Audi S4 V6 2,7 Biturbo - Går på 5 cyl

MJSudden
1 maj 2012 · 172 Inlägg

Stora problem nu...

Audiskåpet går på 5 cylindrar. mad
Har strulat lite till och från med samma symptom under en period.
Ibland har den gått hur bra som helst men idag, katastrofalt illa...

• Det som har gjorts är:
- Läst av felkoderna i VAG.com. Inte en enda felkod alls?!?
- Bytt LMM
- Bytt båda styrmodulerna (Effektslutsteg)
- Bytt soppafilter samt checkat soppapumpen (UA)

• Vad är nästa steg att kolla? hmm
- Tändspolarna?
- Tändstiften?
- Spridarna?

Tips & Råd önskas vänligen
Mvh
Chrille

Bimmers of Sweden CREW
Nybergrobin
1 maj 2012 · 2 382 Inlägg

Spolarna brukar kunna jävlas på audi. Syns det på vilket stift som inte tänder så kan du testa att shifta spolen från en fungerande cylle till den som stiftet ser galet ut på. Ganska lätt att utesluta spolen ifall felet "byter cylinder" isf smile

MJSudden
1 maj 2012 · 172 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Spolarna brukar kunna jävlas på audi. Syns det på vilket stift som inte tänder så kan du testa att shifta spolen från en fungerande cylle till den som stiftet ser galet ut på. Ganska lätt att utesluta spolen ifall felet "byter cylinder" isf smile

Har hört det jag med.
Verkar vara nått generalfel på spolarna på dessa modellerna...
Får kika på det gissar jag.
Köper nog dessutom 6 nya tändstift i vilket fall, vilket är en mindre kostnad i sammanhanget  smile

Bimmers of Sweden CREW
Nybergrobin
1 maj 2012 · 2 382 Inlägg

MJSudden skrev:

Nybergrobin skrev:
Spolarna brukar kunna jävlas på audi. Syns det på vilket stift som inte tänder så kan du testa att shifta spolen från en fungerande cylle till den som stiftet ser galet ut på. Ganska lätt att utesluta spolen ifall felet "byter cylinder" isf smile

Har hört det jag med.
Verkar vara nått generalfel på spolarna på dessa modellerna...
Får kika på det gissar jag.
Köper nog dessutom 6 nya tändstift i vilket fall, vilket är en mindre kostnad i sammanhanget  smile

Sen kanske det är dags för stiftbyte ändå? smile  Vart ska du köpa stiften från då? Ett tips är att köpa från någon återförsäljare till bsr för dem brukar ha billiga stift (iaf till a4 1,8t)

MJSudden
1 maj 2012 · 172 Inlägg

Nybergrobin skrev:

MJSudden skrev:

Nybergrobin skrev:
Spolarna brukar kunna jävlas på audi. Syns det på vilket stift som inte tänder så kan du testa att shifta spolen från en fungerande cylle till den som stiftet ser galet ut på. Ganska lätt att utesluta spolen ifall felet "byter cylinder" isf smile

Har hört det jag med.
Verkar vara nått generalfel på spolarna på dessa modellerna...
Får kika på det gissar jag.
Köper nog dessutom 6 nya tändstift i vilket fall, vilket är en mindre kostnad i sammanhanget  smile

Sen kanske det är dags för stiftbyte ändå? smile  Vart ska du köpa stiften från då? Ett tips är att köpa från någon återförsäljare till bsr för dem brukar ha billiga stift (iaf till a4 1,8t)

Aldrig fel med fräscha stift så klart.
Funderade från Ebay...
Hittade Iridiumstift till ett vettigt pris.  smile

Bimmers of Sweden CREW
MJSudden
13 maj 2012 · 172 Inlägg

Äntligen fixat...

Sprucken tändspole var orsaken.
Byte av den plus 6 nya Champion Dubbelplatinum stift gjorde susen. big_smile

Bimmers of Sweden CREW
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang