Segstartad Audi A4 -99

TjejenC
24 april 2012 · 11 Inlägg

Min Audi A4 har blivit segstartad. Den har alltid gått igång, men låter trött när jag vrider om nyckeln. Fram tills idag. Då vägrade den starta över huvud taget. Det gick att starta den med startkablar och då hoppade den igång som vanligt. Lät inte trött alls.

Kan det bero på batteriet att den är trött eller vad ska jag titta på? Jag förstår mej verkligen inte på bilar och behöver lite hjälp smile

Jag pendlar med bilen så den går ett par mil varje gång jag kör. Viss stadskörning också såklart. Men annars har jag 3 mil till jobbet.

Någon som har lite råd att ge?

LeafBox Lat Perfektionist
24 april 2012 · 6 359 Inlägg

Rent spontant låter det som batteriet. Det kan vara andra saker oxå, men det är vanligt att batterier går sönder efter ett par år. smile

Om du inte vill spendera pengar i onödan - låna ett batteri och kör 1dag eller 2 för att se om det kommer tbx.
Om det inte kommer tbx så är det ju batteriet det är fel på.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
TjejenC
24 april 2012 · 11 Inlägg

Tack ska du ha! smile Har hört mej för och det är fler som säger batteriet. Så ska köpa mej ett nytt. Håll tummarna för att det fungerar! smile

Drönirettab
24 april 2012 · 21 761 Inlägg

Om batteriet är originalbatteri, dvs inte bytt, så är det ganska säkert väldigt slitet. Är du osäker på skicket så tycker även jag att du kan köpa nytt, men när du sätter dit det nya så bör du också kontrollmäta att generatorn ger bra laddspänning. Lite onödigt att byta batteri ifall generatorn laddar dåligt, då kommer ju det nya att bli dåligt också. smile

TjejenC
8 maj 2012 · 11 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om batteriet är originalbatteri, dvs inte bytt, så är det ganska säkert väldigt slitet. Är du osäker på skicket så tycker även jag att du kan köpa nytt, men när du sätter dit det nya så bör du också kontrollmäta att generatorn ger bra laddspänning. Lite onödigt att byta batteri ifall generatorn laddar dåligt, då kommer ju det nya att bli dåligt också. smile

va?? vad pratar du om nu? generator...? hm.. måste googla...

baloo83
8 maj 2012 · 211 Inlägg

Be någon som har ett instrument att mäta upp batteriet och även generatorn som tidigare sagts.
Vanligast är ju batteriet dom håller inte så länge som man tror och särskillt om dom blivit urladdade ett par gånger. Men som sagts så om generatorn lämnar dåligt med ström så hjälper det ju inte med batteri.

Ps om du köper ny generator och har ett gammalt batteri så köp ett nytt, blir bäst så.

Edit: såg att nån redan skrivit nästan samma svar så ursäkta för dubbelsvar

Senast redigerat av baloo83 (8 maj 2012)

Fiat 500 (2010)
Lewmpz
15 maj 2012 · 108 Inlägg

Det första jag skulle göra är ju att byta generator kolen och ladda upp batteriet över en natt. Om den fortfarande låter trött eller strejkar så är det nog bara att lätta på lädret och köpa ett nytt batteri. Ett tips är ju att inte köpa det billigaste batteriet du hittar för då kommer det här problemet tillbaka efter ett tag, så satsa istället lite extra och köp ett kvalitetsbatteri direkt.

BMW 523i (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang