Vilken hund passar mig?

golf88
15 april 2012 · 956 Inlägg

morsan och farsan har en newfoundland hund, mkt lugn ras. grannens son på 6år brukar gå ut på promenad själv med han, funkar klockrent fast hunden väger 70 kg

eldus veldus
Audi A6 (2017)
Cupra_
16 april 2012 ·

Vad gäller din allergi och och att du vill ha lite storlek så kan jag rekommendera riesenschnauzer. Hyffsat stora och iof rätt starka. Däremot är de (flesta) snälla hundar som vill ha ganska mycket motion, men inte som typ en greyhound. Enkel pälsvård (trimmas,rycks) och fäller knappt om man tar hand om pälsen. Sj trimmar jag min en gång i kvartalet och då blir det inga större mängder päls som fälls. Dock ska sägas att de kräver lite av sin ägare då de har en del egen vilja. Annars finns ju även mellanschnauzern som är likadan utseendemässigt men mindre.

Ska jag vara ärlig skulle inte jag släppa iväg mina barn med en hund större än en tax såvida man inte har ruskigt bra pli på den. Som RQ skrev i första svaret så räcker det ju med att en stor hund får ett infall och rycker till så flyger barnen efter.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 april 2012 · 2 972 Inlägg

Deception skrev:
Vad gäller din allergi och och att du vill ha lite storlek så kan jag rekommendera riesenschnauzer. Hyffsat stora och iof rätt starka. Däremot är de (flesta) snälla hundar som vill ha ganska mycket motion, men inte som typ en greyhound. Enkel pälsvård (trimmas,rycks) och fäller knappt om man tar hand om pälsen. Sj trimmar jag min en gång i kvartalet och då blir det inga större mängder päls som fälls. Dock ska sägas att de kräver lite av sin ägare då de har en del egen vilja. Annars finns ju även mellanschnauzern som är likadan utseendemässigt men mindre.

Ska jag vara ärlig skulle inte jag släppa iväg mina barn med en hund större än en tax såvida man inte har ruskigt bra pli på den. Som RQ skrev i första svaret så räcker det ju med att en stor hund får ett infall och rycker till så flyger barnen efter.

Greyhound behöver ytterst lite motion jämfört med de flesta raser... Riesenschnauzer behöver betydligt mer, liksom labbe, golden, rottweiler, schäfer etc...

Men du är inte ensam, alla tror att greyhound behöver apmycket motion av någon anledning smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Cadillac_The_King
16 april 2012 ·

kan Rekomendera Boxer Pittbull har du 2 härliga hundar mina föräldrar har en pittbull och en boxer och dom är hur goa och snälla som helst pittbullen är ju rätt gammal nu boxern är hur snäll som helst även med barn syrran valde att köpa en boxer med även den är snäll mot barn och älskar ljudet från v8 motorer haha annars rekomenderar jag Schäffer Rottvaljer. synd att du inte sa till här för 2 månader sen då kunde du ha fått en Nakenhund då min kompis o hans tjej separeade för ett 1 månad sen och dom valde att bli av med den hunden men nu så har den ett nytt hem

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 april 2012 · 17 509 Inlägg

Har några på gång nu. En tjej jag känner som har en Kennel tyckte det lät som en bra idè att ta en vuxen hund som första. Haft en ägare med jycke (nästan valp) hos mig. Den gick bort. Jag och hund kom inte alls överens vilket jag fann märkligt. Är Djurvän och har aldrig haft några problem med vänners hundar om de varit hos mig ibland. Följande jyckar ska besökas eller att ägarna kommer till mig:

http://www.blocket.se/vi/39194016.htm

http://www.blocket.se/halland/Brunsvart … 15&w=2

http://www.blocket.se/goteborg/Rottisbl … amp;last=1

Jag har ett jobb där hunden kan följa med. En marina. Halvtid. Övrig tid hemma och mån-fre är vi ensamma.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FordRSC Los geht's, Schumacher
26 april 2012 · 1 510 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Har några på gång nu. En tjej jag känner som har en Kennel tyckte det lät som en bra idè att ta en vuxen hund som första. Haft en ägare med jycke (nästan valp) hos mig. Den gick bort. Jag och hund kom inte alls överens vilket jag fann märkligt. Är Djurvän och har aldrig haft några problem med vänners hundar om de varit hos mig ibland. Följande jyckar ska besökas eller att ägarna kommer till mig:

http://www.blocket.se/vi/39194016.htm

http://www.blocket.se/halland/Brunsvart … 15&w=2

http://www.blocket.se/goteborg/Rottisbl … amp;last=1

Jag har ett jobb där hunden kan följa med. En marina. Halvtid. Övrig tid hemma och mån-fre är vi ensamma.

Tycker voff nummer två är klart sötast! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
27 april 2012 · 5 042 Inlägg

Mack skrev:
Finns väl ingen finare och snällare hundras än en Golden Retriever? Ett självklart val. Hade det inte varit för att vi här varken har tid eller plats med en hund, och det faktum att jag är allergisk mot dem - så hade en sådan varit självklar i hemmet.

Annars, om man ska ha nåt stort, så ska man väl ha en Sankt Bernard..

Stog ju i tidningarna för ca 3 - 6 månader sedan att Golden ledde listan i sverige Ang bett mot människor tongue
Men håller med. goa hundar.




Edit: Såg nu att någon annan hade nämt detta innan.

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (27 april 2012)

C H E V R O L E T <3
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
27 april 2012 · 5 042 Inlägg

Vettew skrev:
då ja är rätt aktiv inom hundutställningar så vill ja bara klargöra en sak. det är skillnad på stor hund med litet psyke och en liten hund med stor psyke.

en fullvuxen schäfer hane är klenare i spyket än exempel en tax.
mycket beror givetvist på uppföstran och dess ägare men det är bara ett exempel.

en stor hund kan man läsa av mycket lättare än en liten jycke typ en sån där handväska.

om du inte har tänkt att skaffa valpar längre fram så föreslår jag att du skaffar en tik och sen steriliserar henne. hunden blir mycket lugnare då.

Mycket bra sagt smile

C H E V R O L E T <3
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
27 april 2012 · 5 042 Inlägg

jottosson skrev:

Mercedesturbodiesel skrev:
Vad vet jag, men känndes som du vill ha en stor hund För den där "gangster respekten"  Dessutom har du ögonen på två utav dom mest krävande hundarna.. Då dom gärna vill ha övertaget över dom i sin omgivning.

Har haft 4 hundar varav 3 norrbottenspetsar och den nuvarande som ja tog mig an som en problem hund. Det är en rottwieler/weimaran tjej o tro mig. Gör man bort sig med en sådan hunds psyke så är de dags o leta ett annat hem för den. Då dom både kan bli farliga mot dig själv barn och andra hundar.

Det här är inget negativt mot dig.

Men är lite less på att folk väljer "kamphundar" idag som sin första hund. Just pga av att dom är krävande nå så fruktansvärt!

Fundera både en och två gånger innan, tänk dig själv om hunden blir sne och tillexempel försöker bita dig är du den man som krävs för o hejda det då? Att tex ta tag i underkäken på hunden för att undvika bett. Eller brotta ned den o lägga dig på den?  Tar du inte övertaget direkt blir det direkt mycket svårare.

sen när blev schäfrar en kamphund ^_-

70 talet va schäfern en "kamphund"  80 tal va det dobberman , 90 tal rottis , 00 amstaff/pitbull. typ. bara skita i vad folk tycker. är inne på min 2a "Kamphund"  Kan säga att han är snällare än de flesta hundar jag möter på & har inga som helst problem med varken tikar eller hanar + att han lyder mig väldigt bra ( Min är ej kastrerad ) !
det är min vovve jag har som avatar.
Med rätt ägare = Rätt hund !  Finns egentligen inga dåliga hundar.. Bara dåliga ägare/uppfödare.
Sen att vissa e snyggare än andra . det är en annan femma.

Har jobbat med hundar så man lärt sig ett & annat

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (27 april 2012)

C H E V R O L E T <3
Mercedesturbodiesel Sothora <3
27 april 2012 · 1 201 Inlägg

Var ju just de där att man formar sin egen hund jag vela komma till... Många som inte klarar av det.

Och oftast har "kamphundarna" det makttagande psyket som jag nämner. Och vill vara ranghöga.

Skrev inte att kamphundarna är rent utsagt "farliga" men dom blir det med fel ägare. !


Så fort någon nämner någon om en "icke kamphund" och en "kamphund" blir det ett jävla skriveri.. Från båda sidorna.   

Men är ju som sagt 9.7 gånger av 10 som matte/husse formar sin hund dom övriga 0.3 är hunden oftast instabil i skallen. Då spelar de ingen roll vilken ras man har.


Men saken ja vela få fram var att det krävs OFTAST mer av husse och matte med en "kamphund".

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
27 april 2012 · 5 042 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
Var ju just de där att man formar sin egen hund jag vela komma till... Många som inte klarar av det.

Och oftast har "kamphundarna" det makttagande psyket som jag nämner. Och vill vara ranghöga.

Skrev inte att kamphundarna är rent utsagt "farliga" men dom blir det med fel ägare. !


Så fort någon nämner någon om en "icke kamphund" och en "kamphund" blir det ett jävla skriveri.. Från båda sidorna.   

Men är ju som sagt 9.7 gånger av 10 som matte/husse formar sin hund dom övriga 0.3 är hunden oftast instabil i skallen. Då spelar de ingen roll vilken ras man har.


Men saken ja vela få fram var att det krävs OFTAST mer av husse och matte med en "kamphund".

Det har du rätt i. Blir alltid diskutioner ang kamphundar & icke kamp. oavsett vilket forum man hänger på tyvärr.
Ungefär samma skit som " Volvo vs Saab " hehe tongue
Kamphundarna kan bli väldigt farliga om man visar sig underlägen o inte har pli på dom, 
Det krävs absolut mer. Mycket mer för att vara mer ärlig. en tex golden är ju lättare att forma till en familjehund än tex amstaff m.m Inget snack om saken. 

Men som ts snacka en del om Rottis / schäfer. Skaffa en. Det verkar ju som att du är inne på dom banorna. Följ dom då. Rottis är en dunder familjehund som skyddar hela familjen. då menar jag att dom har inte alltid bara " 1 " ägare som många andra raser har. Min hund har bara en husse tex. Vilket är lite jobbigt ibland när man kanske vill vara hundledig någon dag m.m

Följ hjärtat. Vill du ha en rottis. skaffa en. Men ha pli på den o gå på kurser om du inte klarar av att hantera den själv.

C H E V R O L E T <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang