2027
Sök

Går det lacka sidolisterna? ???

(none)
1 725 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
kimpan_90 skrev:
Jag tycker av erfarenhet att lackerare skulle tagit imot dem.. om du ändå har bilen på lackering..
Jag skulle iallefall tagit dem på samma gång.. men vänd dig till en annan lackfirma då:) för det finns lackfirmer som gör sånna små lackjobb för inget.. mvh kimpa

Vad tror du det skulle gå på med dessa lister endast? Vet du några i gbg-trakten annars?

--Lev i går som det vore i morgon--

(none)
1 725 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
Ena skrev:
Tjenare.

Primern kan du köpa på bildelsfirman som ligger vid bilprovningen (om du är från Kinna) (autocenter?) och sedan om du vill ha din egna filfärg så letar du upp din färgkod i bilen, åker till Färgaffären som ligger vid lasarettskrysset i Skene och ber att dom tar hem den färgen på sprayburk.
Primern ligger på 100:- burken och din egna färg till bilen ligger på runt 160:- burken. + klarlack.

/Ena

Braather skrev:
WasteGate skrev:
Hehe, alltså jag har också hört att just lister inte är så bra att lacka.. från säkra källor..
Men testa! Christine har ju gjort med bra result..
Viktigt är att du som hon säger grundar..

Alltså slipar ner ordentligt!! ta ett grovt papper för att sedan gå över till fint.. det skall vara lite uppruggat så färgen fäster.. lägg en primer, sen färgen, sen klarlack.. lägg allt i tunna lager.. när du lägger färgen så krävs det lite snits för att få den glansig och fin.. du lär dig snabbt..

Lycka till!

/Stoffe

Primer heter det ja, tack! Det var det jag skulle säga till honom då jag skulle säga till honom. hmmm...
Men alltså, kan man köpa den lacken jag har i sprayburk då? För det kanske är det som Christine mena då, att hon hade sprayat från spraylack. Då kan man ju allt se till att testa själv.

Var hittar man den lacken? Är det på de gamla vanliga ställerna: Mekonomen, Biltema och Micro?

Mvh Jonas

Tack Ena för den klockrena faktan. Kinna japp! så det ska jag kolla. Annars så Skene Lack smile Dom har jag haft bra affärer med innan så smile

191 Inlägg
5 mars 2007
Jag lackade mina sidolister på min saab jag hade innan (galleri). Och det gick alldeles utmärkt. Slipade lite på listerna med lite grövre sen finare papper och sedan var det bara att lacka. Fick bra glans på att med då jag sprutade klarlacken direkt på den vanliga lacken innan den ens hann dammtorka. Fast det kanske är så man brukar göra när man lackar haha vad vet jag. Men bra blev det och släppte gjorde det inte heller. Hade en original volvo lack på saaben så det var bara att gå in och beställa i närmsta volvo ställe.!

Colaberoende
1 219 Inlägg
5 mars 2007
Har hört rykte om lackeringsfirma i Fotskäl som lackar bra och billigt. Tror det är Svempas Lackeringsfirma (han som bygger och stylar lastbilar).

Tror inte dom tar mycket för dina lister.

Har inget nummer dit men finns säkert i katalogen.

/Ena

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
5 mars 2007
Braather skrev:
kimpan_90 skrev:
Jag tycker av erfarenhet att lackerare skulle tagit imot dem.. om du ändå har bilen på lackering..
Jag skulle iallefall tagit dem på samma gång.. men vänd dig till en annan lackfirma då:) för det finns lackfirmer som gör sånna små lackjobb för inget.. mvh kimpa

Vad tror du det skulle gå på med dessa lister endast? Vet du några i gbg-trakten annars?

Det kan inte vara så jäkland mycket.. kanske 400-600kr.. det beror på hur mycket arbete och hur mycke färgen kostar:) men det kan fan ite bli så dyrt:)
Nja.. jag jobba bara i uppsala:/ men det finns säkert andra från gbg här?smile
mvh kimpa

Billackerare
737 Inlägg
5 mars 2007
Blörke skrev:
Jag lackade mina sidolister på min saab jag hade innan (galleri). Och det gick alldeles utmärkt. Slipade lite på listerna med lite grövre sen finare papper och sedan var det bara att lacka. Fick bra glans på att med då jag sprutade klarlacken direkt på den vanliga lacken innan den ens hann dammtorka. Fast det kanske är så man brukar göra när man lackar haha vad vet jag. Men bra blev det och släppte gjorde det inte heller. Hade en original volvo lack på saaben så det var bara att gå in och beställa i närmsta volvo ställe.!

Man ska INTE lägga på klarlacken innan basen har härdat. Då brukar det kunna blir en lite skum yta. Lite halv matt/blankt. Fast detberor på.. hade du en solid färg som du sedan målade klarlack på så kanske det blir bra. Har aldrig provat det själv.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

75 Inlägg
5 mars 2007
Braather skrev:
azwinkie skrev:
Att lacka listerna går hur bra som helst, men tänk på att listerna är relativt mjuka om man gämför med plåt, med andra ord så finns det risk att lacken spricker vid skiftande av varma och kalla grader och lätta böjningar. För att slippa detta problem blandar du i något i färgen som heter "plasticiser" (mjukgörare) vilket gör att lacken blir till viss del elastisk även när den är fullkomligt genomhärdad.

Okey...Intressant. Men jag är lite halv dålig på detta med lacker. Så om man har en spraylack, då kan man ju inte blanda den med detta medel. Så finns det mer lacker man kan köpa då och pensla på, eller vad menar du ?

Om du besöker nåt ställe som typ Mekonomen där dom blandar färgen efter din färgkod på plats så kan man be dom blanda i lite sånt.

YAMAHA
81 Inlägg
5 mars 2007
Du behöver 5 saker:

Fet/silicone tvätt. (tar bort alla fetter så det fäster på listen)
Plastgrund (så att färgen sitter kvar på listen)
Slipgrund (fyller ut å jämnar till med lite slipning så listen blir slät)
Färg
Klarlack.

Sen är det inga problem, kör på bara! smile

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
5 mars 2007
listerna på din bil sitter med clips som sällan går sönder, jag har plockat av ett hundra tal och aldrig haft sönder clipsen...och skulle dom gå sönder finns det att köpa hos din saab verkstad..

Jag har jobbat som billackerare i 5 år nu och har haft många sådana här jobb.
Så för att måla listerna så rekomenderar jag att slipa dom grovt tex med 80 papp för då fäster det som tusan, men lägg mkt slipgrund efteråt.. det kommer säkert att resa sig när du grundar men lägg på mer bara.. slipa det sedan med 320 - 500 papper så dom blir släta och fina..
och sen det vanliga. Grund,färg och klarlack..
jag har gjort detta åtskilliga gånger med utmärkt resultat

och färgkoden på din saab är förmodligen 264 cosmic blue
det står inne i förrardörren ganska långt ner

(none)
1 725 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
eplamojje skrev:
listerna på din bil sitter med clips som sällan går sönder, jag har plockat av ett hundra tal och aldrig haft sönder clipsen...och skulle dom gå sönder finns det att köpa hos din saab verkstad..

Så för att måla listerna så rekomenderar jag att slipa dom grovt tex med 80 papp för då fäster det som tusan, men lägg mkt slipgrund efteråt.. det kommer säkert att resa sig när du grundar men lägg på mer bara.. slipa det sedan med 320 - 500 papper så dom blir släta och fina..

Okey!" Du vet vad som gäller med andra ord.
Men frågan är hur stor skillnad det bli i kostnad om man gör det själv
eller om man lämnar i listerna till en lackerare? För om man lossnar dom själv
så har man ju också förberätt ett lite arbete åt dom.

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
5 mars 2007
Braather skrev:
eplamojje skrev:

Ta å kollla upp det du, för jag tror nog allt att det kan vara värt att lämna in dem!
Men du ska nog inte räkna med ngn rabatt pga att du lossat dem själv....det e ju gjort på typ ingen tid, iaf om man jobbar med det dagligen!
Å ta med dig saaben till firman isf så de kan testa ut så det verkligen blir rätt färg! En kod kan finnas i flera variater, hur dumt det än låter!
Lycka till! smile

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

(none)
1 725 Inlägg
5 mars 2007
Trådstartare
HardcoreHunny skrev:
Braather skrev:
eplamojje skrev:

Ta å kollla upp det du, för jag tror nog allt att det kan vara värt att lämna in dem!
Men du ska nog inte räkna med ngn rabatt pga att du lossat dem själv....det e ju gjort på typ ingen tid, iaf om man jobbar med det dagligen!
Å ta med dig saaben till firman isf så de kan testa ut så det verkligen blir rätt färg! En kod kan finnas i flera variater, hur dumt det än låter!
Lycka till! smile

Du har nog rätt. Känner inte lusten att misslycas med de små listerna. kan lika gärna lämna in den. Det kostar ju fasiken inte allt för mycket, det får det inte göra wink

Sök