Beslutsångest! Skoda octavia rs eller saab 9-3 2.0T?

cazper
2 maj 2012 · 3 Inlägg

jag har beslutsångest om vilken som är bäst!
Saab är för tillfället billigare men är dom bättre?
Har hört massa skit om Saab men jag har också hört mycket bra saker om saab.
skodan får man ju mycket för pengarna, om man säger så...

Finns det några speciella årsmodeller av skodan eller vad ska jag akta mig för?
Har inte hört så mycket om Skoda så jag vet inte så mycket om dom just nu.

Skulle vara till stor nytta om man fick lite hjälp.

Anton_m
2 maj 2012 · 43 Inlägg

Helt klart skoda framför en saab

Emil-A
3 maj 2012 · 1 Inlägg

Inte Saab, då kan du räkna med "turboras". Rsan skulle jag satsa på, det är helt klart en bättre bil!

cheffer
3 maj 2012 · 1 422 Inlägg

Vad kollar du på för årsmodeller? Titta på saaben om vevhusvent är bytt inklusive sil i tråget och alla små slangar och oljesticksröret även. Brukar bytas det med om det är gjort på verkstad. Saab är mycket bil för pengarna och jag skulle inte säga skoda framför saab smile

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Melin82
3 maj 2012 · 513 Inlägg

Emil-A skrev:
Inte Saab, då kan du räkna med "turboras". Rsan skulle jag satsa på, det är helt klart en bättre bil!

Köp en saab och räkna med turboras? Kan bäl inte belasta saab för att garrett inte klara av sin uppgift.
Känns väldigt dåligt påläst.
Jo gt17 agget är klent och kännt för att falera det kan jag hålla med om fast llm mätaren på ww 1.8t är känd för att paja den med så ska vi säga då att köper man en rs  så pajar llm.

Köp rs om du vill ha en kul bil i från grunden, men tänk på att den inte är så trimm vänlig om du vill gå den vägen. Saaben med t5 motorn kan du trimma långt för lite pengar.

Aerocombi Xenoholic
3 maj 2012 · 2 559 Inlägg

Vilken årsmodell gäller det?
9-3an har ju funnits från -97 o tills nyligen hmm
Själv skulle jag INTE köpt en SAAB med t7-motorn i om den inte var åtgärdad med andra kolvar o stakar t ex tongue
Annars ser jag ju inget hinder med att köpa SAAB big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2012 · 13 804 Inlägg

Melin82 skrev:

Emil-A skrev:
Inte Saab, då kan du räkna med "turboras". Rsan skulle jag satsa på, det är helt klart en bättre bil!

Köp en saab och räkna med turboras? Kan bäl inte belasta saab för att garrett inte klara av sin uppgift.
Känns väldigt dåligt påläst.
Jo gt17 agget är klent och kännt för att falera det kan jag hålla med om fast llm mätaren på ww 1.8t är känd för att paja den med så ska vi säga då att köper man en rs  så pajar llm.

Köp rs om du vill ha en kul bil i från grunden, men tänk på att den inte är så trimm vänlig om du vill gå den vägen. Saaben med t5 motorn kan du trimma långt för lite pengar.

både gt17 aggen och td04 aggen rasar på löpande band
om man öppnar ögonen så inser man ganska snart att problemet inte ligger hos turbo tillverkaren

när td04 aggen inte rasar förens vid 30-60K på en volvo medans på saaben är den död efter 15K högst

oljebyten som gör att dom rasar oljan kan inte leva så länge som 3000mil
och då är det iförsta hand aggregatet som dör
nästa steg är lager och kolvar som hoppar åt helvete

det är mer regel än undantag



skodan är en mycket ballare bil än en tråkig svenson bil

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Melin82
3 maj 2012 · 513 Inlägg

Growe skrev:

Melin82 skrev:

Emil-A skrev:
Inte Saab, då kan du räkna med "turboras". Rsan skulle jag satsa på, det är helt klart en bättre bil!

Köp en saab och räkna med turboras? Kan bäl inte belasta saab för att garrett inte klara av sin uppgift.
Känns väldigt dåligt påläst.
Jo gt17 agget är klent och kännt för att falera det kan jag hålla med om fast llm mätaren på ww 1.8t är känd för att paja den med så ska vi säga då att köper man en rs  så pajar llm.

Köp rs om du vill ha en kul bil i från grunden, men tänk på att den inte är så trimm vänlig om du vill gå den vägen. Saaben med t5 motorn kan du trimma långt för lite pengar.

både gt17 aggen och td04 aggen rasar på löpande band
om man öppnar ögonen så inser man ganska snart att problemet inte ligger hos turbo tillverkaren

när td04 aggen inte rasar förens vid 30-60K på en volvo medans på saaben är den död efter 15K högst

oljebyten som gör att dom rasar oljan kan inte leva så länge som 3000mil
och då är det iförsta hand aggregatet som dör
nästa steg är lager och kolvar som hoppar åt helvete

det är mer regel än undantag

skodan är en mycket ballare bil än en tråkig svenson bil

Visst så är oljan en bidragande faktor men inte allt, att Saab valde longlife olja är inget bra val men enligt mig. Men ingen bil ska ha det om jag får säga det. Hur turbon får arbeta spelar stor roll och hur den sköts och där ingår ju även oljan i det. Gt17 agget är lite för litet och tar mycket stryk därför pajar så många.
Att hävda att Volvo skulle vara så mycket bättre är bara dit märkeskåta sinne som vill ha det till, eller är det så att Saab tar ut lite mer effekt ur sina motorer tro? Nej det gör dom inte, sen att Saab är bättre eller ska vi säga var bättre på just turbomotorer vill jag hävda. Som tex plockar många ut uppåt 600 hk ur 9000 blocket, utan att röra bottendelen. Det säger en del. Och nej jag är ingen Saabtok utan har två Volvo 240T hemma som busbil.
Nej säga att det är garretts fel ska jag ta tillbaka, det var Saab som satte ett för litet agg på sina motorer.
Sen så har inte mitt mit td04 agg dött än, trotts 25k hårda mil.

kannebanne
3 maj 2012 · 2 046 Inlägg

Nu har jag bara åkt i 2 skodor, och de va när jag var mkt mindre, 10 år sen? Dom var nya, den ena lös motorlampan på och den hackade som fan, den andra gick också sönder, tycker saab e snyggare och framförallt e dom svenska big_smile De där med turbo mög e väll bara till att sätta på en redig turbo och gasa till de rasar?



EDIT: Saab e riktigt bekväma bilar! Speciellt den gammla 9-3an cabbe big_smile

Senast redigerat av kannebanne (3 maj 2012)

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
cazper
3 maj 2012 · 3 Inlägg

Om jag skaffar en Saab så blir det -04ans årsmodell.
Och om jag skaffar mig en Skoda blir det runt -01 till -04 årsmodell.

Rquired Allmänt envis
3 maj 2012 · 12 512 Inlägg

Jag tycker personligen SAAB är så mycket mer bil än Skoda Octavia, särskilt om det som här är den nya generationen 9-3 som är aktuell. Den som faktiskt går att köra med jämfört med sin bångstyrige föregångare!

Octavia RS är förhållandevis kompetent men hur kul är den bilen i övrigt? Och i det här fallet är det faktiskt VAG och inte SAAB som haft mest problem med motorerna, 1.8t har varit utsatt för problem på betydligt fler punkter än en trasig luftmängdsmätare där bland annat oilsludge precis som på äldre SAAB varit ett av dom större.

Och att SAAB är billiga i inköp kan inte räknas som en nackdel! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Aero T16
3 maj 2012 · 1 327 Inlägg

Av de två bilarna så är nog Saab att föredra. Skoda är fina bilar men en Saab känns mer påkostad.

Rostskydd verkar vara bättre på Skoda än Saab däremot.

cheffer
3 maj 2012 · 1 422 Inlägg

Vad det gäller turboras är det inte turbon som är problemet utan oljeförsörjningen till turbon. En mycket lång historia som SAAB påpekade redan innan motorn gick ut för massproduktion men fick stort fett nej från GM att fixa det då det skulle kosta lite pengar. Men se till att vevhusvent är fräsh samt att bilen inte ryker och kör med jäma oljebyten på runt 1000 mil, dra inte ut på det oavsett vad som står i manualen. Det är lätt att lossa på tryckluftslangen och känna på turbon om du känner dig osäker också, görs på 5-10 min utan problem (om motorn är kall dvs)

Men åter igen, vilken årsmodell är du inne på? Gamla 9-3orna hade väldigt svajig framvagn men till 2.0T räcker den ju iofs. Det finns ett sätt att bota det med, hårdare bussningar samt grövre krängningshämmare men annars om du vill öka effekten så finns stor chans av "torque steer".

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Rquired Allmänt envis
3 maj 2012 · 12 512 Inlägg

cheffer skrev:
Vad det gäller turboras är det inte turbon som är problemet utan oljeförsörjningen till turbon. En mycket lång historia som SAAB påpekade redan innan motorn gick ut för massproduktion men fick stort fett nej från GM att fixa det då det skulle kosta lite pengar. Men se till att vevhusvent är fräsh samt att bilen inte ryker och kör med jäma oljebyten på runt 1000 mil, dra inte ut på det oavsett vad som står i manualen. Det är lätt att lossa på tryckluftslangen och känna på turbon om du känner dig osäker också, görs på 5-10 min utan problem (om motorn är kall dvs)

Men åter igen, vilken årsmodell är du inne på? Gamla 9-3orna hade väldigt svajig framvagn men till 2.0T räcker den ju iofs. Det finns ett sätt att bota det med, hårdare bussningar samt grövre krängningshämmare men annars om du vill öka effekten så finns stor chans av "torque steer".

Runt årsmodell 2004 skrev han ovan att han var intresserad av.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
cheffer
3 maj 2012 · 1 422 Inlägg

Oj, sorry. Missade det. Men mitt råd är Saab. Mer prisvärd bil än så hittar du inte och det är inte en dålig bil alls. Läs igenom det jag skrivit så har du det mesta täckt. Går alltid att byta till t5 botten och t7 styrsystem om man vill trimma smile

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Aerocombi Xenoholic
3 maj 2012 · 2 559 Inlägg

cheffer skrev:
Oj, sorry. Missade det. Men mitt råd är Saab. Mer prisvärd bil än så hittar du inte och det är inte en dålig bil alls. Läs igenom det jag skrivit så har du det mesta täckt. Går alltid att byta till t5 botten och t7 styrsystem om man vill trimma smile

T8 i denna va? wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
cheffer
3 maj 2012 · 1 422 Inlägg

Aerocombi skrev:

cheffer skrev:
Oj, sorry. Missade det. Men mitt råd är Saab. Mer prisvärd bil än så hittar du inte och det är inte en dålig bil alls. Läs igenom det jag skrivit så har du det mesta täckt. Går alltid att byta till t5 botten och t7 styrsystem om man vill trimma smile

T8 i denna va? wink

Ja! Stämmer. T8 kom ju 2003... Dum miss av mig, får ursäkta mig med en sed middag med en del vin haha. Bara 9-5 som forsatt med t7 längre än så... Aja, då har du än en bättre motor faktiskt. Men lyssna efter rassel från kamkedjan. Ska nog inte kommentera här mer ikväll, gör bara bort mig haha smile Inte så skärpt just nu smile Gonatt!

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Aerocombi Xenoholic
3 maj 2012 · 2 559 Inlägg

cheffer skrev:

Aerocombi skrev:

cheffer skrev:
Oj, sorry. Missade det. Men mitt råd är Saab. Mer prisvärd bil än så hittar du inte och det är inte en dålig bil alls. Läs igenom det jag skrivit så har du det mesta täckt. Går alltid att byta till t5 botten och t7 styrsystem om man vill trimma smile

T8 i denna va? wink

Ja! Stämmer. T8 kom ju 2003... Dum miss av mig, får ursäkta mig med en sed middag med en del vin haha. Bara 9-5 som forsatt med t7 längre än så... Aja, då har du än en bättre motor faktiskt. Men lyssna efter rassel från kamkedjan. Ska nog inte kommentera här mer ikväll, gör bara bort mig haha smile Inte så skärpt just nu smile Gonatt!

Hehe. go natt wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang