3684
Sök

Volvo 740 Gle som går dåligt på tomgången och dör ibland.

402 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Tjena jag har en Volvo 740 Gle b230e som har gått dåligt länge. men nu har den gått bra ganska länge men i går när jag skulle starta den då vibrerade hela bilen. och när jag gasade då tog det ett tag innan den kom igång. och det lät som nåt konstigt ljud från den. men sen gick den bra när den blev varm. men efter några timmar då ville den bara dö då försökte jag hålla igång den då började det smälla under huven då vred jag av den och starta den igen då gick den bra. men den började rycka ganska mycket. kan ju säga att när jag ska och tanka då pyser den i tanken varje gång jag öppnar tanklocket det är som något luft tryck i tanken. och ibland när jag står på tomgång en då ändrar den varven ibland håller den 1000 varv och ibland kan den hålla 1400 varv den ändrar där i mellan. någon som har någon aning vad det kan vara? eller har haft några liknande problem så skulle jag var tacksam om nån har nån aning smile

21 761 Inlägg
27 maj 2012
Kolla så att tändkablarna ser bra ut och sitter ordentligt, sedan kollar du även fördelarlock och rotor. Att motorn vibrerade på det där sättet kan bero på att den inte gick på alla burkar, men andra saker kan säkert ge liknande symptom. smile

402 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
okej men hur tar man lös fördelarlocket på bilen det sitter ju längst in?

188 Inlägg
27 maj 2012
tre skruvar med 8mm skalle, lossa dom och dra locket bakåt och lirka det förbi rotorn. rotorn drar du bara ut för att lossa, kan underlätta om man ruckar den lite fram och tillbaka medan man drar ut den.

402 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
okej ska göra det imorgon men det kan väll vara tändstiften också har kört ca 3000 mil på dom. men fördelarlocket och rotor är nytt för ca 2000 mil sen hur ofta ska man bytta det?

188 Inlägg
29 maj 2012
stiften kan man byta en gång om året om man vill ha fräscht, men annars räcker det med vart annat år. fördelarlock och rotor byter man när det blir utslitet, dom brukar gå bra länge.

402 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
OKEJ men det är bara när den är kall den går på tre burkar annars går den bra.

Sök