Snedslitna däck bmw 5 e39 -01

boldhead
18 juni 2009 · 28 Inlägg

tjena!

Jag var på euromaster och gjorde en 4 hjulsmätning och justering fram/bak eftersom jag såg att mitt vänstra bakhjul hade börjat slitas på ytterkanten. Efter att inställningen gjordes har däcket börjat slitas på insidan istället?
Det finns inget glapp på bakaxeln och fälgen är komplett. Vad kan detta vara för fel. Kan han ha ställt in Toe värdet fel?

tacksam för svar..

BMW 525i E39 2001 "Patron" (2001)
persson-89 allätare
18 juni 2009 · 193 Inlägg

måste va toe out

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636
Nissan 200sx s13 "Japansk riskokare" (1989)
Hilmer
18 juni 2009 · 1 779 Inlägg

Har hittills aldrig sett en bil med delad bakaxel (drivande) som slitit däck korrekt.
Efter fyrhjulsmätningen har du fått ta del av protokollet efter utförd mätning, läs och begrunda hur värdena ser ut före och efter justeringen.

Germax
19 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Sliter du utsidan på bakhjulen har du alldeles för mkt toe in. Sliter den på innern kan de bero på både toe och camber. Men jag tror inte man kan ställa camber bak på E39 (inte toe häller för den delen)

boldhead
19 juni 2009 · 28 Inlägg

Camber före: -1.54
Camber efter: -2

Toe före: 0.15
Toe efter: 0.12

BMW 525i E39 2001 "Patron" (2001)
Darkie dARKiE
19 juni 2009 · 5 031 Inlägg

Helt normalt med slitning på inn sidan av däcken på BMW pga delad bakaxel.

Senast redigerat av Darkie (19 juni 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Darkie skrev:
Helt normalt med slitning på inn sidan av däcken på BMW pga delad bakaxel och inga justerings möjligheter. (antingen på camber eller toe).

Borde väl slita ännu mer om bilen är sänkt antar jag? Men det kanske den inte är.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
boldhead
19 juni 2009 · 28 Inlägg

Jo jag är medvetten om att det är delad bakaxel och att risken ökar betydligt att däcken slits på olika sätt. Bilen är inte sänkt.

Vad kan jag göra för att förebygga problemet? Sätta detta bakhjul på framvagnen istället och se om det hela blir mera balanserat på det här viset?

BMW 525i E39 2001 "Patron" (2001)
Dubs I got Dubs!
19 juni 2009 · 2 423 Inlägg

inget att göra åt.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Bagarn
19 juni 2009 · 689 Inlägg

På e39 kan man justera både toe och camber..

boldhead
19 juni 2009 · 28 Inlägg

Jo det var det jag trodde eftersom värdena är annorlunda före och efter. Ska se vad jag kan göra åt saken.
tack för era svar och om ni har något mera att tillägga är jag bara tacksam.

glad midsommar! smile

BMW 525i E39 2001 "Patron" (2001)
David_FT
2 maj 2011 · 183 Inlägg

Bagarn skrev:
På e39 kan man justera både toe och camber..

NOT! Går inte att ställa nånting bak! å bara "toe" vinkel fram.

isso \m/(><)\m/
2 maj 2011 · 742 Inlägg

David_FT skrev:

Bagarn skrev:
På e39 kan man justera både toe och camber..

NOT! Går inte att ställa nånting bak! å bara "toe" vinkel fram.

Toe och camber går visst att justera bak på E39.

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
David_FT
2 maj 2011 · 183 Inlägg

isso skrev:

David_FT skrev:

Bagarn skrev:
På e39 kan man justera både toe och camber..

NOT! Går inte att ställa nånting bak! å bara "toe" vinkel fram.

Toe och camber går visst att justera bak på E39.

Ok isf har jag lärt mig något nytt idag, hur görs det? bara massa bärarmar å stag juh!??

isso \m/(><)\m/
2 maj 2011 · 742 Inlägg

David_FT skrev:

isso skrev:

David_FT skrev:
NOT! Går inte att ställa nånting bak! å bara "toe" vinkel fram.

Toe och camber går visst att justera bak på E39.

Ok isf har jag lärt mig något nytt idag, hur görs det? bara massa bärarmar å stag juh!??

Bult nr:15 justerar toe. Bult nr:11 justerar camber. Dom är exentriska
http://www.realoem.com/bmw/diagrams/z/a/262.png

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
David_FT
2 maj 2011 · 183 Inlägg

isso skrev:

David_FT skrev:

isso skrev:

Toe och camber går visst att justera bak på E39.

Ok isf har jag lärt mig något nytt idag, hur görs det? bara massa bärarmar å stag juh!??

Bult nr:15 justerar toe. Bult nr:11 justerar camber. Dom är exentriska
http://www.realoem.com/bmw/diagrams/z/a/262.png

Ah ok då förstår jag! jag är viss oxå en såndär "forumsförståsigpåare"smile Va bra då kanske man kan få ordning på bakdäck som sliter insida nå grymt, tackar!

boldhead
14 juni 2012 · 28 Inlägg

Rätt. Sedan ska mätningen helst ske på original fälgar och dim. smile

BMW 525i E39 2001 "Patron" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang