4481
Sök

Tankmätare + Tempraturmätare

14 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Hejsan! Köpte en Golf 3, 93 för ett par veckor sedan och nu har jag märkt en del småsaker på det, som tex mätarna.

Tankat halv tank å när jag kör för uppförsbacke/nerförsbacke (vid lutningar) så rör sig mätaren fram & tillbaka, man kan säga att den lever sitt eget liv.. vad kan det vara för problem?

Och sen temp. mätaren, landsväg körning är den på omkring 60-70°C varmt.. å på tomgång är den ca på 70-85°C varmt... kan det vara en kass givare eller dylikt liknande? Ser inte sådär "normalt" ut för mig... tongue

14 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
Ingen som vet.......?

37 Inlägg
17 maj 2012
Vwfanatik skrev:
Hejsan! Köpte en Golf 3, 93 för ett par veckor sedan och nu har jag märkt en del småsaker på det, som tex mätarna.

Tankat halv tank å när jag kör för uppförsbacke/nerförsbacke (vid lutningar) så rör sig mätaren fram & tillbaka, man kan säga att den lever sitt eget liv.. vad kan det vara för problem?

Och sen temp. mätaren, landsväg körning är den på omkring 60-70°C varmt.. å på tomgång är den ca på 70-85°C varmt... kan det vara en kass givare eller dylikt liknande? Ser inte sådär "normalt" ut för mig... tongue

Mysko , kan ju tänka sig att kör du uppför en backe så lägger ju bensinen sig bak i tanken osv ,,
tempraturen då ,, Kyler ju bättre när du kör än om du stå på tomme , få in ´mer lyft i kylaren mm

14 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
Okey, då behöver jag inte oroa mig för temp. då...
Men... kan det inte vara en dålig givare som behöver bytas "på" bensinmätaren?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
18 maj 2012
Tankmätarn fungerar ju genom att det ligger en flottör (ansluten till en "pinne" som är kopplad till elektroniken) o flyter på bensinen. Prova att lägga nåt som flyter i en halv hink vatten o skvalpa med vattnet o observera det flytande föremålets rörelser... Vissa mätare är "tröga" för att kompsensera att den rör sig när det skvalpar.

Vad gäller tempmätaren så tror jag den fungerar alldeles utmärkt, byt termostat så kommer bilen vara lika varm hela tiden. Den kommer dessutom bli bränslesnålare än nu...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

14 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
OK, Henke.. tack för tipsen.

Sök