3689
Sök

Volvo 945 FTT -93 väldigt svårstartad, tjuvstannar, elproblem.

JFU104
25 maj 2012
Trådstartare
Jag har en Volvo 945 Fulltrycksturbo -93 (b230FT) som krånglar, beskriver alla problemen ifallatt ni ser att dom har nån koppling till varandra.smile
Bilen är helt orginal under huven, bortsett från öppet luftfilter och öppen dump (som är spänd till det hårdaste).
Problemen fanns innan dumpen monterades.

När jag köpte bilen så var den vääldigt svårstartad, motorn gick runt men den ville inte tända.
Bilen startade dock ALLTID på andra försöket.

Den har krånglat till och från under hela vintern, börjat dö om man svänger för tvärt eller motorbromsar för hårt.
När den lagt av så är det bara att vrida på nyckeln så hoppar den igång direkt igen.
Kan det vara något som är glappt och vad isf?

Motorfläkten går trots att bilen inte ens är varm och acn är avstängd.
När fläkten går igång blir tomgången så låg att bilen nästan dör, några gånger har den dött helt så vi måste hjälpstarta. Precis innan den är på väg att dö så "hoppar" den till och tomgången blir högre igen.
Fick ut felkod på motortempgivare så den byttes, men problemet kvarstår.

På senare tid har den börjat dra ur sig ström. Om den står över natten så är det helt slut i batteriet när jag ska ta den nästa dag. Har prövat olika batterier och det är inge fel på nån av batterierna då dom funkar klockrent i våran T-bird. Har även mätt upp dom och sett att dom är friska och att bilen tillgodoser sig strömmen.

Jag motortvättade bilen för en vecka sen och sen dess har den börjat dumma sig mer än vanligt.
Idag började bilen gå på tre burkar, "poffa"/smälla, gick knappt framåt innan den slutligen dog efter en kort körsträcka och sen gick det inte att få igång den igen. Kan det vara generatorn som gett upp helt?

Enligt tidigare ägare så är stift, kablar, fördelarlock + rotor bytta i maj 2011.

Jag har bytt:
Laddregulator (förra veckan)
Hallgivare
Motortempgivare

Tror ni felen hänger ihop med varandra?

Tacksam för svar!

Sök