Varvräknare från biltema

Njorda
26 februari 2007 · 19 Inlägg

Hej har varit och köpt följande varvräknare http://www.biltema.se/products/produ... … emId=77496

Det sitter 4 stycken kablar från varvräknaren 1 svart=jord 1 vit=belysning 1 röd=plus och en grön=signalkabeln

Men nu till problemet får den inte att funka har en opel astra f 92 med 1.6liters motor

Enliget schemat så skall den gröna kabeln kopplas til minus på tändspolen men har ingen riktig tändspole på min bil allt värkar sitta i fördelaren någon som har en astra och har en extern varvräknare tackar så jättemycket för hjälpen i förväg.

//Jocke

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
27 februari 2007 · 1 660 Inlägg

Hur många tänkablar sitter i gördelaren, finnsnågon i mitten? Om så är fallet så följ den så kommer du till tändspolen. (finns i princip *vad jag vet* 2 typer av tändspolar. den runda *oftast kyld* samt en kantigare *torr* Se länkar nedan.)
http://www.biltema.se/products/product. … emId=89449
http://www.biltema.se/products/product. … emId=89447

Njorda
27 februari 2007 · 19 Inlägg

GT90 skrev:
Hur många tänkablar sitter i gördelaren, finnsnågon i mitten? Om så är fallet så följ den så kommer du till tändspolen. (finns i princip *vad jag vet* 2 typer av tändspolar. den runda *oftast kyld* samt en kantigare *torr* Se länkar nedan.)
http://www.biltema.se/products/product. … emId=89449
http://www.biltema.se/products/product. … emId=89447

Det är ingen av dom jag har det sitter 4 st tändkablar som går till var sitt tändstift och i den dosan där tändkablarna går ut sitter det 4 st kablar in 1 svart 1 brun 1 svart/vit den andra kommer jag inte ihåg alla dessa sitter i en kontakt kollla bilderna kontakt vid pilen
http://static.garaget.org/archive/11836 … 373225.jpg
http://static.garaget.org/archive/11836 … 373227.jpg

det är allt jag har om någon vet nått om hur man kopplar in en externvarvräknare på denna motorn så hojta till wink

//Jocke

dbjanoz
28 februari 2007 · 1 785 Inlägg

jocke-räser skrev:

GT90 skrev:
Hur många tänkablar sitter i gördelaren, finnsnågon i mitten? Om så är fallet så följ den så kommer du till tändspolen. (finns i princip *vad jag vet* 2 typer av tändspolar. den runda *oftast kyld* samt en kantigare *torr* Se länkar nedan.)
http://www.biltema.se/products/product. … emId=89449
http://www.biltema.se/products/product. … emId=89447

Det är ingen av dom jag har det sitter 4 st tändkablar som går till var sitt tändstift och i den dosan där tändkablarna går ut sitter det 4 st kablar in 1 svart 1 brun 1 svart/vit den andra kommer jag inte ihåg alla dessa sitter i en kontakt kollla bilderna kontakt vid pilen
http://static.garaget.org/archive/11836 … 373225.jpg
http://static.garaget.org/archive/11836 … 373227.jpg

det är allt jag har om någon vet nått om hur man kopplar in en externvarvräknare på denna motorn så hojta till wink

//Jocke

Din Astra har ett Direct Ignition system som är fördelarlöst system med inbyggda tändspolar.

Cylinder 1 och 4a på en spole och cylinder 2 och 3 på den andra.

Detta system har heller inga rörliga delar.

Som jag ser det så finns bara möjligheten om man kan plocka signalen från fördelarens styrsignal, det ska sitta en 2polig kontakt någonstans vid "fördelaren". Ett annat alternativ är att få signalen direkt från tändkablarna via en liten enkel elektronisk enhet som inte är allt för svår att bygga.

Hör av dig om du inte får ordning på det.

Senast redigerat av dbjanoz (28 februari 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
dbjanoz
28 februari 2007 · 1 785 Inlägg

dbjanoz skrev:

jocke-räser skrev:

GT90 skrev:
Hur många tänkablar sitter i gördelaren, finnsnågon i mitten? Om så är fallet så följ den så kommer du till tändspolen. (finns i princip *vad jag vet* 2 typer av tändspolar. den runda *oftast kyld* samt en kantigare *torr* Se länkar nedan.)
http://www.biltema.se/products/product. … emId=89449
http://www.biltema.se/products/product. … emId=89447

Det är ingen av dom jag har det sitter 4 st tändkablar som går till var sitt tändstift och i den dosan där tändkablarna går ut sitter det 4 st kablar in 1 svart 1 brun 1 svart/vit den andra kommer jag inte ihåg alla dessa sitter i en kontakt kollla bilderna kontakt vid pilen
http://static.garaget.org/archive/11836 … 373225.jpg
http://static.garaget.org/archive/11836 … 373227.jpg

det är allt jag har om någon vet nått om hur man kopplar in en externvarvräknare på denna motorn så hojta till wink

//Jocke

Din Astra har ett Direct Ignition system som är fördelarlöst system med inbyggda tändspolar.

Cylinder 1 och 4a på en spole och cylinder 2 och 3 på den andra.

Detta system har heller inga rörliga delar.

Som jag ser det så finns bara möjligheten om man kan plocka signalen från fördelarens styrsignal, det ska sitta en 2polig kontakt någonstans vid "fördelaren". Ett annat alternativ är att få signalen direkt från tändkablarna via en liten enkel elektronisk enhet som inte är allt för svår att bygga.

Hör av dig om du inte får ordning på det.

Missade det du skrev innan om den lilla kontakten, det är någon av de fyra små ledningarna som är minus signalen du ska koppla till. två av dem har du ju plus och minus 12Volt på så någon av de andra två är det.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Njorda
28 februari 2007 · 19 Inlägg

dbjanoz skrev:

dbjanoz skrev:

jocke-räser skrev:

Det är ingen av dom jag har det sitter 4 st tändkablar som går till var sitt tändstift och i den dosan där tändkablarna går ut sitter det 4 st kablar in 1 svart 1 brun 1 svart/vit den andra kommer jag inte ihåg alla dessa sitter i en kontakt kollla bilderna kontakt vid pilen
http://static.garaget.org/archive/11836 … 373225.jpg
http://static.garaget.org/archive/11836 … 373227.jpg

det är allt jag har om någon vet nått om hur man kopplar in en externvarvräknare på denna motorn så hojta till wink

//Jocke

Din Astra har ett Direct Ignition system som är fördelarlöst system med inbyggda tändspolar.

Cylinder 1 och 4a på en spole och cylinder 2 och 3 på den andra.

Detta system har heller inga rörliga delar.

Som jag ser det så finns bara möjligheten om man kan plocka signalen från fördelarens styrsignal, det ska sitta en 2polig kontakt någonstans vid "fördelaren". Ett annat alternativ är att få signalen direkt från tändkablarna via en liten enkel elektronisk enhet som inte är allt för svår att bygga.

Hör av dig om du inte får ordning på det.

Missade det du skrev innan om den lilla kontakten, det är någon av de fyra små ledningarna som är minus signalen du ska koppla till. två av dem har du ju plus och minus 12Volt på så någon av de andra två är det.

Hej tack för svaret har testar 2 av dom 4 kablarna i kontakten utan resultat men skall testa dom andra 2 på fredag har av mig i helgen hur det gick.

//Jocke

Joel1334
28 februari 2007 · 18 Inlägg

varför kopplar du inte den gröna sladden till din befintliga varvräknare? så gjorde jag. funkade på min bil direkt och perfekt och det är antagligen lättaste sättet.

Njorda
28 februari 2007 · 19 Inlägg

Joel1334 skrev:
varför kopplar du inte den gröna sladden till din befintliga varvräknare? så gjorde jag. funkade på min bil direkt och perfekt och det är antagligen lättaste sättet.

Tyvär så har jag ingen varvräknare i instrumenthuset fins ju 2 modeller till astra vad jag vet en med och en utan varvräknare har den uten sad

//Jocke

Joel1334
28 februari 2007 · 18 Inlägg

aha.. då var det klart lite svårare. big_smile lycka till då

Njorda
2 mars 2007 · 19 Inlägg

Nu i helgen har jag försökt koppla in varvräknaren igen men utan resultat.

har provat den på en annan bil och den funkar har försökt med alla kablar typ provade denna kontakt som du skrev som sitter på "fördelaren" http://static.garaget.org/archive/11836 … 374733.jpg
Kabel 1 är svart 2 är brun 3 är svart/röd 4 är gul/svart får ingen signal i från dessa kablar.

Har även försökt med kabeln som går in i mätar huset dom gröna.
På mitt mätarhus så går den kontakten ingen stans http://static.garaget.org/archive/11836 … 374736.jpg

Så det värkar som det inte går att koppla in Varvräknaren på min bil eller nån som har nån ny ide?

//Jocke

Njorda
6 mars 2007 · 19 Inlägg

ingen som kommit på nått?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang