6431
Sök

Är det värt att eftermontera laminerade rutor på en S40N?

390 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har tänkt att beställa laminerade sidorutor till min S40N. Jag undrar om rutorna kommer att sänka ljudnivån i kupen tillräckligt mycket för att märka en skillnad.

Skulle verkligen uppskatta om någon som har Volvo S40N och som har eftermonterat laminerade rutor lämnar svar eller någon som bara vet om bytet är ngt bra eller inte.

Mvh Mastercar

Forummoderator
26 675 Inlägg
29 juni 2012
Är det dämpning av buller du är ute efter, så får du nog börja att dämpa med dämpningsmattor mot torpedplåten och dörrarna i stället.
Tror det ger mer ärligt talat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

BMW entusiast
579 Inlägg
29 juni 2012
Mack skrev:
Är det dämpning av buller du är ute efter, så får du nog börja att dämpa med dämpningsmattor mot torpedplåten och dörrarna i stället.
Tror det ger mer ärligt talat.

+1

1 581 Inlägg
29 juni 2012
Lånar tråden med frågor. Kan man dämpa hjulhus och torpedplåt från motorrummet istället? Eller sätta dämpmattor i hjulhusen? Har inte större lust att riva ur framstolar för att kunna dämp. Hur mkt gör det att sätta SC på motorhuven?

Forummoderator
26 675 Inlägg
29 juni 2012
Fellow skrev:
Lånar tråden med frågor. Kan man dämpa hjulhus och torpedplåt från motorrummet istället? Eller sätta dämpmattor i hjulhusen? Har inte större lust att riva ur framstolar för att kunna dämp. Hur mkt gör det att sätta SC på motorhuven?

I hjulhusen är det nog ingen höjdare att montera dämpningsmattor.
På utsidan av torpeden - från motorrummet sett - är det nog redan monterat dämningsmaterial.

1 412 Inlägg
29 juni 2012
Jag har en 2 veckor gammal ford transit connect i firman och den har mjuk ljudisolering I hjulhusen faktiskt.

Så det funkar väl men jag misstänker att det kommer att rosta väldigt mycket fortare än utan.

1 581 Inlägg
29 juni 2012
Det lär ju inte rosta mer för att man sätter in butylmattor med aluminium? Suger inte åt sig fukt.

Forummoderator
26 675 Inlägg
29 juni 2012
Fellow skrev:
Det lär ju inte rosta mer för att man sätter in butylmattor med aluminium? Suger inte åt sig fukt.

Smuts har ju annars en tendens till att krypa in bakom saker, och kommer tillräckligt mycket smuts in bakom mattorna så släpper de väl taget..

1 412 Inlägg
29 juni 2012
Nej om man sätter dit såna där butyl eller asfaltsmattor s är det nog lugnt bara dom sitter utan glipor bakom.

Den som är i min connect är sån där mjuk isolering som suger som en svamp. smile
Senast redigerat av OpelP1 (29 juni 2012)

Forummoderator
26 675 Inlägg
29 juni 2012
OpelP1 skrev:
Nej om man sätter dit såna där butyl eller asfaltsmattor s är det nog lugnt bara dom sitter utan glipor bakom.

Den som är i min connect är sån där mjuk isolering som suger som en svamp. smile

Jajo..finns iofs olika förstås.
Är det bra att dom suger åt sig som en svamp..? Haha..

1 412 Inlägg
29 juni 2012
Mack skrev:
OpelP1 skrev:

Nej det är inte bra, det var därför jag skrev att det kommer att rosta fortare än utan. smile
Senast redigerat av OpelP1 (29 juni 2012)

Evildan
29 juni 2012
OpelP1 skrev:
Jag har en 2 veckor gammal ford transit connect i firman och den har mjuk ljudisolering I hjulhusen faktiskt.

Så det funkar väl men jag misstänker att det kommer att rosta väldigt mycket fortare än utan.

Likaså V70II, den har luddiga/filtade innerskärmar som snö och modd gärna fastnar i och följer med in i garaget vintertid, sen står bilen i en härlig vattenpöl hela natten/tiden till man brukar den igen.
Som gjort för att skapa rost och små fuktrelaterade elfel i diverse kontakter.
Finns även fler bilar som har den lösningen på oljud från hjulhusen.

390 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
Hmm, hur kommer det sig att många tycker att körning med och utan laminerade rutor är stor?
Sen så undrar jag vart torpedsplåten på en S40N ligger, är det den mellan motor och vindrutan? Om ja, hur kommer man åt den platsen`???

6 733 Inlägg
30 juni 2012
OpelP1 skrev:
Mack skrev:
OpelP1 skrev:

Nej det är inte bra, det var därför jag skrev att det kommer att rosta fortare än utan. smile

Äldre Connecterna har klarat sig bra så.

Alfan har likadant och det är fint bakom, ingen ytrost..

De/Dem

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 juni 2012
En kvalificerad gissning är att isolering på plastinnerskärmarnas insida kan vara en bra idé?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

326 Inlägg
30 juni 2012
Jag har haft två BMW E39 av samma typ. En 523 och en 540. Likadana för övrigt. Den ena med laminerade rutor och den andra med vanliga härdad. Den med laminerade rutor var nästan skrämmande tyst i kupen, medan den andra hade mer normalt ljud inuti.
Helt klart besväret att byta tycker jag.

Och jo, det var 523:an som var tystare, trots mer påkostad inredning med t.ex. mycket tjockare golvmattor i 540:n.

En kompis har 523:an nu och varje gång jag åker i den så slås jag av hur tyst den är.

Sök