7275
Sök

Oljeretur på en b230f

8 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#1
hej kan man svetsa i tråget när det sitter kvar på motor utan att det händer något med lagerna i motorn och utan att det tar fyr invändigt?

HJÄLP vill ha svar på det


Forummoderator
26 573 Inlägg
1 juni 2012
#2
Inget illa menat men är du seriös?

Vad är det på insidan av tråget?
Olja, eller hur?
Vad är olja?
- Brandfarligt..

Så: Nej. Ta lös tråget i stället. Då får du mer plats och svängrum också förmodligen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#3
jag menar när man tömt den på olja


Forummoderator
26 573 Inlägg
2 juni 2012
#4
sty skrev:
jag menar när man tömt den på olja

Man ska inte lita på att den blir helt tom när den fortfarande sitter kvar.
Att plocka lös tråget är ju för den delen inte något större projekt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Pim_Pim
2 juni 2012
#5
Bättre du plocker ner tråge.

8 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#6
Ok får göra det då


1 422 Inlägg
4 juni 2012
#7
sty skrev:
jag menar när man tömt den på olja

Höjden av lathet. Förmodligen större chans att det tar eld då eftersom du fortfarande har massa oljerester kvar längs kangerna på tråget samt upp med motorn och säkerligen lite fina ångor som inte bangar på att ta eld när en svets kommer in i bilden. Det är ju inte ens svårt att ta bort på en x40. Det är bara farligt att göra på det där viset.


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 juni 2012
#8
Mack skrev:
Inget illa menat men är du seriös?

Vad är det på insidan av tråget?
Olja, eller hur?
Vad är olja?
- Brandfarligt..

Så: Nej. Ta lös tråget i stället. Då får du mer plats och svängrum också förmodligen.

big_smile  big_smile  big_smile  lol

C H E V R O L E T <3

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 juni 2012
#9
att de skulle ta eld på insidan motorn är jag ju rätt säker på att de inte skulle göra  de behövs en del värme för ä antända olja.  kan man bara borra ett hål utan att få in skiten i motorn hade inte jag tvekat å svetsa de på plats.

att plocka ner trågen på en 940 anser jag som mycke bökigt me tanke på hur lite som ska göras då byter jag hellre topplockspackning på den..


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
5 juni 2012
#10
Många som svetsat på plats utan problem, så klart det går.



Annars kan man ju sätta returen där FT/FK med fler har sin original i blocket, är ju utgjutet men inget hål där på F motorn, bara att borra ett hål i blocket och slå dit ett rör.

Låt säga att du vill ha en retur på 15mm invändigt, röret blir då ca 17mm utvändigt (beroende på tjocklek, men detta är ju bara ett exempel), då borrar du först ett hål på 15mm och sedan försänker du hållet med en borr som är 16.5mm (denna borrar du inte igenom med, bara nästan, då blir det som ett stopp för röret i hålet), sen är det bara slå ner röret i hålet, garanterar att det sitter för all evighet sedan. Sen kan man ju smeta på lite blåsillicon innan man slår dit det för att vara säker på att det inte läker.


Funkade alldeles ypperligt på min, och vill man undvika spån i motorn så smetar man på fett på borren, borrar lite grann, byter fett på borren, fortsätter borra och sen fortsätter man likadant tills man är igenom, då fastnar spånet på borren istället för nere i motorn, sen kan man ju för säkerhetsskull byta olja efteråt.


Enkel, fungerande och bra sniklösning på oljeretur.
Senast redigerat av _Glenne_ (5 juni 2012)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!


Sök