Stoppad av polis - prövotid (SNABB HJÄLP)

MarcusL #2573
25 juni 2012 · 1 489 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Det vill jag gärna ha källa på. Har du en länk? smile

MarcusL skrev:

Korsriddaren skrev:
Enda tråkiga i sammanhanget är att du nu har något i belastningsregistret, som ligger kvar i fem år, om du inte blir bötfälld för någon mer förseelse.

Det är ändrat till 3 år efter 2011 smile

Du behöver inte oroa dig TS, hade dom omhändertagit ditt kort så hade du fått veta det på plats smile

Har tyvärr inga uppgifter på detta, utan detta var ett svar jag fick utav en polisman när jag frågade honom efter att jag blev av med mitt kort. Han kan ju lika väl vara dåligt påläst men dom brukar ju tala sanning smile

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
MarcusL #2573
25 juni 2012 · 1 489 Inlägg

KHRacing skrev:
Jag har för mig (rätt så säker) att detta med 3år är följande:

att man gör 3 "grova" trafikbrott inom 3 års tid så ryker kortet. har inget med belastningsregistret att göra ju

Polisen missförstod kanske min fråga, men det spelar mindre roll för TS i detta läget ;-)

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
Schneeflocke
25 juni 2012 · 239 Inlägg

Polismannen hade förmodligen dålig koll, eftersom man inte ändrat i lagen jag länkade till. En av mina kompisar som är Stockholmspolis, trodde att det var två år när jag ställde frågan. Just därför slog jag upp det.

(Åkte själv för första gången på fortkörningsböter i förra veckan. Surt. sad )



MarcusL skrev:

Korsriddaren skrev:
Det vill jag gärna ha källa på. Har du en länk? smile

MarcusL skrev:
Det är ändrat till 3 år efter 2011 smile

Du behöver inte oroa dig TS, hade dom omhändertagit ditt kort så hade du fått veta det på plats smile

Har tyvärr inga uppgifter på detta, utan detta var ett svar jag fick utav en polisman när jag frågade honom efter att jag blev av med mitt kort. Han kan ju lika väl vara dåligt påläst men dom brukar ju tala sanning smile

Mvh

Senast redigerat av Korsriddaren (25 juni 2012)

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
carroll
25 juni 2012 · 174 Inlägg

wama skrev:

carroll skrev:

Korsriddaren skrev:
Jo det gör det dessvärre. Det är ett trafikbrott, och böterna som utdöms är ett föreläggande av ordningsbot (om man erkänt på plats). Är man tuff kan man ju bestrida och ta det vidare till tingsrätten. Se bland annat SFS 1998:620 [Se särskilt §§ 3 -- 17]


konstigt då att jag kunde få jobb inom säkerhetsbranchen o mitt papper från belastningsregistret va helt blankt när jag några år innan (typ 2-3 år) blev av med körkortet pga fortkörning....

Det kommer med i belastningsregistret. När man söker jobb så tittar dom på vilket sorts brott man har varit dömd för och en trafikbot är oftast ingen säkerhetsrisk som att tex vara dömd för ett bankrån...

Fast om det nu kommer med i belastningsregistret så borde ju inte brevet jag fick hem på 2 sidor vara blankt?

Audi S4 (2005)
Schneeflocke
25 juni 2012 · 239 Inlägg

Det är inte fråga om OM utan NÄR. Det enda utdrag jag känner till (det finns flera olika) är det man begär ut om man skall söka jobb där man arbetar med barn, t ex skolan. Det enda som står i dessa är om man har straffats för sexualbrott. Allt annat utelämnas i dessa. Om det finns speciella BR-utdrag för de som söker jobb inom "säkerhetsbranschen" kan jag inte svara på.

Här står allt förklarat ordagrant: http://www.polisen.se/Service/Registeru … registret/

"Uppgifter tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande
• Penningböter, exempelvis fortkörningsböter"

Hur vet du föresten att pappret var blankt? Lämnade du inte kuvertet obrutet till din arbetsgivare?

carroll skrev:

wama skrev:

carroll skrev:
konstigt då att jag kunde få jobb inom säkerhetsbranchen o mitt papper från belastningsregistret va helt blankt när jag några år innan (typ 2-3 år) blev av med körkortet pga fortkörning....

Det kommer med i belastningsregistret. När man söker jobb så tittar dom på vilket sorts brott man har varit dömd för och en trafikbot är oftast ingen säkerhetsrisk som att tex vara dömd för ett bankrån...

Fast om det nu kommer med i belastningsregistret så borde ju inte brevet jag fick hem på 2 sidor vara blankt?

Senast redigerat av Korsriddaren (25 juni 2012)

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Isaksson5 Ungdoms Räser
25 juni 2012 · 425 Inlägg

Spårar det lite?


Tror TS undrar ifall han kan bestrida eftersom han anser att polisen gjort fel. Då de enligt de själva stod still innan de rullade ut på vägen för att köra. Att de sedan efter ett tag blinkade in er tycker jag låter lite dumt. De borde ju ha blinkat in er direkt. Tycker du borde neka till "brott" eftersom du anser att du stod still. Får du betala iallafall så är det bara vara glad att det inte var körkortet som togs.

Schneeflocke
25 juni 2012 · 239 Inlägg

Om han skrivit under ordningsbotsföreläggandet på plats så är saken redan avklarad. Vill man som sagt spela tuff och neka går det till tingsrätten, där de troligtvis går på vad poliserna sa, och inte en enskild bilists utsaga.

Isaksson5 skrev:
Spårar det lite?


Tror TS undrar ifall han kan bestrida eftersom han anser att polisen gjort fel. Då de enligt de själva stod still innan de rullade ut på vägen för att köra. Att de sedan efter ett tag blinkade in er tycker jag låter lite dumt. De borde ju ha blinkat in er direkt. Tycker du borde neka till "brott" eftersom du anser att du stod still. Får du betala iallafall så är det bara vara glad att det inte var körkortet som togs.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Isaksson5 Ungdoms Räser
25 juni 2012 · 425 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Om han skrivit under ordningsbotsföreläggandet på plats så är saken redan avklarad. Vill man som sagt spela tuff och neka går det till tingsrätten, där de troligtvis går på vad poliserna sa, och inte en enskild bilists utsaga.

Isaksson5 skrev:
Spårar det lite?


Tror TS undrar ifall han kan bestrida eftersom han anser att polisen gjort fel. Då de enligt de själva stod still innan de rullade ut på vägen för att köra. Att de sedan efter ett tag blinkade in er tycker jag låter lite dumt. De borde ju ha blinkat in er direkt. Tycker du borde neka till "brott" eftersom du anser att du stod still. Får du betala iallafall så är det bara vara glad att det inte var körkortet som togs.

Förstår inte riktigt vart "leka tuff" kommer in då man anser att man stod still. Även då han hade folk i bilen.
Dock så har han ju somsagt redan skrivit under. Då är det bara gilla läget och se glad ut då 1000kr åker från kontot smile

carroll
25 juni 2012 · 174 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Det är inte fråga om OM utan NÄR. Det enda utdrag jag känner till (det finns flera olika) är det man begär ut om man skall söka jobb där man arbetar med barn, t ex skolan. Det enda som står i dessa är om man har straffats för sexualbrott. Allt annat utelämnas i dessa. Om det finns speciella BR-utdrag för de som söker jobb inom "säkerhetsbranschen" kan jag inte svara på.

Här står allt förklarat ordagrant: http://www.polisen.se/Service/Registeru … registret/

"Uppgifter tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande
• Penningböter, exempelvis fortkörningsböter"

Hur vet du föresten att pappret var blankt? Lämnade du inte kuvertet obrutet till din arbetsgivare?

carroll skrev:

wama skrev:

Det kommer med i belastningsregistret. När man söker jobb så tittar dom på vilket sorts brott man har varit dömd för och en trafikbot är oftast ingen säkerhetsrisk som att tex vara dömd för ett bankrån...

Fast om det nu kommer med i belastningsregistret så borde ju inte brevet jag fick hem på 2 sidor vara blankt?

det va just det felet jag gjorde, ingen som sa att det skulle lämnas in obrutet.
men hur eller hur, frågan är ju vad som skulle bli drabbat av det, det är ju ingen ovanligt isf o då ligger mer än 50 % av Sveriges befolkning i belastningsregistret för det stoppas många varje dag som kör bla för fort.

Audi S4 (2005)
Vita_Vargen
25 juni 2012 · 1 281 Inlägg

Hur långt efter stoppade dom er? Ifall dom stoppar er typ 1-2 km senare och har tappit sikten vid flera tillfällen eller något längre tillfälle så kan dom få svårt att bevisa att det var just du som körde.

wama
25 juni 2012 · 991 Inlägg

carroll skrev:

wama skrev:

carroll skrev:

konstigt då att jag kunde få jobb inom säkerhetsbranchen o mitt papper från belastningsregistret va helt blankt när jag några år innan (typ 2-3 år) blev av med körkortet pga fortkörning....

Det kommer med i belastningsregistret. När man söker jobb så tittar dom på vilket sorts brott man har varit dömd för och en trafikbot är oftast ingen säkerhetsrisk som att tex vara dömd för ett bankrån...

Fast om det nu kommer med i belastningsregistret så borde ju inte brevet jag fick hem på 2 sidor vara blankt?

Det kan bero på att det inte hade lagförts vid det tillfälle man skrev ut brevet..
Enklaste sättet för dig att ta reda på det är att beställa hem ett utdrag ur belastningsregistret. Blankett hämtar du hem via polisens hemsida fyller i skickar och ca 10 dagar efter det har du ditt papper.
Företaget som brorsan jobbar för begärde ett urdrag ur registret och där fanns hans fortkörning(ar) med.

Jag skulle inte lägga som mycket energi på att jag har fått en bot för fortkörning, det anses knappt som ett brott idag bland bland allmänheten. det är endast i "lagens" tolkning som det är ett brott.

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
jakethesnake
25 juni 2012 · 59 Inlägg

ncc1701d skrev:
Det är visserligen snart 30år sen jag tog mitt kort,  men är det inte lag på att man ska stå helt still i (var det 3 sekunder) ?
Fast med tanke på alla andra konstiga ändringar som är gjorda så skulle jag inte bli förvånad om man fick köra i 50 förbi en stoppskylt nu för tiden.

Stopplikten regleras i Trafikförordningen 3 kap. 19 § 1 st.:

"19 § En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje. Om stopplinje saknas skall föraren stanna omedelbart före signalen eller innan föraren kör in på den korsande vägen, leden eller spårområdet."

Tillämpliga rekvisiten i fallet är att föraren skall 1) stanna 2) vid stopplinje. Det räcker alltså inte med föraren stannar om det inte sker vid stoplinjen, alternativt att föraren "nästan" stannar vid stoplinjen.

Som den jurist jag råkar vara skulle jag gå vidare och undersöka vad som menas med "stanna" och "vid". Vad som verkar tvistigt mellan polisen och FraX är inte om han stannade vid stoplinjen utan endast huruvida han stannade.


Juridiskt intressant är vad lagstiftaren menar med "stanna" och vad domstolarna i tidigare avgörande uttalat med anledning av bestämmelsen:

Dessvärre är Trafikförordningen utan föraerbete och någon motivering från lagstiftaren har jag inte lyckats hitta under min korta undersökning. Däremot har jag hittat en del avgöranden i diverse tingsrätter (verkar stanna där för de flesta) och de diskuterar tyvärr inte saken närmare. Istället har i sina domskäl på olika sätt sagt att polisen i det aktuella fallet "lämnat en trovärdig historia" (har ni hört den förut?) och straffansvar utdöms.



Eftersom FraX redan erkännt blir det svårt att komma undan, något bestridande är såvitt mig kännt inte möjligt. Vad jag undrar är dock VAD han erkännt? Brott på stopplikten ger 2 500 kr i böter, mot vilken bestämmelse bröt han? Vad står det egentligen på boten?

(Är inte insatt i strafförelagganden (sysslar med annan typ av juridik), det kanske finns utrymme för polisen att sänka fastställda bötesbelopp i vissa fall?)




Slutligen vill jag ge er alla ett allmänt tips om ni stoppas av polisen: Begär RÅDRUM! Att begära rådrum innebär att du varken medger eller bestrider straffansvar, utan att du helt enkelt vill diskutera saken med ex. en jurist innan du lämnar besked om din inställning. På så sätt hinner du kolla upp argument. Dessutom måste staten få tag på ditt erkännande brevvägen, vilket bara det ibland slutar med att de ger upp.

Jag uppmanar dock ingen att utnyttja systemet. Vet ni med er att ni är skyldiga ska ni ta erat medborgerliga ansvar och erkänna. Alla gör vi fel ibland, men det är bara riktiga män som vågar medge att de felat (kvinnor gör aldrig fel, det är i alla fall vad min sambo säger).

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
LazerHawke
25 juni 2012 · 1 268 Inlägg

MarcusL skrev:

Korsriddaren skrev:
Enda tråkiga i sammanhanget är att du nu har något i belastningsregistret, som ligger kvar i fem år, om du inte blir bötfälld för någon mer förseelse.

Det är ändrat till 3 år efter 2011 smile

Du behöver inte oroa dig TS, hade dom omhändertagit ditt kort så hade du fått veta det på plats smile

men dom 3åren gäller endast efter 2011?

sånt som hänt 2009 tex gäller till 2014? eller har jag fel?

Schneeflocke
25 juni 2012 · 239 Inlägg

Det är ingenting som ändrats till tre år 2011. Fem år är det antal år som måste passeras innan polisen gallrar förseelsen från BR. Har man fått ett föreläggande av ordningsbot 2009, så försvinner detta från BR 2014 precis som du säger. smile

LazerHawke skrev:

MarcusL skrev:

Korsriddaren skrev:
Enda tråkiga i sammanhanget är att du nu har något i belastningsregistret, som ligger kvar i fem år, om du inte blir bötfälld för någon mer förseelse.

Det är ändrat till 3 år efter 2011 smile

Du behöver inte oroa dig TS, hade dom omhändertagit ditt kort så hade du fått veta det på plats smile

men dom 3åren gäller endast efter 2011?

sånt som hänt 2009 tex gäller till 2014? eller har jag fel?

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
LazerHawke
25 juni 2012 · 1 268 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Det är ingenting som ändrats till tre år 2011. Fem år är det antal år som måste passeras innan polisen gallrar förseelsen från BR. Har man fått ett föreläggande av ordningsbot 2009, så försvinner detta från BR 2014 precis som du säger. smile

LazerHawke skrev:

MarcusL skrev:

Det är ändrat till 3 år efter 2011 smile

Du behöver inte oroa dig TS, hade dom omhändertagit ditt kort så hade du fått veta det på plats smile

men dom 3åren gäller endast efter 2011?

sånt som hänt 2009 tex gäller till 2014? eller har jag fel?

inte fått ett enda brev från nån myndighet men skickade efter ett utdrag och där står det 2 fortkörningar..

FraX
20 juli 2012 · 14 Inlägg

Först måste jag tacka för alla svar!
Har betalat böterna och inte fått hem ett enda brev om någonting från varken transportstyrelsen eller något från BR så antar att det är lugnt eller?
Att tillägga är att vi såg 3 dagar senare att min polare hade filmat allting och man ser klart och tydligt att jag stannar.. Kollade då upp med en jurist och som någon skrev tidigare, eftersom jag har skrivit på pappret på plats och därmed godkänt polisens "dom" så kan jag inte överklaga det.. Hade jag dock begärt RÅDRUM eller kryssat i den rutan så hade det förmodligen inte blivit någonting av det.. Surt men första gången man blir stoppad är man kanske inte för smart/ kaxig.
Hur som helst, Tackar för alla svar och tips!

Schneeflocke
20 juli 2012 · 239 Inlägg

Man skall aldrig försöka vara smart eller kaxig mot polisen i vilket fall. Det tjänar man inte något på. Synd att du skrev på när din kompis filmat.

FraX skrev:
Först måste jag tacka för alla svar!
Har betalat böterna och inte fått hem ett enda brev om någonting från varken transportstyrelsen eller något från BR så antar att det är lugnt eller?
Att tillägga är att vi såg 3 dagar senare att min polare hade filmat allting och man ser klart och tydligt att jag stannar.. Kollade då upp med en jurist och som någon skrev tidigare, eftersom jag har skrivit på pappret på plats och därmed godkänt polisens "dom" så kan jag inte överklaga det.. Hade jag dock begärt RÅDRUM eller kryssat i den rutan så hade det förmodligen inte blivit någonting av det.. Surt men första gången man blir stoppad är man kanske inte för smart/ kaxig.
Hur som helst, Tackar för alla svar och tips!

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang