Hur många hk och ladtryck klarar en B230FK av?

Xuri One Man Clan
14 januari 2012 · 4 287 Inlägg

håller med Webrex, M90in rasar du inga drev i av effekten.  den har så korta axlar att dom flexar inte som på m46 lådorna å ger sig efter 400nm.  M90in rasar man genom att växla FEL eller har dålig kopplingsfunktion på något sätt.
Jag har kört m90 nu i 5 år me mer effekt än orginal, jag har rasat 3 lådor pga av Kopplingsfel 2 gånger och 3dje gången drog jag 3ans drev men de var för jag körde tattigt.  Om man dessutom skulle ha sönder stoppringen är de m90 lätt att öppna å lägga ringen på plats för å svetsa den igen.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
KS-TurboSnurran
14 januari 2012 · 63 Inlägg

jaha, okej smile kopplingen är dålig så de knorrar i lådan oftast när man slänger i 3an förfort, lär byta den smile

Dodge RAM 2500 "Cummins" (2000)
Volvo 945 Ltt "White angel" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2012 · 13 749 Inlägg

Webrex skrev:
Här kommer ett definitivt svar från en sån prövat.

Orginal renoveras Fk botten, svaravade kolvar 16v topp eftermarknads sprut, Kina grenrör och Kina turbo. Mappat på e 85.
Har kört hårt både på isen och drifting på bana. Och ladda 1.1 med ca 400hp. Skruvade isär motorn häromdagen och den ser fortfarande som ny ut innuti. Så detta klarar en FK helt orginal, obalenserad och inga konstigheter..
Det är tändning, mottryck, värme och knack som knäcker stackar. Ibland tom utmattning om vi snackar 40k+ mil.
Volvos F stakar ät rätt så grova jämfört med många andra!

det gjorde dom väll med 740 bilsport byggde iof slicks 400hk och kliva av vid fullvarv
men normalt sätt dödar man inte lådorna i första taget
om man snackar om att dra sönder dreven

men en felväxling så är det fuckat oftast

tycker m90 fungerar bäst när man är bestämd
har märkt det på min 740 när jag är rädd om lådan så kan man lätt missa växeln för att man blir för försiktig
men när man bara slår i växeln så är det aldrig ett problem

en m90 har jag dödat hitils men det var stoppringen som sedan gick vidare till att lådan TOK dog 1år senare men då var inte stopringen fixad

polarns m90 sprack syncringen när stopringen släppte men nu blir det att skrota ner en m56 och ta delar ifrån så man har lite delar till framtiden..har 2lådor till att riva i delar och spara delar från smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Xuri One Man Clan
14 januari 2012 · 4 287 Inlägg

T

Growe skrev:

Webrex skrev:
Här kommer ett definitivt svar från en sån prövat.

Orginal renoveras Fk botten, svaravade kolvar 16v topp eftermarknads sprut, Kina grenrör och Kina turbo. Mappat på e 85.
Har kört hårt både på isen och drifting på bana. Och ladda 1.1 med ca 400hp. Skruvade isär motorn häromdagen och den ser fortfarande som ny ut innuti. Så detta klarar en FK helt orginal, obalenserad och inga konstigheter..
Det är tändning, mottryck, värme och knack som knäcker stackar. Ibland tom utmattning om vi snackar 40k+ mil.
Volvos F stakar ät rätt så grova jämfört med många andra!

det gjorde dom väll med 740 bilsport byggde iof slicks 400hk och kliva av vid fullvarv
men normalt sätt dödar man inte lådorna i första taget
om man snackar om att dra sönder dreven

men en felväxling så är det fuckat oftast

tycker m90 fungerar bäst när man är bestämd
har märkt det på min 740 när jag är rädd om lådan så kan man lätt missa växeln för att man blir för försiktig
men när man bara slår i växeln så är det aldrig ett problem

en m90 har jag dödat hitils men det var stoppringen som sedan gick vidare till att lådan TOK dog 1år senare men då var inte stopringen fixad

polarns m90 sprack syncringen när stopringen släppte men nu blir det att skrota ner en m56 och ta delar ifrån så man har lite delar till framtiden..har 2lådor till att riva i delar och spara delar från smile

bäst är om du har en m90 låda som reserv. är man för bestämd så sliter man sönder växelådskulissen med tiden och den är ingen ide å svetsa i utan man behöver ha en reserv liggandes tongue  jag har slutit sönder 2 kulisser. jag tar dock i allt jag orkar när jag växlar.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
denton
14 januari 2012 · 214 Inlägg

Ohlert90 skrev:

Spiike skrev:
så R-spridarna räcker bara till 330hk?

BARA  330HK räcker gott o väl till en sleten volvo

Där hade du rätt big_smile

Webrex
15 januari 2012 · 379 Inlägg

Växla för hårt är inte heller bra. BMWs getrag lådor lider ofta av detta, dom går växla fort som fan om man e våldsam, men de resulterar i att man kröker gafflarna så de inte går få i eller ut växlarna till slut! 

Men slicks och klistrad stripp kan man nog skjuta vad som hellst bara koppling är stum nog och svänhjul har tillräckligt med moment :p helt annan sak när växel och koppling ligger i. då vill det till att man kommer upp i tillräckliga moment för att knäcka dreven. En m47 däremot kan man göra det med bara 300nm :p

Volvo9451998
5 maj 2012 · 3 Inlägg

Är ny här på forumet och jag läste igenom kommentarerna och drog en slutsats!
De står en Volvo 945 turbo (fk) 1998 där hemma som gått 35000mil.
Så om jag blir sugen på mer effekt så är det bara att ställa upp laddtrycket till 1,2 bar så har jag 200hk?
Den är helt original, men ni är säkra på att det håller?
Kan nästan inget om att meka med bilar endast (skotrar) så jag skulle vara tacksam över hjälp! smile

Ekan_1 glad
6 maj 2012 · 493 Inlägg

Volvo9451998 skrev:
Är ny här på forumet och jag läste igenom kommentarerna och drog en slutsats!
De står en Volvo 945 turbo (fk) 1998 där hemma som gått 35000mil.
Så om jag blir sugen på mer effekt så är det bara att ställa upp laddtrycket till 1,2 bar så har jag 200hk?
Den är helt original, men ni är säkra på att det håller?
Kan nästan inget om att meka med bilar endast (skotrar) så jag skulle vara tacksam över hjälp! smile

nej det blir inte 200hk, du kommmer bara slita på motorn och den kommer gå snålt, innan man pillar ladd ser man till att motorn får sås, sen provar man steg för steg, jag föredrar själv att ligga på 0.9 bars ladd, måste man ligga på 1.5 för att få ut 250hk har man byggt fel

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Volvo9451998
6 maj 2012 · 3 Inlägg

Måste jag göra så han får mera bensin om jag höjer till 0,9 bar?

turbodeath
6 maj 2012 · 2 452 Inlägg

du får se till o ha ett chip som ger dig bränsle innan du höjer laddtrycket...volvo9451998

döden kommer tillbaka
Volvo9451998
6 maj 2012 · 3 Inlägg

Får vell bli så då tack för hjälpen!!

Ekan_1 glad
6 maj 2012 · 493 Inlägg

ja vill du undvika ras är det bäst att ta det säkra före de osäkra,
nu kommer någon säkerligen kommentera: jag kör utan chip i min funkar skitbra blablabla
vad är det som säger att din kommer funka med det? kör med chip!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang