Volvo S70 GLT -98, Motorfel, avgaser.

Briidom
17 december 2011 · 44 Inlägg

Körde in min S70 på besiktning och fick nedslag på att avgaserna vart helt åt h-vete.

Lambda lampan har börjat lysa, den varnar väl för att det är något läckage eller liknande, är inte så insatt i vad.
Det luktar även lite bensin och konstiga avgaser i bilen ibland när man kör.

Värden som bilen fick vid test (det som står inom parantes är gränsvärden, vad den bör ligga på):

CO 0,1 -- (0,5)
CO 2500varv 2,5 -- (0,3)
HC 049 -- (100)
Lambda 0,93 -- (0,96 - 1,04)

Alla tips på hur man skall kunna återfå dom normala värderna, så bilen blir lite mer miljövänlig mottages gärna. tongue
Kan även tillägga att jag är inte riktigt hundra, men det verkar även som bilen går på väldigt mycket soppa, över 1L milen om det kan vara till någon hjälp i utredningen.
Har även provat med en STP Injection cleaner i tanken utan några resultat.

EDIT: Har även provat att nollställa dator och styrbox, haft batteriet bortkopplat en kvart och startat, då vart lampan släckt i kanske en halv dag men sen nu lyser den konstant igen.

Tack! / MrW.

Senast redigerat av moiie (17 december 2011)

isso \m/(><)\m/
17 december 2011 · 742 Inlägg

Lambda lampan visar att det är något fel i motorstyrningen. Åk till verkstad som läser ut felkoder och åtgärda felen så löser det sig nog med avgasvärdena

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Alpinabiturbo Kulan
17 december 2011 · 1 435 Inlägg

lambda 0,93 = bilen går fett, troligtvis är din lambdasond dålig så bilen går på nödprogram.

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
Christian S
17 december 2011 · 4 816 Inlägg

moiie skrev:
Lambda lampan har börjat lysa, den varnar väl för att det är något läckage eller liknande, är inte så insatt i vad.

det är ingen lambdalampa utan en motorelektroniklampa och indikerar att det är något galet till motorstyrningen så det är bara att läsa ur felkoderna så får du reda på varför den lyser.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Briidom
18 maj 2012 · 44 Inlägg

Var idag och kollade felkoderna, pluggade in OBDII mot dator och skulle kolla.. men han kunde inte hitta några felkoder.
Så det måste vara någon vakumslang eller något som sitter fel? Har försökt leta reda på bra bild över motorrum på S70 GLT men kan inte finna någon att jämföra med då jag inte har tillgång till någon som har en likadan bil.

Avgaserna när man kör över tomgång blir dåliga.. och när man kör så drar den alldeles för mycket soppa, ända upp till 4,4L/milen när man drar på.. men när man kör i 100-110 så ligger den på 1,2-2L/mil enligt färddatorn.. och det är lite väl mycket.

Alla tips är välkomna!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang