dbjanoz
28 februari 2007
· 1 785 Inlägg
jocke-räser skrev:
GT90 skrev:
Hur många tänkablar sitter i gördelaren, finnsnågon i mitten? Om så är fallet så följ den så kommer du till tändspolen. (finns i princip *vad jag vet* 2 typer av tändspolar. den runda *oftast kyld* samt en kantigare *torr* Se länkar nedan.)
http://www.biltema.se/products/product. … emId=89449
http://www.biltema.se/products/product. … emId=89447
Det är ingen av dom jag har det sitter 4 st tändkablar som går till var sitt tändstift och i den dosan där tändkablarna går ut sitter det 4 st kablar in 1 svart 1 brun 1 svart/vit den andra kommer jag inte ihåg alla dessa sitter i en kontakt kollla bilderna kontakt vid pilen
http://static.garaget.org/archive/11836 … 373225.jpg
http://static.garaget.org/archive/11836 … 373227.jpg
det är allt jag har om någon vet nått om hur man kopplar in en externvarvräknare på denna motorn så hojta till
//Jocke
Din Astra har ett Direct Ignition system som är fördelarlöst system med inbyggda tändspolar.
Cylinder 1 och 4a på en spole och cylinder 2 och 3 på den andra.
Detta system har heller inga rörliga delar.
Som jag ser det så finns bara möjligheten om man kan plocka signalen från fördelarens styrsignal, det ska sitta en 2polig kontakt någonstans vid "fördelaren". Ett annat alternativ är att få signalen direkt från tändkablarna via en liten enkel elektronisk enhet som inte är allt för svår att bygga.
Hör av dig om du inte får ordning på det.
Senast redigerat av dbjanoz (28 februari 2007)
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?