Volvo 740 - otroligt slö.

p-atrik
12 maj 2012 · 28 Inlägg

Kamremmen låg rätt, så det är inte heller felet.

Jetta_mannen, 115 hästar, antar att det är 2.2 tongue

twin_cam Smålänning
12 maj 2012 · 7 877 Inlägg

Man kan inte anta.

112 hk kan vara 2.2 eller 2.4, likaså 115, det står nästan olika på alla bilar.

Årsmodell?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
p-atrik
12 maj 2012 · 28 Inlägg

-90

n_andersson
12 maj 2012 · 689 Inlägg

Det kanske e lamdasonden som lagt av. Hände på min gamla 940 och den blev otroligt slö och lamdalampan tände sig inte heller..

twin_cam Smålänning
12 maj 2012 · 7 877 Inlägg

90 så har du 2.4.

Du har du ett diagnosuttag på vänster fjäderbensstag (mellan torped och ben).

Tryck in kabeln i uttag 2 på den, slå på tändningne och tryck till en gång i ca 1 sekund, då ska du få ut blinkkoder, en sekvens på tre blinkserier. 1 *paus* 1 *paus* 1 betyder inga fel.

Gör så, när du fått ut första serien (kan bli upp till tre blink per serie , t.ex 3-3-3) då trycker du en gång till, för att se om det finns fler felkoder, då får du ut ytterligare en serie, och sen trycker du en tredje gång, systemet kan lagra tre felkoder, men finns bara två, så visas nummer 1 igen efter andra gången.

Gör så och återkom med resultatet.

EDIT: skaka på avgasröret och lyssna så inte "inälvorna" i katalysatorn lossnat, sätter det sig på tvären kan bilen blir otroligt slö.

Senast redigerat av twin_cam (12 maj 2012)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
groze
12 maj 2012 · 564 Inlägg

kan det inte vara så enkelt som att luftfiltret är dyngsurt?

p-atrik
12 maj 2012 · 28 Inlägg

Fick en felkod, 2-1-3.

sökte lite snabbt och hittade detta svar, ''2-1-3 Fullastläget på spjällkontakten fel.''

Hur löser jag det..?


Edit: lambdasonden är det inte, och har testat utan filter så är inte det heller.

Senast redigerat av p-atrik (12 maj 2012)

twin_cam Smålänning
13 maj 2012 · 7 877 Inlägg

Om du rör spjället lite, klickar det till svagt då? SKa vara ett litet klick precis när du rör spjället, och har för mig det ska vara ett litet klick när du drar fullt också, ska kolla på min 940 sen för jag är inte 100.

Har du kolla katalysatorn då?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 maj 2012 · 13 773 Inlägg

blockerad luftburk?

hände mig

tog bilen efter kärringen haft den och åkte iväg bilen gick som vanligt men så fort turbon började jobba på övertryck så slöa bilen till sig
testa nya slangar ny lmm men sen stog jag och tittade ner i själva luftburken när jag såg ingången på burken tittade jag på andra sida där stog min 1liters glykolflaska så fint mot tratten till luftburken så den f-n sög fast mot luftburken och då fick bilen VÄLDIGT dåligt med luft smile

ett pinsamt fel men man ska aldrig underskatta ett fel..ibland är det pinsamt enkelt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
p-atrik
13 maj 2012 · 28 Inlägg

Hör inte något klick alls.

Katten är ok då bilen precis är besiktad med lagliga avgasvärden


Edit: efter att jag vart o pillat på spjället lite så funkar bilen helt plötsligt lite bättre, nu varvar den ur, fast den är fortfarande lite slöare än vad den ska vara.

Senast redigerat av p-atrik (13 maj 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang