6522
Sök

Noll bromsverkan helt plötsligt, Saab 900 GL -83, inget läckage

13 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Vänder mig till er här på forumet för att få hjälp med min brukis som idag höll på att ta livet av mig, en Saab 900 GL -83.
Körde tidigare idag på motorvägen och efter ett tag när jag skulle svänga in på en avfart och tryckte ner bromsen så gick pedalen i botten och bromsarna tog inte alls. Fick ta en skarp kurva alldeles för snabbt och var nära att köra rakt ut i en korsning innan jag fick stopp genom att motorbromsa och pumpa bromspedalen tills jag fick lite bromsverkan.

Jag körde sedan in åt sidan och kontrollerade om det blivit något läckage men icke, ingen spilld bromsvätska någonstans och när bilen stått stilla en stund så funkade bromsarna återigen. Vad kan felet vara? Bromsarna funkade sedan problemfritt den korta biten som var kvar. Problemet återkom dock på vägen hem efter en stunds körning, då var jag dock beredd och kunde snabbt pumpa upp tryck så jag fick stopp på bilen.

Funderar på om det kan vara huvudcylindern eller bromsservon som är defekt?
Besitter dock inte tillräckliga kunskaper så vänder mig till detta allsmäktiga forum för input som kan hjälpa mig att få ordning på problemet. Vill inte använda bilen förrän jag fått ordning på detta men är i stort behov av fungerande bil i vardagen så hoppas kunna få ordning på detta ganska snabbt.

Tack så mycket på förhand!

2 855 Inlägg
20 maj 2012
Ja det låter som huvudcylindern gjort sitt.

Finns ingen repsats till dessa att få  tag på.
Hela cylindern  som gäller om du inte får tag på
en bättre beg. Höll på med precis en sån för
nån månad sen. Tror cylindern  kostade nåt på
1900 kr.

Skickade bilen till skroten istället då det var en del
annat att göra med den.

Fri fart för ett fritt folk!
15 038 Inlägg
21 maj 2012
kände du på alla 4hjulen?

så inte en broms ligger an och gjorde att bromsvätskan började koka'
då kan man tappa all bromsverkan och pellen går i golvet mer eller mindre

Kör fort så hinner inget hända...

13 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
Jo, kände på alla bromsar när jag kom hem och det var ingen som var ovanligt varm så tror inte bromsvätskan börjat koka. Angående att renovera huvudcylindern bör väl dessa fungera för 45 kronor: http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 … dcylinder/

OUTLAW1
21 maj 2012
känns som att du har kokat din bromsvätska..när byttes den senast??
kan vara väl värt att byta olja i systemet och lufta samtidigt...

13 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
Har köpt en repsats för 45 kronor till huvudcylindern, ska fixa den samt byta bromsvätska imorgon så får jag se om felet kvarstår. Hoppas innerligt att det hela löses då, att vara utan fungerande bil förtjänar ingen människa.

13 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
Saker och ting har dröjt pga studier och arbete. Tog iafl isär huvudbromscylindern och packningarna där var inte i bästa skick, så troligtvis kan detta ha varit boven till att jag inte hade några bromsar. Bytte ut packningarna och monterade ihop den efter en total rengöring. Cylinderloppet och kolven var i bra skick så den bör fungera nu hoppas jag.

Problemet var när jag sen skulle byta bromsvätska, försökte lossa nipplarna med däcken på men det var för trång i förhållande till hur hårt de satt på oken bak. Skulle därför ta av däcken men idi*ten som jag köpte bilen av i början av maj verkar ha dragit åt bultarna med uppskattningsvis 6500 Nm, dvs de går inte att rubba. Jag har testat alla möjliga vis med de förutsättningar jag har men får varken loss nipplarna på oken bak eller får loss hjulmuttrarna. Så här sitter jag nu med en bil utan bromsar och inser att jag nog får ta hjälp av en verkstad.

Bor i Stockholm där jag studerar, har bilen på gatan och därför väldigt begränsade möjligheter att utföra några mer avancerade operationer och ingen familj med mekmöjligheter att vända mig till i Sthlm.

Min fråga nu är, är det någon som har tips på en billig verkstad/mekaniker i Bromma-området som skulle kunna hjälpa mig? Det viktigaste är att det kostar minsta möjliga då jag inte täljer guld på dagarna och bilen inte är värd några större utgifter.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 juni 2012
Du får loss ett par hjulbultar tro mig

Ledhantag av bra kvalite hylsa (kraft) av bra kvalite å sen e det bara å förlänga med rör enl hävarmsprincipen.

Det som e värre kan nog vara å få loss luftnipplarna dom kan sitta som F å går ganska lätt av då dom inte e så kraftiga. Men hjulen får du garanterat av.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

13 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
Du får loss ett par hjulbultar tro mig

Ledhantag av bra kvalite hylsa (kraft) av bra kvalite å sen e det bara å förlänga med rör enl hävarmsprincipen.

Det som e värre kan nog vara å få loss luftnipplarna dom kan sitta som F å går ganska lätt av då dom inte e så kraftiga. Men hjulen får du garanterat av.

Får väl ge mig på de efter att ha införskaffat ett ledhandtag och bra hylsa, har för tillfället endast ett billigt fälgkors och det känns som risken varit stor att jag varit på g att rundra dem vilket är det sista jag vill, fälgkorset var dock det som vek sig först till slut.

Har borstat rent nipplarna och smörjt till och från under hela veckan så trodde de skulle vara lättare att lossa på, det jobbiga är att nipplarna är av storleken M7 på oken bak så man vågar inte ta i allt för mkt.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 juni 2012
Prova å ge niplarna ett knack med hammarn innan du lossnar dom. Brukar hjälpa.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

15 038 Inlägg
3 juni 2012
JaggaChafen skrev:

inte på nipplarna men slå en hel del runt nipplarna så slipper man dra av dom

men samtidigt måste hjulet bort först smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
3 juni 2012
JaggaChafen skrev:

Låter som att man lätt slår av nipplarna då?

- Time Attack -

15 038 Inlägg
3 juni 2012
NIzmO skrev:
JaggaChafen skrev:

Låter som att man lätt slår av nipplarna då?

risken finns ja..

men några väl riktade slag brevid har minst samma effekt

så gör vi när vi släpper nipplar och än så länge inte dragit av någon nippel när vi slagit brevid nippeln

inte ens när halva nippeln var mer eller mindre jätteförstörd gick den av
fast vi fick använda en svetstång för att lossa den pga den var så sönder oxiderad

13 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
Har spenderat halva kvällen ute på gatan och fick till det till slut efter ett par svordomar och mycket våld. Bromsarna tar bra nu och tappade inte bromsarna under den 40 min långa testturen jag tog efteråt, så verkar funka. Dock märkte jag nu att höger bak verkar ligga på lite, inte så det börjar glöda men jag kände att det blev lite varm där.

Kan det bero på dålig luftning/byte av bromsvätska eller är det till att renovera oket alternativt byta slangen som det kan ha blivit stopp i?

Sök