Whoop! Nu skall det kapas fjädrar, hjälp snälla! Volvo 240 sänkning.

Dumpen_
14 maj 2012 · 7 Inlägg

Hellu mates!

Nu har jag precis fått en Volvo 240 GLT -90 på halsen!
Så nu tänkte jag sänka den lite på det gamla klassiska kapa-fjädrar-viset smile

Jag vet dock inte hur många varv jag ska kapa?

Jag vill inte ha en toklåg bil utan försöker få den lite tillsnyggat med orginal styling och lite lägre.
Det ska ju givetvis synas att den är sänkt men som sagt inte för mycket!

Tilläggas kanske ska att det skall på 17" titan fälgar med spacers givetvis!

Snälla hjälp alla vänliga!

Bild ska läggas upp snart på vagnen!

Peace!

Volvo 700 Am-R
Volvo 740 (1988)
Sidepipe frihjula ibland annars hoppar kolvarna ur
14 maj 2012 · 23 Inlägg

börja me 2 varv å se hur det blir

Volvo 740 M62B44 Turbo "TXR Performance" (1988)
Dumpen_
14 maj 2012 · 7 Inlägg

Sidepipe skrev:
börja me 2 varv å se hur det blir

fram och bak? tack för svar! fler får gärna tycka till smile

Volvo 700 Am-R
Volvo 740 (1988)
Brinley Hellre ökänd än okänd ;) ^^
23 maj 2012 · 370 Inlägg

kapa 2.5 ifram och 2 varv ibak.
de blir lagom, och du får lätt på 17".

zemet
23 maj 2012 · 4 041 Inlägg

Jag kapade 2 varv fram och 2 varv bak. Det sänkte min bil 65mm. https://www1.garaget.org/archive/144/143894/205949/205949-2256900.jpg

Det är ju inte svårt eller speciellt tidskrävande att sänka en bil så börja med ett varv eller 2 om du är modig och se hur det blir. Det är ju jobbigt om du måste byta fjädrar för att bilen har blivit för låg.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Brinley Hellre ökänd än okänd ;) ^^
23 maj 2012 · 370 Inlägg

zemet skrev:
Jag kapade 2 varv fram och 2 varv bak. Det sänkte min bil 65mm. http://www1.garaget.org/archive/144/143 … 256900.jpg

Det är ju inte svårt eller speciellt tidskrävande att sänka en bil så börja med ett varv eller 2 om du är modig och se hur det blir. Det är ju jobbigt om du måste byta fjädrar för att bilen har blivit för låg.

Lessamt att din ser högre ut ifram bara, drf man alltid tar mer ifram än ibak..
För vem vill ha sigenarstuk ?? big_smile

Tobzter
23 maj 2012 · 3 145 Inlägg

Jag körde 2fram och ca 1,5 bak på min 940 förut vart bra lite lägre fram än bak

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
zemet
23 maj 2012 · 4 041 Inlägg

Brinley skrev:

zemet skrev:
Jag kapade 2 varv fram och 2 varv bak. Det sänkte min bil 65mm. http://www1.garaget.org/archive/144/143 … 256900.jpg

Det är ju inte svårt eller speciellt tidskrävande att sänka en bil så börja med ett varv eller 2 om du är modig och se hur det blir. Det är ju jobbigt om du måste byta fjädrar för att bilen har blivit för låg.

Lessamt att din ser högre ut ifram bara, drf man alltid tar mer ifram än ibak..
För vem vill ha sigenarstuk ?? big_smile

Beror lite på att den står i nerförsbacke och att det är lägre profil på framdäcken. Mätte med tumstock och den är 1 cm lägre fram än bak. Men som sagt 2 varv är en bra start sen kan man fin justera efter det:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang