4011
Sök

"Före detta polisbil"

Avstängd
195 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Vad är grejen? Många framhäver att sin bil gått som polisbil. Ofta äldre volvo. Är dessa trimmade på något sätt?

Vem fan vill egentligen äga en fd polisbil? lol

http://ekuriren.se/image_processor/1.622926.1265308345!/image/1441399553.jpg_gen/derivatives/468w/1441399553.jpg?maxWidth=468

JFfoto
29 maj 2012
De brukar väl ha uttag för extra utrustning m.m, det är väl upp till var och en om den vill ha en fd polisbil, alla gör som dom vill.

Vissa brukar ju köpa orginal utrustningen och rusta upp dom som civilare. Roligt för mig att kolla på iaf, men skulle inte vilja ha en själv, men förstår grejen iaf.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 maj 2012
OCH, det viktigaste - Dom är regelbundet servade

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 maj 2012
Jag har heller aldrig förstått suget efter gamla polisbilar, hårt körda och ordentligt underhållna är visserligen en sak men diverse hål både invändigt och utvändigt efter utrustning och generellt mycket skador. Ett hårt liv sätter sina spår, visst hittar man en fräsch bil som gått hos polisen till rätt pris ser jag ingen anledning till att inte slå till men varför framhävda det?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

671 Inlägg
30 maj 2012
Jag hade en gammal polisbil en gång i tiden och den är den av mina 940n som gått bäst på vägen innan åtgärder. Den svarade bäst på åtgärder också och var otroligt lättkörd men motorn gillade inte den nya behandlingen. Fixade det och körde ner den, sedan blev den rallybil hos en rallyåkare....
Vacker var den inte...

Burrrrner skrev:
Vad är grejen?

Tror att många tycker det är roligt med en bil som har en historia, en sliten 940 är bara en bil i mängden, en sliten 940 POLIS är kanske lite mer spännande tongue smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

345 Inlägg
31 maj 2012
Gamla amerikanska polisbilar är ju stentufft. Tänk er en Dodge Diplomat med 360, dog dishes och en pushbar fram. Skulle vara ascoolt ju!

Fri fart för ett fritt folk!
14 802 Inlägg
31 maj 2012
RightFront skrev:
Burrrrner skrev:
Vad är grejen?

Tror att många tycker det är roligt med en bil som har en historia, en sliten 940 är bara en bil i mängden, en sliten 940 POLIS är kanske lite mer spännande tongue smile

en 940polis är aldrig spännande..ägde en..och helt ärligt förstår jag inte ens hur dom kan ha jagat mopeder med den bilen

så jävla kass väghållning slö som synden osv

dock var min ej utagen ur tjänst pga den var gammal och sliten
utan att någon krockade bilen fast dom inte ens fick köra den smile

men efter ett antal tusentals kronor nerplöjt så blev det både väghållning och lite bättre ös

fast då kostade framdämparna nästan 2000kr/st =/

inte tala om dom kilometervis med kablar jag fick plocka ur den för att återställa den till en vanlig 940 det var ingen lek kan jag säga

Kör fort så hinner inget hända...

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
31 maj 2012
LeafBox skrev:

Och vanligtvis väldigt hårt körda, vilket sannolikt sätter sina spår med tiden och milen.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Forummoderator
18 329 Inlägg
31 maj 2012
Haft en V70 TDi Mk1 som var en testbil för och se om Polisen skulle köra diesel... När jag köpte den hade den rullat 44000 mil och det var en helt ny automatlåda monterad. En riktigt pigg rackare som gick som en klocka! Saknar den bilen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 802 Inlägg
31 maj 2012
IceEyes skrev:
LeafBox skrev:

Och vanligtvis väldigt hårt körda, vilket sannolikt sätter sina spår med tiden och milen.

även om dom gasas hårt spelar det mindre roll
sliter mer på att skiten står stilla än att det används

får bussningar jobba lite slits dom inte hälften som om dom står blixt stilla i tid och otid

och en volvo mår knappast dåligt för att man gasar smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 329 Inlägg
31 maj 2012
Growe skrev:
IceEyes skrev:
LeafBox skrev:

även om dom gasas hårt spelar det mindre roll
sliter mer på att skiten står stilla än att det används

får bussningar jobba lite slits dom inte hälften som om dom står blixt stilla i tid och otid

och en volvo mår knappast dåligt för att man gasar smile

För att ta ett exempel: Tog ut en helt ny Volvo V40 Classic 2004. Efter 3 år sålde jag den. Köparen ville göra en M-test så det gjorde vi. Bilen hade brukats av mig och tanten men även hennes mamma och tantens yngre bror med nytaget körkort. Den blev säkert rejält misshandlad av honom... Han blev tagen med 170 km/h på 70-väg och fick cykla i 6 månader... (Polisen skrev ner hastigheten)

På Motormännen sa de att bilen var i utmärkt skick och alla bussingar var mycket bra. Dessutom sa han att "Din svärmor måste ha stått på ordentligt då bilen är väl motionerad" Rodnade lite där... Men faktum var att han tyckte den var i bättre kondition än de bilar han sett som bara pensionärskört. Jag blev lite paff över denna sanning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Growe skrev:
RightFront skrev:
Burrrrner skrev:
Vad är grejen?

en 940polis är aldrig spännande..ägde en..och helt ärligt förstår jag inte ens hur dom kan ha jagat mopeder med den bilen

så jävla kass väghållning slö som synden osv

dock var min ej utagen ur tjänst pga den var gammal och sliten
utan att någon krockade bilen fast dom inte ens fick köra den smile

men efter ett antal tusentals kronor nerplöjt så blev det både väghållning och lite bättre ös

fast då kostade framdämparna nästan 2000kr/st =/

inte tala om dom kilometervis med kablar jag fick plocka ur den för att återställa den till en vanlig 940 det var ingen lek kan jag säga

Spännande med en bil som har historia var det som jag syftade på, och inte prestandan smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

4 005 Inlägg
31 maj 2012
Framförallt så är det väl mest överintresserade som söker sig till sådana bilar såklart. Men även om ett polisfordon går generellt sett hårdare än en vanlig och ibland dygnet runt och får många mil snabbt - så är de även förstärka med starkare och/eller extra stag, bussningar, kraftiga bromsar, hasskydd under osv för att tåla den extra vikten.

Slår man ut det så är det väl varken för eller mot. Skulle nog säga emot generellt. smile

Sök