Volvo 855 T5 - 94 felkod 1-2-1

makkan_T5
20 april 2012 · 11 Inlägg

Hej!
Bilen går kanon men ingen tomgång, får felkod 1-2-1 som lyder : 1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

Och vad innebär allt detta med LH 3.2 och LH 2.4 motr 1.8 osv? jag fattar inte vad det kan vara för fel, testat med en annan LMM som jag vet att den funkar, men ingen skillnad, prövat och nollställa motorn och felkoderna och den står typ 5 sekunder på tomgång efter nollning men sen tändslampan och den dör.

Vart enda svar är tacksamt !!!

Mvh Marcus

andreaslidnert
21 april 2012 · 55 Inlägg

har du kollat tomgångsregulatorn ?

Toyota supra mkiv "kaninjävel" (1995)
makkan_T5
25 april 2012 · 11 Inlägg

Nja, kollat och kollat, jag prövade rycka ur den igår för skoj skull och se va som hände, det blev ännu sämre, men jag satte tillbaka den raderade felkoderna och så starta ja den, då gick den ett tag tills lampan tände sig igen! Antar att den inte hunnit skicka signaler till styrboxen innan dess och när den gjorde de dog den! kan va så..!

Men hur kollar jag den?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 april 2012 · 13 746 Inlägg

jag gissar på någon trasig slang eller insugspackning..den borde inte gå speciellt bra på tongång om jag gissar rätt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
makkan_T5
25 april 2012 · 11 Inlägg

Den går skiiiiit på tomgång! men ibland väldigt sällan när man har kört långt då kan den gå på tomgång.. fattar inte va det är!

Alex-s Bakhjulskrafs
25 april 2012 · 1 479 Inlägg

sitter väl jetronic på dom? då är det luftmassemätaren. nolla felkoder och se om den tänds igen. gör den det så får du vackert byta lmm smile


btw. LH motr och regina är namn på tändsystem.
LH är jetronic
motr är motronic (hallgivare)
regina användes bara på vissa 740 och 940 har jag för mig.

Senast redigerat av Alex-s (25 april 2012)

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
makkan_T5
25 april 2012 · 11 Inlägg

Har nollat felkoder och lampan tänds efter nån sekund när bilen har startats!

andreaslidnert
25 april 2012 · 55 Inlägg

makkan_T5 skrev:
Nja, kollat och kollat, jag prövade rycka ur den igår för skoj skull och se va som hände, det blev ännu sämre, men jag satte tillbaka den raderade felkoderna och så starta ja den, då gick den ett tag tills lampan tände sig igen! Antar att den inte hunnit skicka signaler till styrboxen innan dess och när den gjorde de dog den! kan va så..!

Men hur kollar jag den?

det sitter en bricka / kula i den, kommer inte ihåg riktigt hur det såg ut i den men det är nog typ e bricka i den som reglerar tomgången. iaf den brickan ska röra sig väldigt lätt. prova blås rent hela regulatorn och smörj upp den så kallade brickan. det funka på min t5a:) får du något laddtryck i bilen?

Toyota supra mkiv "kaninjävel" (1995)
makkan_T5
26 april 2012 · 11 Inlägg

Jag ligger på 0.5 i laddtryck smile

andreaslidnert
27 april 2012 · 55 Inlägg

makkan_T5 skrev:
Jag ligger på 0.5 i laddtryck smile

okej då borde inte några vacumslangar är trasiga. men har du kollat på tomgångsregulatorn?

Toyota supra mkiv "kaninjävel" (1995)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 april 2012 · 13 746 Inlägg

0.5bar då går den i nödläge du borde ligga runt 1-1.2 i laddtryck om allt är som det ska

eftersom den kommer så pass fort gissar jag på något halv stort läckage..

höll på med en glt som var likdan häromdagen

gick riktigt jävla pissigt och lmm är hel
dock så ska den in på rep lite senare då abs kransen och abs boxen dött

men gissar på något stort tex intercooler slangarna eller rören till vevhuset
något halv stort hål någonstans

hur är bromspedalen? stum eller som den borde?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang