4444
Sök

Byta motor Audi a4 1,8t 1998

2 414 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
På nått jävla vänster försvann 3l olja på 1 vecka och nu körde jag motorn utan olja utan att lampan tändes....

Ventillyftarna tickar periodvis och ibland uppstår ett hårt skrapande ljud.

Efter en lätt sökning på bildelsbasen så insåg jag att en motor till audi 1,8t är svindyr och nu kommer jag till frågan

Är det exakt samma motor till passat 1,8t som till a4 1,8t? Vet av ett par fräscha motorer till passat och dessa är kostar ca 2000 mindre än till audin.

2 414 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Jag har nu kört ca 50mil och motorn låter precis lika dant som förut. Den går hyffsat illa (typ som original 1,8t) och skiten har dragit 1,3L/mil vid otroligt lugnt körning.
Eftersom missljudet inte har förvärrats så börjar jag att fundera ifall turbon kan ha gett upp. Det är originalturbon sedan 1998 och den har nu gått 24500mil vilket är ganska mycket ändå.

Finns det något bra och enkelt sett att kolla ifall turbon är slut? Jag hör att den viner lite när man gasar men mer än så är det inte

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
24 juni 2012
Nybergrobin skrev:
Jag har nu kört ca 50mil och motorn låter precis lika dant som förut. Den går hyffsat illa (typ som original 1,8t) och skiten har dragit 1,3L/mil vid otroligt lugnt körning.
Eftersom missljudet inte har förvärrats så börjar jag att fundera ifall turbon kan ha gett upp. Det är originalturbon sedan 1998 och den har nu gått 24500mil vilket är ganska mycket ändå.

Finns det något bra och enkelt sett att kolla ifall turbon är slut? Jag hör att den viner lite när man gasar men mer än så är det inte

köp en billig enkel laddtrycksmätare och kolla om den laddar som den ska...

men du säger att den går ungefär lika fort som en frisk 1,8t gör .. det gör den inte om turbon är kass

2 414 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:
Nybergrobin skrev:

köp en billig enkel laddtrycksmätare och kolla om den laddar som den ska...

men du säger att den går ungefär lika fort som en frisk 1,8t gör .. det gör den inte om turbon är kass

toppfarten vågar jag inte testa men accelerationen är ungefär samma iaf.

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
24 juni 2012
skulle nästan våga säga att den blir mycket slöare rent almänt om turbon inte laddar som den ska..

plocka av olje sumpen och kolla efter klumpar i oljan, eller ja "klegg"  1,8t motorerna är ju kända för att koksa igen

2 414 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Menar du silen i tråget eller?   Brukar aldrig ta bilen för kortkörningar och oljan byts efter 350-400mil så jag tror inte det är problemet faktiskt :S  Men jag ska ta ner tråget i vilket fall som helst och kolla eftersom föregående ägare körde mycket korta turer

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
24 juni 2012
Nybergrobin skrev:
Menar du silen i tråget eller?   Brukar aldrig ta bilen för kortkörningar och oljan byts efter 350-400mil så jag tror inte det är problemet faktiskt :S  Men jag ska ta ner tråget i vilket fall som helst och kolla eftersom föregående ägare körde mycket korta turer

japp menar silen i tråget smile

ta även ett kompt test smile dricker den en massa olja kan de va bla kassa kolvringar

2 414 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Farsan hämtade ett kompmätare idag så jag ska kolla cylindrarna imorn efter jobbet.  Ska man ta bort alla stift eller ska dem andra tändstiften sitta i medan man tex kollar cylinder 1?

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
24 juni 2012
Nybergrobin skrev:
Farsan hämtade ett kompmätare idag så jag ska kolla cylindrarna imorn efter jobbet.  Ska man ta bort alla stift eller ska dem andra tändstiften sitta i medan man tex kollar cylinder 1?

ja brukar dra bort tänd kablarna bara sen ta en cylinder i taget smile

2 414 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Tack för hjälpen smile Återkommer med resultat imorn på eftermiddagen

2 414 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
kompression såg väldigt fin ut iaf.     

cylinder 1: 12bar
cylinder 2: 11,8bar
cylinder 3: 12bar
cylinder 4: 12bar

vet inte riktigt vad jag ska kolla nu....

Är det lätt att kolla ifall turbon är kass eller vad blir nästa steg?

Sök