4803
Sök

Volvo 8v överladd

247 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
hej. jag hade tänkt bygga en 16v turbo men efter somman får lägga ut så mycke pengar och inte kan få den besiktiad så har mitt intresse för det försvunnit. Så då får jag hållamig till 8 ventiler men med överladd. jag undrar om nån här på forumet har erfarenhet av till exempel vilket ladd den klarar med smidda kolvar/H-sakar andra ventiler 531 topp som är portad och ett fk block. nått förslag på kam? Vill samla så mycke informatin om 8v turbo som det bara gårså mal på!! smile

397 Inlägg
28 februari 2007
Den ska nog klara ladda på rätt rejält då, Men högt laddtryck är inte allt..
Titta på sharky han laddar bara snäppet över kilot har jag för mig å mosar ut över 400 isländare..(iof 16V) Men gör en ekonomisk kalkyl.. vad kan du lägga för pengar..
titta sedan på bra delar, å så köper du allt.. sen smäller du ihop det!
Ett bra forum som du säkert vet är www.turboperformanceclub.com

Lycka till!

/Stoffe
Senast redigerat av WasteGate (28 februari 2007)

247 Inlägg
28 februari 2007
Trådstartare
Ingen mer som vet nått skulle inte sitta fel med 350 hk eller runt där. tips?

845 Inlägg
28 februari 2007
K-kammen rekomenderar  jag, den drar lika istortätt hela tiden, runt 2500 - 3000 varv så sticker han iväg, iaf på min GLT åde är satans skönt drag, så K-kammen..
Senast redigerat av HoKkee (28 februari 2007)

Fri fart för ett fritt folk!
14 886 Inlägg
28 februari 2007
k-kammen tycker jag är på gränsen till vad man orkar med i längden
visst den drar bra på höga

men min 245.A med 16T agg börjar inte dra förens efter 3000 tycker det känns som lite segt iallfall när man kör rödljus rejs
för antingen är det tokspinn eller så får man ta det lilla lugna tills man slår i 2:An

Kör fort så hinner inget hända...

247 Inlägg
28 februari 2007
Trådstartare
Nog om kammar någon som har en aning om hur man skatrimma en b230 med över ladd?

169 Inlägg
28 februari 2007
Det är väl det vanliga som gäller för alla motorer. Porta så mycket det går, eventuellt använda sugtopp om den har större avgasventiler. Dock bör dom var natriumkylda. Stabil toppackning som tål rejält med ladd. Stor turbo,effektiv IC och mycket bränsle. Kolvar och stakar ska väl inte behövas bytas i första taget. På 10v femman tål dom iaf rejält med effekt men här är det problem med bränslet istället.

Mvh Mattias

1 004 Inlägg
28 februari 2007
laddtryck runt 2 bar är nog inga problem med h-profil stakar original kolvarna hänger med länge om dom inte spikar sönder.... 350hk klara nog en standard bottendel men det är nog på gränsen smile
Senast redigerat av 262turbo (28 februari 2007)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Sök