4820
Sök

Fråga om Verkstadsetik

197 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Jag har en fråga ang verkstadsetik, jag vill inte nämna verkstaden i frågan men kalla det istället för "Verkstaden runt hörnet" eller "VRH".

Jag är egen företagare, jobbar med egen firma och inom ett visst serviceområde.  Jag blev uppring av VRH, som sa att de har ett kund som behöver service,och  "kan jag åka förbi?" "Visst" sa jag.

Kom fram och där stod bilen på en delad parkering, började med felsökning och hittade ett fel som krävde reservdelar som måste beställas från (Renault), går inte att fixa tillfälligt. För att kunna "komma åt" så var jag tvungen att lägga mig på marken, fick inte ens låna domkraften för att hissa upp några cm. Frågade faktiskt 4 gånger efter en domkraft eller om jag kunna hissa upp bilen innen på verkstaden. INget hjälp alls.

Förklarade till kunden vad problemet var och att reservdelarna måste beställas. Han hade lite bråttom, skulle åka bort om 2 dagar.

Kunden gick in och kom ut och såg arg ut, jag träffade honom på bensinstationen efteråt och jag frågade vad han hade betalt. "1700 kronor" sa han.

JAG fick 600 kronor av VRH. Det var egentligen inget gjort på bilen förutom en felsökning som BARA jag gjorde. Med andra ord, verkstaden fick 1100 kronor för att dom ringde mig.

Har ingen aning om dette är "vanligt" eller inte, men i mina ögon var det verkligen verkligen fel av verkstaden att ta så mycket extra betalt. Visst har dom hyran, elräckningen, lön till sina anställd osv men ingen marmorgolv som ska poleras varje kväll. Det värsta för MIG är att jag fick inget hjälp alls från verkstaden, och blev nästan påkörd ett par gånger medans jag låg under bilen!

Kunden verkade vara den typ av personen som vet inte ens hur en skruvmejsel ser ut, och det finns såna folk. Kanske inte DU, kanske inte här på forum men dom finns.

Då har jag ett par frågor för er.

1: Borde jag sluta allt samarbete med VRH?

2: Vilken sorts verkstad är "ärligast" märkesverkstäder eller oberoende?

Tacksam för svar.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
9 maj 2012
1: Ja det borde du, dessutom borde du kräva dom på pengarna som din kund betalade dom för att inte göra något.

2: Oberoende verkstäder tycker jag är ärligast och bäst att ha med att göra. På märkesverstäder brukar det plötsligt bli riktigt omständigt om man tex vill låna ett verktyg i några sekunder och fixa en grej på parkeringen själv. Medans i oberonde verkstäder brukar sånt aldrig vara ett problem iaf inte runt där jag bor.

8 904 Inlägg
9 maj 2012
1. Nej du borde inte sluta sammarbeta utan i stället ha fastapriser gentemot VRH.
Jag tolkar det som att ni inte har några prisöverenskommelser vilket ni ska ha och vad VRH fakturerar sina kunder är ovesäntligt.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

197 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
Tack, det känns bara FEL att en verkstad som måste ta in folk utifrån skulle får rabatterade priser.. Jag menar, om VRH tar mer än dubbelt så mycket som mina ordinarie "privatkunder" priser då borde VRH betala lika mycket som jag brukar får av privatkunder.  VRH är inget mer än "växeln" och jag tror inte växelföretagen tar så mycket.

Jag bara undrar hur det skulle fungera med ansvar, om bilen får en lackskada eller en spricka i framlampan pga jag tappade nån verktyg, är det VRH som skulle ta ansvaret? En liknande situation är en byggfirma som ska renovera en lägenhet, dom har ingen elektriker då ringer dom Hasses el. Elektrikern Hasse ska göra om elsystemet, och tappar  lägenhetsägarens kristallkrona på golvet. Är det Hasses EL som ska ersätta kristallkronan eller är det byggfirman?

Tänk att både Byggfirman och Hasses El har ansvarsförsäkring, men självrisken är 8000 kronor..

I USA så finns det mekjobb som vi brukar kallas för "Gravy" och det är nånting som är extremt enkelt att göra men man kan ta bra betalt, exempelvis att byta olja/filter eller tändstiften.  Känns bara som att VRH får sin egen liten gravyjobb genom att ringa till mig. Tänk hur många folk som skriver på garaget "Hej, var kan man köpa en grejsakting till min bil?" och en person svarar på frågan. Skulle han som svarade på frågan ta betalt för det?

Känns som VRH gjorde nästan likadant, och fick 1100 kronor för besväret (dvs visste VEM de skulle ringa) För mig känns det som det är vanligt att dom blåser kunderna hela tiden, och därför vill jag inte samarbete med just dom.  Handlar om etiken.

Grejen är att VRH frågade mig hur mycket dom skulle ta av kunden, och jag svarade att de borde lägga till med 500 kronor OM JAG REPARERAR BILEN. Men istället tog dom 1100 kronor och det blev ingen reparation, kunden betalade 1700 kronor bara för att får veta att en av rören var trasigt.

Jag kanske borde ge mitt visitkort direkt till kunden i början oavsett vilken verkstad jag jobbar hos.

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
10 maj 2012
Pris, villkor, skade/olycks-ansvar, försäkringar osv måste du ha avtal med VRH som reglerar. Annars uppstår sånt här. Var glad att det inte hände just en olycka med kundens bil, för då hade du suttit i en värre sits nu.

Så, avtala fram vad ni vill ska gälla för sådana här jobb. Kommer ni inte överens - sluta jobba ihop. Simple!

/Mattias

604 Inlägg
10 maj 2012
Om du kommer in som extern expert och inte får lånab verktyg etc så har ni inget gott samarbete. Kan med ganska stor träffsäkerhet gissa vad du jobbar med och skulle vara glad om jag hittade en sån person. Att vrh tar ut extra betalt är inget konstigt då det är dom so m ringer in dig och defakto löser kundens problem. Ergo dom får stå för alla garantier etc. Ta betalt från vrh och var glad men leta bättre vrh!!!

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

197 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
Usch! Hittade recension om denna "VRH".

"Stor varning!!!!
Lämnande in bilen och dom hittade inget öht. Nöjde mig såklart inte med det och tog bilen till en annan verkstad som hittade felet. Totalt bortkastade pengar & framför allt dom var dyra samt otrevliga!"

Det kan alltid betyda att det fanns EN ENDA KUND som tyckte så, men jag har ingen lust att förknyppa mig med såna betyg.

Tror det är bästa att släppa dom, det är i alla fall mitt namn på skåpbilen..

Tack för rådet! mvh, Henry

Sök