Byte av turbo på min Saab 9-5 aero 00

mikael_86
11 april 2012 · 860 Inlägg

ska byta turbon på min saab 9-5 2,3T aero 00... tänkte höra vad ska man tänka på o göra? o hur ska man göra med oljetråget o silen? är de lätt att ta bort oljetråget på den för o rengöra silen??? ska sätta dit en ny TD04HL-15T turbo... behöver ja köpa en oljetrågspackning lr sånt??? råd o sånt är alltid välkommet...

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Gazer Gazer
13 april 2012 · 59 Inlägg

Varför byta turbon? Är sällan fel på TD04 turbona på dessa motorer om motorn varit orginal.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
mikael_86
13 april 2012 · 860 Inlägg

Okej... Nä men den rök blått massor vid kallstart o sånt. Så trodde att turbon hade rasat typ.... Men har bytt vevhusventilation nu med så... Men små konstigt att den drar kylarvatten ibland o det betyder väll turboras? För motorn är orginal men skulle vilja byta programvara i bilen.....

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Gazer Gazer
14 april 2012 · 59 Inlägg

Snarare toppackningen som är gången, om inget yttre läckage av kylvatten syns. Nära på omöjligt att kylvattnet tar sig igenom lagerhuset och ut i oljekanal eller avgas/kompressor hus

Senast redigerat av Gazer (14 april 2012)

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
Constantine
14 maj 2012 · 679 Inlägg

Gazer skrev:
Varför byta turbon? Är sällan fel på TD04 turbona på dessa motorer om motorn varit orginal.

Jovisst är en Mitsubishi turbo mycket bättre än Garrets turbo till vanliga 2,3 9-5an, dock tror jag det är dax för turbobyte för min del också eftersom den ryker vid gaspådrag och drar olja som fan. Min har gått 26 4xx mil och Turbon vad jag vet, är aldrig bytt. Bilen är alltid väl servad vill jag också tillägga.

Mercedesturbodiesel Sothora <3
14 maj 2012 · 1 201 Inlägg

Constantine skrev:

Gazer skrev:
Varför byta turbon? Är sällan fel på TD04 turbona på dessa motorer om motorn varit orginal.

Jovisst är en Mitsubishi turbo mycket bättre än Garrets turbo till vanliga 2,3 9-5an, dock tror jag det är dax för turbobyte för min del också eftersom den ryker vid gaspådrag och drar olja som fan. Min har gått 26 4xx mil och Turbon vad jag vet, är aldrig bytt. Bilen är alltid väl servad vill jag också tillägga.

Är bilen välservad så ska ett turbobyte inte behövas...

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Constantine
15 maj 2012 · 679 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:

Constantine skrev:

Gazer skrev:
Varför byta turbon? Är sällan fel på TD04 turbona på dessa motorer om motorn varit orginal.

Jovisst är en Mitsubishi turbo mycket bättre än Garrets turbo till vanliga 2,3 9-5an, dock tror jag det är dax för turbobyte för min del också eftersom den ryker vid gaspådrag och drar olja som fan. Min har gått 26 4xx mil och Turbon vad jag vet, är aldrig bytt. Bilen är alltid väl servad vill jag också tillägga.

Är bilen välservad så ska ett turbobyte inte behövas...

Den är alltid välservad av första ägaren som hade den i 7 år, jag är andra "riktiga" ägaren, då den stått hos en bekant som köpte den pga vattenpumps ras, sedan har han fixat allt annat. Går sjukt bra men ändå drar den massor av olja så misstänker att det är turbon för det mesta annat är bytt.. men vad kan det annars vara?

mikael_86
15 maj 2012 · 860 Inlägg

bytt vevhusventilationen??? kan vara kolvringarna som läcker förbi oljan lr typ lr så kan de va nån ventil som läcker olja lr nån lyftare..... laddar turbon normalt mellan grundladd 0,4 och normal ladd 0,8Bar??? så e den okej.... ryker din blå rök när du kör lr när du startar den på morronen o den är kall??? de du kan göra är o göra så som ja gjorde ta bort snoken=insugsröret o downpipen o känna om turbon klappar något i själva turbinen... sen kan du ju även se där om de e olje rester mkt runt turbon är de det är den troligen dragen annars tror ja mer de e något me motorn.... köp inte turbo innan du är säker på att de e turbon ja köpte en för ja trodde min turbo va gången men de visade sig vara vevhusventilationen och att den gick på för fet soppa blandning...
och min har ändå gått ca 28900 mil så.... men ha täta oljebyten typ en gång var 1000mil minst och typ 5w-40 helsyntet olja

Senast redigerat av mikael_86 (15 maj 2012)

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Constantine
15 maj 2012 · 679 Inlägg

Vevhusventilationen är av senaste version, och ska vara bytt för typ 1,5-2 år sen. Den blåryker lite när man startar den, sen försvinner det men tydligen så ryker det blått vid hårt gaspådrag säger 2 av mina polare, så antar att det är sant. Att den drar olja har vi redan konstaterat med att mäta avgaserna..

Ja jag har alltid helsyntet olja och då har jag alltid använt 5w-40 eller 0w-40, spelar ingen roll för den drar fortfarande så jäkla mycket olja. Det riktigt oljigt vid växellådan också, men det såg ut att vara en packbox mellan motor och låda bara.

Kan tillägga att den tickar rätt mycket, men det har jag trott att de berott på att den haft för lite olja under den perioden då jag först upptäckte att den druckit all olja på fan 2 veckor.

Senast redigerat av Constantine (15 maj 2012)

Mercedesturbodiesel Sothora <3
15 maj 2012 · 1 201 Inlägg

all olja på två veckor... då haru nå allvarligt fel.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Constantine
15 maj 2012 · 679 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
all olja på två veckor... då haru nå allvarligt fel.

Jag menar det, dock är det inte flera liter. Det började egentligen efter den var inne på verkstan för oljebyte eftersom jag kört 2000mil (mina polares verkstad) då byttes oljan och oljefiltret ut. Sen efter 1 månad var det minimum på stickan. Jag var med när han gjorde bytet och såg själv att han fyllde i tillräckligt med olja.

Jag vet att det började efter oljebytet eftersom det fanns hur mycket olja som helst i bilen innan, då hade jag bara fyllt på olja 1 gång emellan när jag kört bilen 1000 mil, för lite hade dragits (normalt väl?) Nu har jag fyllt på emellan åt bara och egentligen inte kört bilen så mycket tills jag vet vad som är fel och vad som ska fixas.

Senast redigerat av Constantine (15 maj 2012)

mikael_86
15 maj 2012 · 860 Inlägg

hehehe oj.... min pappa får fylla på 1 liter drygt på 700 mil på sin skoda oktavia så det är normalt att den drar lite olja på 1000 mil.... en T7 motot drar olja och du kommer alltid behöva fylla på lite olja med din motor även om den va ny eftersom det är en lågkompritionsmotor du har. men du ska byta olja mellan var 1000mil på en saab motor lr igenntligen alla motorer för dom ska må bra och inte bli som din är nu.... 2000 mil är på TOK för länge mellan oljebyte.. hmm om den tyckar så är det ventiler som låter och de e direkt jätte bra men inget o oroa sig för för min tickar med lite.... men de ja skulle gjort om ja va du i detta läge är att åka o köpa en flaska redline seal saver o hälla i tillsammans med motor oljan o låta motorn stå på tomgång lite ett tag o köra runt allt för troligen är det nån ventil tätning som är slut lr något med nån lyftare.... jag ska själv hälla i redline seal saver i min nu när ja får lön då den ryker svart sotrök när man gasar hårt och det kan bero på lyftarna och tätningarna i motorn... men du måste hälla i det vid varje olje byte annars blir de samma igen....

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Constantine
15 maj 2012 · 679 Inlägg

Okej ska kika på det där och höra ifall det rök svart eller blått vid gaspådrag. Vet nu i efterhand att Saabarna vill ha ny olja var 1000:e mil, dock var det inte bara gammal olja vid 2000 mil eftersom jag fyllt på 1-1,5 på 1000mil och sedan vid 2000 mil så blir all olja utbytt. Men ska nog kika på det eftersom den tickar så pass mycket och så.

Finns det inga risker med att hälla i sånt där med oljan? någon med erfarenhet?

Janneutanb
15 maj 2012 · 7 272 Inlägg

Kom ihåg att bara för att vevhusventen blir bytt så kan den ha blivit bytt för sent.
Helst ska det göras i tidig ålder på motorn annars så är risken stor att det har redan blivit massa skit i tråget och ringarna har blivit sämre.
Det kommer inte laga sig efteråt för att man byter ut det men risken minskar för att det blir värre.

Men det är inte ovanligt att kolvringarna blir kassa i dessa motorer eller att toppackningen går.
Polarens aero drog en hel del vatten och då var det packningen. Den har även, som många andra bilar, problem med att den drar mycket olja och det är till 90% kolvringarna som har blivit dåliga.
Det blev bra ett tag efter wd40-metoden men nu börjar den bli sämre igen.

Riktigt viktigt med täta oljebyten!

Constantine
15 maj 2012 · 679 Inlägg

Typiskt Saabs T7 motorer.. jag vet inte men senaste vevhus ventilationen byttes så fort den kom tydligen, vet inte om första ägaren bytte vevhusventen under dem 7 år han hade den, vilket jag antar att han har eftersom den borde vara rasad annars.

Kolvringarna ska jag komma ihåg, för jag har för mig att topplockspackningen är bytt tidigare.

mikael_86
15 maj 2012 · 860 Inlägg

hmmm på min saab 9-5 aero bytter inte vevhusventilationen innan motorn hade gått 28500 mil då de va jag själv som bytte den efter att jag såg att de va stor varning om att ha kvar orginal... sen började den ryka blått o ja trodde de va turbon så köpte en ny men när ja plockade ner min turbo så va den helt hel.... men troligen är det ventil tätningen lr lyftarna som läcker lite och gör att de kommer svart sot rök när ja gasar hårt lr varvar den mkt.... men jag skulle aldrig köra mer en 1000 mil mellan olje+oljefilter byte på nån bil.... dom mår inte bra annars.... häll i redline seal saver det gör att tätningarna blir tjocka igen och tätar som dom ska och det ska inte vara skadligt för motorn häller... jag ska hälla de i min när ja fått lön iaf.... så testa o häll i redline seal saver och sen byt olja + filter var 1000de mil.... 

angående de där med t7 motorn så hänger allt på hur du servat den o så... har en kompis med en 9-3 aero de ända nu är att kedjan låter lite på den men annars är motorn i super fint skick o läcker ingen olja o den har gått 21 snart 22000 mil... men allt hänger på hur man servar o behandlar motorerna...

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Constantine
15 maj 2012 · 679 Inlägg

mikael_86 skrev:
hmmm på min saab 9-5 aero bytter inte vevhusventilationen innan motorn hade gått 28500 mil då de va jag själv som bytte den efter att jag såg att de va stor varning om att ha kvar orginal... sen började den ryka blått o ja trodde de va turbon så köpte en ny men när ja plockade ner min turbo så va den helt hel.... men troligen är det ventil tätningen lr lyftarna som läcker lite och gör att de kommer svart sot rök när ja gasar hårt lr varvar den mkt.... men jag skulle aldrig köra mer en 1000 mil mellan olje+oljefilter byte på nån bil.... dom mår inte bra annars.... häll i redline seal saver det gör att tätningarna blir tjocka igen och tätar som dom ska och det ska inte vara skadligt för motorn häller... jag ska hälla de i min när ja fått lön iaf.... så testa o häll i redline seal saver och sen byt olja + filter var 1000de mil.... 

angående de där med t7 motorn så hänger allt på hur du servat den o så... har en kompis med en 9-3 aero de ända nu är att kedjan låter lite på den men annars är motorn i super fint skick o läcker ingen olja o den har gått 21 snart 22000 mil... men allt hänger på hur man servar o behandlar motorerna...

Vad jag vet är att oljan är bytt var 2000:e mil utan några problem, det är bara nu i efterhand som det kommit ut att motorerna mår bättre utav 1000 mils intervall.. Om jag var du tror jag problemet ligger i vevhusventen eftersom du bytte den så pass sent.

Är rätt skeptisk till att hälla ner någonting annat än motorolja.. borde väl göra ett komp test och se hur värdena ser ut.

mikael_86
15 maj 2012 · 860 Inlägg

hmm testa kompet först då men sen är det o hälla i redline seal saver som mjukar upp tätningar o så.... men men du gör som du vill.

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang