borde den inte bete sig såhär när den laddar 1bar för då ska ju bränslet vara programerat för de laddet ?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2012 · 13 790 Inlägg

byt tänddelar och fungerar inte det så kanske man ska fundera över något annat fel

men t5 är känsliga och går lätt väldigt dåligt när tändelarna är dåliga

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang