Vilken hund passar mig?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2012 · 17 509 Inlägg

Så vi ska skaffa en hund... Katten ska bli pensionerad hos mina föräldrar som inte vill ha en kattunge. Jag har aldrig haft hund innan men passat ett gäng. Schäfer, Rottweiler & Boxer. Vi trivdes bra ihop. Dock ingen Boxer... Livliga jyckar... Vill ha en stor hund med lugnt temperament. Har 3 barn. 6-8-11 år. Djurvana. Funderar på en Rottis-blandning eller en dito Schäferblandning. Ingen utställningsvovve utan en som är med mig i vått och torrt. Ska gilla åka bil och båt. Bor i hus med stor trädgård och skulle uppskatta om han/hon kan springa runt lite själv ibland. Grannens Irländska Setter på 2.5 år kommer ofta på besök dessutom.

Förslag? Megastor hund med ett lungt uppträdande är tanken. Givetvis är vi ofta ute och går men vill inte ha någon skällande jycke och ska kunna släppa iväg ungarna med denna på promenad. Och veta att de är i "säkra tassar"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
10 april 2012 · 12 512 Inlägg

Kul! Det är underbart att vara hundägare.

När du skriver att du vill ha en megastor hund reagerar jag dock, dessa raser har oftast kortare livslängd och det är kanske inte så kul för barnen om den går bort innan din äldste blivit myndig? Dessutom skall barnen kunna hantera hunden med, jag som vuxen får erkänna att det var inte helt enkelt att hålla emot om min Collie fick för sig att göra ett ryck och jag vågar knappt tänka på ett barn hängandes bakom kopplet på en Grand Danois.

En bekants Grand Danois-flicka är visserligen en underbar karaktär, men när hon skall hälsa och hoppar mot en får man trycka ner impulsen att ducka bakom något stort. wink

Av de raser jag har erfarenhet av, som glad amatör och inget annat, är Korthårig Collie och Pumi två jag kan rekommendera. Bägge är två bruksraser som helst skall sysselsättas i viss omfattning men är också uppmärksamma, samarbetsvilliga och brukar vara bra psykiskt. Dessutom tycker jag dem är i lagom storlek särskilt Collie, det är ingen liten hund men behövs det kan man utan problem t.ex lyfta dem eller hålla mot i kopplet.

Något jag dessutom hört ett flertal gånger av en moster med många års erfarenhet av hundar inom yrket är att man bör försöka att undvika blandraser, det finns många trevliga och friska exemplar men hon menar att allt för ofta råkar dessa ut för problem.

Lycka till i jakten på din nya bästa vän! wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2012 · 17 509 Inlägg

Rquired skrev:
Kul! Det är underbart att vara hundägare.

När du skriver att du vill ha en megastor hund reagerar jag dock, dessa raser har oftast kortare livslängd och det är kanske inte så kul för barnen om den går bort innan din äldste blivit myndig? Dessutom skall barnen kunna hantera hunden med, jag som vuxen får erkänna att det var inte helt enkelt att hålla emot om min Collie fick för sig att göra ett ryck och jag vågar knappt tänka på ett barn hängandes bakom kopplet på en Grand Danois.

En bekants Grand Danois-flicka är visserligen en underbar karaktär, men när hon skall hälsa och hoppar mot en får man trycka ner impulsen att ducka bakom något stort. wink

Av de raser jag har erfarenhet av, som glad amatör och inget annat, är Korthårig Collie och Pumi två jag kan rekommendera. Bägge är två bruksraser som helst skall sysselsättas i viss omfattning men är också uppmärksamma, samarbetsvilliga och brukar vara bra psykiskt. Dessutom tycker jag dem är i lagom storlek särskilt Collie, det är ingen liten hund men behövs det kan man utan problem t.ex lyfta dem eller hålla mot i kopplet.

Något jag dessutom hört ett flertal gånger av en moster med många års erfarenhet av hundar inom yrket är att man bör försöka att undvika blandraser, det finns många trevliga och friska exemplar men hon menar att allt för ofta råkar dessa ut för problem.

Lycka till i jakten på din nya bästa vän! wink

Hey! Kul att du svarade Rq! Inget BMW-snack idag... Megastor kanske var en lite dålig beskrivning kanske... Vill varken ha en Irländsk varg eller en Grand D. Men runt Schäfer/Rottweiler är tanken. Collie är för långhårig då jag har en lätt allergi. Korthårigare hundar går dock bra. Inte snaggade men inte heller Afganhundar... En Mastiff är ett alternativ också. Sen har jag sett ett flertal blandraser som är mycket trevliga i lynnet och även pratat med en uppfödare som håller med om att dessa kan vara mycket balanserade i humöret. Därför har jag riktat in mig lite mot en sådan... Ett exempel som jag ska kontakta i veckan:

http://www.blocket.se/vi/39700064.htm

Grannens renrasiga Irländska Setter på 2.5 år som ofta snurrar runt mig när jag är ute på tomten (bor ju lite off så hundar springer lösa här) verkar ju minst sagt sinnesslö. Om inte annat avgudar den mig. Säger det mesta :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
10 april 2012 · 12 512 Inlägg

Man bör inte blanda ihop Korthårig Collie med en vanlig Collie (Lassie om du så vill) det är två olika raser, med en korthårig sådan bör en allergi inte vålla några problem. Ett exempel:
http://www.svenskacollieklubben.se/bla_uppstalld_rasinfo.jpg
En annan fördel med den korthåriga varianten är att det är en ras som fortfarande har en relativt ren stamtavla jämfört med exempelvis den långhåriga varianten som blev populär i samband med till exempel Lassie-filmerna och där det då avlades på många olämpliga hundar. Det påverkar än idag i en viss mån, detsamma gäller exempelvis Dalmatiner och Disney´s film.

Problemen med blandraser brukar dock mer vara av fysisk natur, men det drabbar renrasiga hundar med och där är Schäfer ett utmärkt exempel på en ras där till och med standarden uppmuntrar till fortsatta problem. På utställningar ser man ofta vitsord på hundar vars bäcken garanterat vållar eller kommer vålla hunden problem i framtiden, och jag tycker det gränsar till sjukt att sätta utseende före hälsa på det viset för att lämna ämnet ett litet tag.

Jag vill inte antyda att du ska undvika blandraser utan endast uppmuntra till att du är väldigt noga med vilken hund du väljer och vilket arv den för med sig, jag upplever att det är väldigt viktigt att vara noggrann med historiken på en hund och på det ämnet är en blandras lite att likna med en importbil: Det finns många kanonexemplar men är man inte noggrann kan man stöta på ett riktigt vrak tyvärr. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2012 · 17 509 Inlägg

Rquired skrev:
Man bör inte blanda ihop Korthårig Collie med en vanlig Collie (Lassie om du så vill) det är två olika raser, med en korthårig sådan bör en allergi inte vålla några problem. Ett exempel:
http://www.svenskacollieklubben.se/bla_ … asinfo.jpg
En annan fördel med den korthåriga varianten är att det är en ras som fortfarande har en relativt ren stamtavla jämfört med exempelvis den långhåriga varianten som blev populär i samband med till exempel Lassie-filmerna och där det då avlades på många olämpliga hundar. Det påverkar än idag i en viss mån, detsamma gäller exempelvis Dalmatiner och Disney´s film.

Problemen med blandraser brukar dock mer vara av fysisk natur, men det drabbar renrasiga hundar med och där är Schäfer ett utmärkt exempel på en ras där till och med standarden uppmuntrar till fortsatta problem. På utställningar ser man ofta vitsord på hundar vars bäcken garanterat vållar eller kommer vålla hunden problem i framtiden, och jag tycker det gränsar till sjukt att sätta utseende före hälsa på det viset för att lämna ämnet ett litet tag.

Jag vill inte antyda att du ska undvika blandraser utan endast uppmuntra till att du är väldigt noga med vilken hund du väljer och vilket arv den för med sig, jag upplever att det är väldigt viktigt att vara noggrann med historiken på en hund och på det ämnet är en blandras lite att likna med en importbil: Det finns många kanonexemplar men är man inte noggrann kan man stöta på ett riktigt vrak tyvärr. smile

Aj fan du. Collie, Schäfer, blandras. Jag vill ju inte ha en jycke med "skruvad mätare" och jag kan inte ett smack om hundar! Vill bara ha en trevlig kompis som gillar att åka med mig i bilen och ut på sjön ibland... Kanske ska leta upp ett "hundforum" för säkerhets skull? Vi pratar ju om ett levande och tänkande djur här så...

Är väldigt förtjust i såväl Schäfer som Rottweiler. Ingen Labrador.
Mer sparade annonser från mig:
http://www.blocket.se/halland/Schafer_v … 15&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/All_Bran … 15&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/St_Bernh … 15&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/8_manade … 15&w=2 Lite för gammal känns det som...

Kanske St. Bernhard? De verkar lika slöa som mig...? Ska ta med ungarna till helgen och titta på en som jag valt ut tänkte jag. Självklart kommer de att vilja ta den direkt så jag måste se redan i veckan och komma överens med såväl hund som säljare. Alltså köpa den innan vi hämtar. Fast om säljaren tycker så hämtar jag den själv så den får lugn och ro några dagar innan kidsen kommer.

Ska nog ringa en veterinär i veckan. Inga av mina kompisar har hund så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
10 april 2012 · 26 160 Inlägg

Finns väl ingen finare och snällare hundras än en Golden Retriever? Ett självklart val. Hade det inte varit för att vi här varken har tid eller plats med en hund, och det faktum att jag är allergisk mot dem - så hade en sådan varit självklar i hemmet.

Annars, om man ska ha nåt stort, så ska man väl ha en Sankt Bernard..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Bebben Legitimerad besserwisser
10 april 2012 · 921 Inlägg

Mack skrev:
Finns väl ingen finare och snällare hundras än en Golden Retriever? Ett självklart val. Hade det inte varit för att vi här varken har tid eller plats med en hund, och det faktum att jag är allergisk mot dem - så hade en sådan varit självklar i hemmet.

Annars, om man ska ha nåt stort, så ska man väl ha en Sankt Bernard..

Finns heller ingen tråkigare hund än golden...

Personligen kan jag säga en hederlig schäfer. Hade en renrasig tysk schäfertik (större och rakare i ryggen än "vanliga schäfrar"), och bättre psyke har jag aldrig stött på hos en hund.

Var med överallt, gick att brottas med (bokstavligen big_smile ), lättlärd, hur snäll som helst. Om jag skaffar hund igen i framtiden så lutar det väldigt starkt åt en schäfer.

Sen att åka bil och båt är något du får vänja hunden vid.

mustang07
10 april 2012 · 146 Inlägg

Om du vill ha en rottweiler eller schäfer får du räkna med att du måste aktivera dom nåt jävulusiskt när dom blir äldre för att få dom att gå ner i varv (fysiskt hjälper nästan inte utan mentalt)
Har haft 2 rottweilers och var ute och sprang med dom (cirka milen per gång) när vi kom hem var jag slut men hundarna var redo för åtminstone 3 rundor till.
Min kusins schäfer/rottweiler blandras är likadan i fysiken men är likt mina två var väldigt utmattade efter 30-60 minuter med intensiv träning som Spårning eller problemlösning.
Så om du skaffar en sådan hund så räkna med en hel del energi hos hunden som kan leda till ilska och i värsta fall att hunden hugger, om du inte aktiverar den.

Att en hund skäller eller inte kan man uppfostra bort genom att säga ifrån när den skäller när den är valp (om man köper en valp dvs) likadant med att barnen ska kunna gå ut med hunden, om ni fostrar den rätt när den är valp kommer barnen kunna gå ut med den utan att du behöver oroa dig.

Tänk på att stora hundar får lätt problem med höfter så när dom är valp gå inte för långt med dom då kommer som nämndes ovan livstiden vara väldigt kort.

EDIT: och som ovan sade med en rottis eller schäfer "kan du bokstavligt talat brottas med" (bra formulerat smile )

Senast redigerat av mustang07 (10 april 2012)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2012 · 13 749 Inlägg

grand danois skulle jag välja om man vill ha en stor hund som är snäll barnkär och lätt att ta hand om

dom är stora men har aldrig varit med om en hund som är med barnvänlig än en sån
mina barn red på polarens hund grabben som var 3bast då kunde ta kopplet och gå med hunden utan att den gjorde något dumnt
min dotter kröp runt samtidigt som hunden gick omkring utan att bli nertrampad
en av få undar jag kunnat känna mig lungn

betydligt mycket mer vättig hund än rottis och schäfrar
men visst stor som ett hus men polarn hade sin panda och körde runt med hunden smile

finns ett fåtal schäfrar som inte är totalt förstörda och utan höftproblem
rottisar känns inte riktigt helt okej lite lömska saker även om dom fungerar bra med barn så kan dom bli lite väl försvarande

tex kan ett bråk mellan en av dom små och en stor unge sluta med att rottisen nyper den största
verkar vara något infött det där?!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jottosson
10 april 2012 · 606 Inlägg

klart att du ska ha en wolfdog smile schäfer/varg kompis till mig hade en sådan stor hund väldigt smart och riktigt snäll! levde i 14 lyckliga år smile kostar lite mer än en "vanlig" hund men helt klart värt det!

http://www.wolfdog.se/

Senast redigerat av jottosson (10 april 2012)

Kan det lagas ska det lagas! :)
RD_87 Skrotsamlare
10 april 2012 · 4 031 Inlägg

Jag vet närmast noll & ingenting om jyckar men jag vet att de trevligaste jag stött på har varit Flatcoated retreiver, farsan hade en sådan blandras & en kompis hade en renrasig.
Men som sagt, vet inte mer än så.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 april 2012 · 2 972 Inlägg

Mack skrev:
Finns väl ingen finare och snällare hundras än en Golden Retriever? Ett självklart val. Hade det inte varit för att vi här varken har tid eller plats med en hund, och det faktum att jag är allergisk mot dem - så hade en sådan varit självklar i hemmet.

Annars, om man ska ha nåt stort, så ska man väl ha en Sankt Bernard..

Snällare? Har varit nr 1 i bettstatistiken (ihop med Labbe... Säger en del! Vet inte hur det ser ut just nu dock)

Sankt Bernard om man orkar med allt dregel, och höft/led-problem när de blir äldre.

Till TS: Vad klassar du som stor hund? Över 30-40 kg? Viss mankhöjd?

En hundras som inte många tänker på men som är lugn och faktiskt inte kräver alls så mycket motion som de flesta tror (en Labrador/Schäfer eller dyl kräver faktiskt betydligt mer!!!) är greyhound. Världens snabbaste soffpotatis kallas dom inte helt utan anledning. Läs mer här: http://www.greyhoundklubben.se/?page_id=5
Fast den kanske går bort då dess skarpa jaktinstinkter gör att den drar/försöker dra efter varje kanin/rådjur/liknande flyktdjur som springer och barnen kanske inte orkar hålla emot det...?

Senast redigerat av matteeee (10 april 2012)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
bjornt herr
10 april 2012 · 321 Inlägg

Vill inte låta som en tråkmåns men känner mig tvungen att höja ett varningens finger. Rottweiler och schäfer är kanske inte de 2 raser jag skulle rekommendera som första hund, men missförstå mig inte, med rätt uppfostran är dessa underbara hundar. Dock är de båda raser som kräver oerhört mycket motion för att hålla sig lugna, såväl fysiskt som mentalt. Iom att båda raserna ofta tar sig an en "beskyddarroll" KAN det uppstå problem med andra hundar, och i värsta fall människor.

Scäfern är en oerhört intelligent hund som vill bli sysselsatt, och är antagligen den rasen jag isf skulle välja. De kan tyvärr lätt bli oroliga och har mycket problem med höfter och leder i allmänhet.
Rottweilern får ofta problem med övervikt, särskilt efter kastrering vilket jag skulle rekommendera om du skulle välja ett handjur.

Men framför allt tycker jag du ska passa dig för blandraser, de har i allmänhet mer problem med bl.a. leder än renrasiga. Och veterinärkostnader är inget man gärna drar på sig.

Önskar dig iaf lycka till i jakten på en hund, den kommer bli din bästa vän så tänk igenom det noga!

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
10 april 2012 · 1 163 Inlägg

Är du helt fast i medel/stor hund eller skulle en liten kunna funka? smile

mvh Andy

~Andy~
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2012 · 17 509 Inlägg

bjornt skrev:
Vill inte låta som en tråkmåns men känner mig tvungen att höja ett varningens finger. Rottweiler och schäfer är kanske inte de 2 raser jag skulle rekommendera som första hund, men missförstå mig inte, med rätt uppfostran är dessa underbara hundar. Dock är de båda raser som kräver oerhört mycket motion för att hålla sig lugna, såväl fysiskt som mentalt. Iom att båda raserna ofta tar sig an en "beskyddarroll" KAN det uppstå problem med andra hundar, och i värsta fall människor.

Scäfern är en oerhört intelligent hund som vill bli sysselsatt, och är antagligen den rasen jag isf skulle välja. De kan tyvärr lätt bli oroliga och har mycket problem med höfter och leder i allmänhet.
Rottweilern får ofta problem med övervikt, särskilt efter kastrering vilket jag skulle rekommendera om du skulle välja ett handjur.

Men framför allt tycker jag du ska passa dig för blandraser, de har i allmänhet mer problem med bl.a. leder än renrasiga. Och veterinärkostnader är inget man gärna drar på sig.

Önskar dig iaf lycka till i jakten på en hund, den kommer bli din bästa vän så tänk igenom det noga!

Tack! Hmm... Schäfer känns väl mest relevant i nuläget. Men jag ska fundera på saken ett tag till. Jag springer väl måttligt men är desto mer ute och far runt på dagarna. Så sysselsättning och motion lär den få. Ok. Blandraser ska jag vara försiktig med. De har ju flera påpekat. Något köp innan 30 april blir det dock inte då jag väntar på årets första ränteutbetalning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2012 · 17 509 Inlägg

Andyy90 skrev:
Är du helt fast i medel/stor hund eller skulle en liten kunna funka? smile

mvh Andy

Ingen liten. Finns inte med på kartan ens!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FordRSC Los geht's, Schumacher
10 april 2012 · 1 510 Inlägg

Satsa på en bullmastiff! tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 april 2012 · 2 972 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

bjornt skrev:
Vill inte låta som en tråkmåns men känner mig tvungen att höja ett varningens finger. Rottweiler och schäfer är kanske inte de 2 raser jag skulle rekommendera som första hund, men missförstå mig inte, med rätt uppfostran är dessa underbara hundar. Dock är de båda raser som kräver oerhört mycket motion för att hålla sig lugna, såväl fysiskt som mentalt. Iom att båda raserna ofta tar sig an en "beskyddarroll" KAN det uppstå problem med andra hundar, och i värsta fall människor.

Scäfern är en oerhört intelligent hund som vill bli sysselsatt, och är antagligen den rasen jag isf skulle välja. De kan tyvärr lätt bli oroliga och har mycket problem med höfter och leder i allmänhet.
Rottweilern får ofta problem med övervikt, särskilt efter kastrering vilket jag skulle rekommendera om du skulle välja ett handjur.

Men framför allt tycker jag du ska passa dig för blandraser, de har i allmänhet mer problem med bl.a. leder än renrasiga. Och veterinärkostnader är inget man gärna drar på sig.

Önskar dig iaf lycka till i jakten på en hund, den kommer bli din bästa vän så tänk igenom det noga!

Tack! Hmm... Schäfer känns väl mest relevant i nuläget. Men jag ska fundera på saken ett tag till. Jag springer väl måttligt men är desto mer ute och far runt på dagarna. Så sysselsättning och motion lär den få. Ok. Blandraser ska jag vara försiktig med. De har ju flera påpekat. Något köp innan 30 april blir det dock inte då jag väntar på årets första ränteutbetalning.

Nu vet jag ju inget om din ekonomi, men att behöva vänta för att kunna köpa en hund låter allvarligt. En backup i ekonomin krävs om/när något händer. Och då pratar vi summor i storlek med vad en hund kostar, dvs runt 10 lappar. Har man inte det i backup får man problem om hunden blir sjuk, äter något olämpligt, skadar sig eller av annan anledning behöver besöka veterinär. Detta även om man har försäkring! Djursjukvård är ju inte skattesubventionerad som humanvården är..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2012 · 17 509 Inlägg

matteeee skrev:

Dieselsmurfen skrev:

bjornt skrev:
Vill inte låta som en tråkmåns men känner mig tvungen att höja ett varningens finger. Rottweiler och schäfer är kanske inte de 2 raser jag skulle rekommendera som första hund, men missförstå mig inte, med rätt uppfostran är dessa underbara hundar. Dock är de båda raser som kräver oerhört mycket motion för att hålla sig lugna, såväl fysiskt som mentalt. Iom att båda raserna ofta tar sig an en "beskyddarroll" KAN det uppstå problem med andra hundar, och i värsta fall människor.

Scäfern är en oerhört intelligent hund som vill bli sysselsatt, och är antagligen den rasen jag isf skulle välja. De kan tyvärr lätt bli oroliga och har mycket problem med höfter och leder i allmänhet.
Rottweilern får ofta problem med övervikt, särskilt efter kastrering vilket jag skulle rekommendera om du skulle välja ett handjur.

Men framför allt tycker jag du ska passa dig för blandraser, de har i allmänhet mer problem med bl.a. leder än renrasiga. Och veterinärkostnader är inget man gärna drar på sig.

Önskar dig iaf lycka till i jakten på en hund, den kommer bli din bästa vän så tänk igenom det noga!

Tack! Hmm... Schäfer känns väl mest relevant i nuläget. Men jag ska fundera på saken ett tag till. Jag springer väl måttligt men är desto mer ute och far runt på dagarna. Så sysselsättning och motion lär den få. Ok. Blandraser ska jag vara försiktig med. De har ju flera påpekat. Något köp innan 30 april blir det dock inte då jag väntar på årets första ränteutbetalning.

Nu vet jag ju inget om din ekonomi, men att behöva vänta för att kunna köpa en hund låter allvarligt. En backup i ekonomin krävs om/när något händer. Och då pratar vi summor i storlek med vad en hund kostar, dvs runt 10 lappar. Har man inte det i backup får man problem om hunden blir sjuk, äter något olämpligt, skadar sig eller av annan anledning behöver besöka veterinär. Detta även om man har försäkring! Djursjukvård är ju inte skattesubventionerad som humanvården är..

Så sant. Orsaken till att jag inte vill köpa just nu är att just att "backupen" blir mindre... Suger om tex pannan skulle lägga av... Så det är lungt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 april 2012 · 2 972 Inlägg

Då slappnar jag av igen smile Sambon är vet o får se så mycket skit att man blir mörkrädd. Folk väntar med att uppsöka vet och låter sina djur lida pga ekonomin...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang