4073
Sök

Laddtryck volvo 740 Tic

4 293 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
Tjenare, har en 744 tic 87a. B230ET motorn, 35k mil.
Tänkte chippa bilen i sommar men har märk att det kommer lite vit rök ur avgasröret när jag startar bilen och den har dragit 0,5 liter olja på 80 mils körning. Ganska hård körning dock då jag har snittat 1,6 L/mil.

Stoppade in en laddtrycksmätare för en vecka sen, bilen laddar 0,55 vilket är original så allt är ju normalt där, men den når inte 0,55 förens 5500 rpm, är detta normalt?

Sitter bsr chip i bilen nu, om jag höjer laddtrycket till säg 1 bar kommer jag ladda 0.55 vid säg 3500 rpm då istället för 5500?

Jag trodde att bilen skulle nå max laddtryck vid typ 3500 rpm och ha samma tryck hela vägen till varvstop sen?

Det jag undrar är verkar min turbo frisk och det är oljeringarna som börjat ge sig eller verkar det mera som att turbon sjunger på sista versen?

766 Inlägg
11 juli 2012
zemet skrev:
Tänkte chippa bilen i sommar men har märk att det kommer lite vit rök ur avgasröret när jag startar bilen och den har dragit 0,5 liter olja på 80 mils körning. Ganska hård körning dock då jag har snittat 1,6 L/mil.

Stoppade in en laddtrycksmätare för en vecka sen, bilen laddar 0,55 vilket är original så allt är ju normalt där, men den når inte 0,55 förens 5500 rpm, är detta normalt?

Sitter bsr chip i bilen nu, om jag höjer laddtrycket till säg 1 bar kommer jag ladda 0.55 vid säg 3500 rpm då istället för 5500?

Jag trodde att bilen skulle nå max laddtryck vid typ 3500 rpm och ha samma tryck hela vägen till varvstop sen?

Det jag undrar är verkar min turbo frisk och det är oljeringarna som börjat ge sig eller verkar det mera som att turbon sjunger på sista versen?

borde du väll veta med dina volvo planer och vad du säger att alla borde ha och vad som är rätt:)smile

Ovejävel!
261 Inlägg
11 juli 2012
har du så sent ladd e de nåt fel, vanligtvis har man fullt laddtryck vid 2-2500 varv.
Iaf med original turbo.

Kolla så att slangar och IC är tät.

Kör du så dör du!

513 Inlägg
11 juli 2012
TyraX skrev:
"nästan" alla bilar syker lite när dom är kall! och vid hård körning så drar den Naturligt vis mer olja efter som du ökar bensinförbrukningen. Har du nå lekage i motorutsymmet? Kolla efter oljedimma under huven.

De är ungefär 5000-5500 rpm då turbon når max trycket tyvärr. till skillnad från en dubbelturbo där du har ladd nästan hela tiden. du kommer nå maxladdet på samma ställe som förut bara att du kommer få en rejäl extra knuff.

Jag lovar den dagen turbon håller på att rasa så kommer de stå en "Pelare" bakom bilen av vitrök och den kommer inte hålla gämt ladd vid gaspådrag. Du kan ju åka till villken verkstad somhällst i stortsätt och "PROVTRYCKA" turbosystem och då även få skicket på din turbo!

Så ja tror inte att de är nå fel på bilen. OBS komihåg att Serva den med tätare intervaller nu när den är chippad. Du har mycket större påfrästningar på motor och andra slitage delar smile

Hoppas ja hjälpte dig lite smile

Fråga varför ökar oljeförbukningen bara för att du drar mer bensin?
Så du menar att din audi inte laddar fullt förrän 5000 varv, då har du problem. Din syn vad det gäller singel kontra dubbelturbo är lite sne, hela din värd runt turbo är lite fucked up.
Sen vill jag gärna veta hur du kan få veta skicket på din turbo genom att göra en provtryckning.

Snälla läs på lite innan.

4 293 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
cpu1337 skrev:
zemet skrev:

borde du väll veta med dina volvo planer och vad du säger att alla borde ha och vad som är rätt:)smile

Fattar inte riktigt vad du menar? Jag är väll ganska aktiv i vissa forumtrådar men detta med laddtryck har jag aldrig påstått något jag inte vet, hoppas jag iaf:)

4 293 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
Så mitt sena laddtryck tyder på sliten turbo/läckage i trycksystemet? Kan även vara bra att nämna att det sitter en hks eller hks kopia öppen dump på. Installerad av tidigare ägare ifall det skulle kunna spela någon roll? Kanske är den som läcker och inte IC/tryckrör?

Ovejävel!
261 Inlägg
11 juli 2012
Jag hade tagit bort den då original dump låter rätt mycket med uppställt ladd.
Jag kör med 0,9 bar.

Så ta bort den o se om det blivit bättre. Glöm inte plugga anslutningarna.

Kör du så dör du!

1 335 Inlägg
11 juli 2012
Ta bort den öpnna dumpen och dit med en riktig återcirulerande eller iaf en riktig hybrid.
Kolla alla annslutningar vid tryckslangarna. Om du har original intercooler så ta ur den och provtryck den så det inte är läkage mellan plastgavlarna och sellpaketet.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
11 juli 2012
jag har typ samma motor som dig (TIC) o ja har fullt ladd vid ca:2000-2500rpm (org ladd) ökar ja till ca:1.3bar så har ja fullt vid 3500-4000rpm smile

min rycker också vitt i början och efter hård körning pga (lite) sliten turbo. tongue

men ja tror de är din dump eller liknande som läcker ut trycket smile du kan höra att de pyser lite vid tomgång. lyssna riktigt noga så hittar du nog läckan wink

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
11 juli 2012
föresten du har skrivit på din sida att de sprutar lågor ur avgasröret! tror du ska kolla alla slangar, lmm, spridare m.m verkar va nått annat fel med.

min sköt ut låger innan men jag byte box och byte lite vakum slangar o den slutade skjuta låger wink

ett tips bara! smile

R.I.P Paul Walker!!!!

513 Inlägg
11 juli 2012
jh-hindersson skrev:
föresten du har skrivit på din sida att de sprutar lågor ur avgasröret! tror du ska kolla alla slangar, lmm, spridare m.m verkar va nått annat fel med.

min sköt ut låger innan men jag byte box och byte lite vakum slangar o den slutade skjuta låger wink

ett tips bara! smile

Skjuta lågor betyder oförbänt bränsle i avgasystemet. kanske lite vajsing så den går fett och då spottar det och lever.

4 293 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
Ja det verkar ju inte normalt att laddet kommer så sent iaf. Ska ta den till någon verkstad som kan provtrycka systemet åt mig:)

Anledningen till att den sprutar eld är ju att blandningen blir fel när jag släpper gasen vilket gör att den går för fett i just det ögonblicket.

Kollade lite på laddtrycket idag när jag var ute och körde och fick nästan fullt ladd på 3500 rpm på fyran och femmans växel men det är ju ändå för sent då.

4 293 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
jh-hindersson skrev:
jag har typ samma motor som dig (TIC) o ja har fullt ladd vid ca:2000-2500rpm (org ladd) ökar ja till ca:1.3bar så har ja fullt vid 3500-4000rpm smile

min rycker också vitt i början och efter hård körning pga (lite) sliten turbo. tongue

men ja tror de är din dump eller liknande som läcker ut trycket smile du kan höra att de pyser lite vid tomgång. lyssna riktigt noga så hittar du nog läckan wink

Men turbon laddar ju inte på tomgång? då är det ju vaccum istället, men man kanske kan höra att den suger luft då istället?

OVERBOOSTED
852 Inlägg
12 juli 2012
zemet skrev:
jh-hindersson skrev:

Men turbon laddar ju inte på tomgång? då är det ju vaccum istället, men man kanske kan höra att den suger luft då istället?

Ja helt rätt. Man hör att den suger lite luft (pyser lite) smile Kan va svårt att höra om du har höfläkten kvar då den låter väldigt mycket lol

kan pysa lite ur den öppna dumpen men så fort du varvar lite så ska de sluta wink

R.I.P Paul Walker!!!!

513 Inlägg
12 juli 2012
prova att gå över med startgas.

179 Inlägg
13 juli 2012
läckage, kass wastegate gissar jag också på som nämnts. Du ska nå 0,5bar runt 2500rpm. Är en bra idé att provtrycka systemet och går att göra hemma med lite snickeri. Fullt laddtryck vid 5500rpm är normalt??? ja kanske med monsterturbo på dragracebil......

4 293 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Provade men startgas idag, när bilen stog på tomgång, Tomgången pendlar lite grann så jag har troligen någon läcka men kunde inte hitta den med startgasen iaf. Men nu vet jag mycket mer och blir nog att lämna bort den till någon som kan provtrycka systemet.

766 Inlägg
15 juli 2012
zemet skrev:
Provade men startgas idag, när bilen stog på tomgång, Tomgången pendlar lite grann så jag har troligen någon läcka men kunde inte hitta den med startgasen iaf. Men nu vet jag mycket mer och blir nog att lämna bort den till någon som kan provtrycka systemet.

du som kan trimma till 500hk borde väll kunna fixa ett så enkelt fel?smile

4 293 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
cpu1337 skrev:
zemet skrev:

du som kan trimma till 500hk borde väll kunna fixa ett så enkelt fel?smile

Jag har aldrig påstått att jag kan trimma till 500 hk? Ja detta relativt enkla fel ska jag nog kunna fixa, frågan är ju bara hur mkt som behöver bytas..

Sök