3870
Sök

En spökande volvo v70

7 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Tjenare, kör en volvo v70-2006 atu. bilen har rullat ca 39.000 långmilare.

För nårra dagar sedan börja lampor i bilen spöka dom slocka och tändes för mista lilla.
nu igår slocknar hela bilen, fläkt, radio, lamor ja allt precis som du drar runt tänningen, sen startar bilen upp sig igen i sina 80km/h som jag höll, stanna till och starta om bilen, var svårstartad sen kom meddelande ant sladd system urkopplat. körde hem satte bilen på uppfarten. skulle köra imorse vred runt nykeln, bilen startar som ingeting 2 sek senare dör bilen tvärt inget funderar inte ens varningslinkers, går inte att låsa bilen heller.
20min senare fungerar bilen. har nyss kört hem ifrån jobb och när jag var halv vägs slockarna alla lamor i bilen, även fläkt och radion. Vad är detta?yikes

Alla lamor i bilen har hållt på att blinka tidigare och vänster helljus lampa. 

evigt tacksam för hjälp. någon som varit med om detta innan som kan tänkas veta vad det är?

// volvo ägare.

Forummoderator
26 619 Inlägg
10 maj 2012
Laddar generatorn som den ska?
Sitter multiremmen som den ska?

Vad har du själv felsökt innan du skapade tråden?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
10 maj 2012
volvostylee skrev:
Tjenare, kör en volvo v70-2006 atu. bilen har rullat ca 39.000 långmilare.

För nårra dagar sedan börja lampor i bilen spöka dom slocka och tändes för mista lilla.
nu igår slocknar hela bilen, fläkt, radio, lamor ja allt precis som du drar runt tänningen, sen startar bilen upp sig igen i sina 80km/h som jag höll, stanna till och starta om bilen, var svårstartad sen kom meddelande ant sladd system urkopplat. körde hem satte bilen på uppfarten. skulle köra imorse vred runt nykeln, bilen startar som ingeting 2 sek senare dör bilen tvärt inget funderar inte ens varningslinkers, går inte att låsa bilen heller.
20min senare fungerar bilen. har nyss kört hem ifrån jobb och när jag var halv vägs slockarna alla lamor i bilen, även fläkt och radion. Vad är detta?yikes

Alla lamor i bilen har hållt på att blinka tidigare och vänster helljus lampa. 

evigt tacksam för hjälp. någon som varit med om detta innan som kan tänkas veta vad det är?

// volvo ägare.

låter ju som nått batteri fel / generator / överbelastning.
i värsta fall styrbox.  Ska följa din tråd. intressant o se vad andra tycker. Aldrig hört liknande på en v70.

C H E V R O L E T <3

klabbarpan
3 041 Inlägg
10 maj 2012
Byt batteriet om detta inte är gjort. Elektroniken kan spöka utav bara fan med kasst batteri. Min är även den en 06:a, dock endast 11700 mil, men min började spöka liknande som din, nytt batteri, problems no more:-)  fast det är klart, KAN mycket väl vara nått annat, men mitt tips är ett byte.

Mvh Benna

7 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Laddar generatorn som den ska?
Sitter multiremmen som den ska?

Vad har du själv felsökt innan du skapade tråden?

Har varit inne på verkstad med den då dem koppla upp bilen till dator, men inga felkoder kom fram, då dem sökte felkoder på växelådan (då den hoppar i växlarna även växlar hårt som dem kalla det)
Felsökte även med lamorna men inget kom fram där heller. neutral

7 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
har även fått fram nu under dagen att det är fel på halvljuset men lamorna lyser som dem ska

3 860 Inlägg
10 maj 2012
Har också hört att dåliga batteri kan få våra bilar att spöka rätt bra, har du kollat det?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

7 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
har kollat batteriet när bilen är felfri låg den på 14 och när lampor och sådant började spöka gick den ne rpå 12 så den sjönk inte något större men kan det räcka?

3 860 Inlägg
10 maj 2012
har ingen aning om hur dåligt batterit måste vara, bara läst någon stans precis det som Nixon skrev att OM batterit är kass så KAN det ställa till allt möjligt med våra/dessa bilarna.. Men Nixon som åtgärdat liknande kanske vet?!

EDIT: Men, du fick alltså inga felkoder alls när dom kopplade upp bilen?
Senast redigerat av spokenratt (10 maj 2012)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

7 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
spokenratt skrev:
har ingen aning om hur dåligt batterit måste vara, bara läst någon stans precis det som Nixon skrev att OM batterit är kass så KAN det ställa till allt möjligt med våra/dessa bilarna.. Men Nixon som åtgärdat liknande kanske vet?!

EDIT: Men, du fick alltså inga felkoder alls när dom kopplade upp bilen?

Nej inga felkoder alls.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
10 maj 2012
Men du har väl inte 14 volt när bilen är avstängd ????
Det är ju vad du ska få ca när bilen är igång, Då mäter du ju bara hur mycket generatorn laddar

C H E V R O L E T <3

klabbarpan
3 041 Inlägg
10 maj 2012
Saken är som sådant, att  bilen har en massa elektronik, vissa komponenter går efter en viss spänning. Skulle då krafte dippa, då kan detta hänleda till fel, vilket i sin tur görs att bilen sätts i felsäkert läge. Angående lampor och dylikt är samma sak där. Bilen försöker starta dem, men strömmen räcker ej, så bryter igen.

Låna ett batteri över helgen.

Ursäkta formuleringen :-)

Mvh benna

7 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Men du har väl inte 14 volt när bilen är avstängd ????
Det är ju vad du ska få ca när bilen är igång, Då mäter du ju bara hur mycket generatorn laddar

bilen var igång.

7 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
nixon89 skrev:
Saken är som sådant, att  bilen har en massa elektronik, vissa komponenter går efter en viss spänning. Skulle då krafte dippa, då kan detta hänleda till fel, vilket i sin tur görs att bilen sätts i felsäkert läge. Angående lampor och dylikt är samma sak där. Bilen försöker starta dem, men strömmen räcker ej, så bryter igen.

Låna ett batteri över helgen.

Ursäkta formuleringen :-)

Mvh benna

ska testa byta batteriet

Sök