Att använda ett ljudkort i stil med Creative Audigy kan jag rekommendera, mitt högtalarsystem (Logitech Z-5500) presterade mycket bättre ljud kopplat till ett X-fi kort än vad det gjorde/gör kopplat till datorns inbyggda ljud så som jag kör idag. Min före detta dator med X-fi kort är nämligen ersatt av en bärbar dator idag utan den möjligheten.
Har du kollat vilken ljudbild ditt system är inställt på? Nu känner jag inte till din modell, men jag har 6ch, Stereo, Stereox2, studio, Dolby Music, Dolby Movie och ett par alternativ till och olika högtalare används i olika lägen.
En annan sak du kan testa, om du byter plats på den gröna och den svarta kontakten då bör rimligtvis ljudet komma från dom bakre högtalarna istället för de främre. Om så inte sker sitter troligen problemet i ett fel eller fel inställningar på ditt högtalarsystem.
Pröva med låg volym och något kort och enkelt ljud, till exempel det i Windows inbyggda ljudet som uppstår när du flyttar på stapeln för volym. Allt för att spara högtalarna om något inte är kopplat korrekt!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.