2298
Sök

Turboaggregat Nissan 200sx s13 års 90 vad för funktion

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
Vad för funktion har den här lilla inringade grejen? och vad heter den?
har precis börjat med Turbo motorer över huvudtaget och såg att Armen satt löst på min bil, vill veta lite vad för funktion den har, och vad som händer om man kör utan den, antar att den ska sitta där,
MVH

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82914/82914-7a0ff5df009a28f432131a739bff40f4.jpg

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

350 Inlägg
24 juli 2012
*Bättre svar där nere tongue*
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wastegate

EDIT
Senast redigerat av werd (25 juli 2012)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

Bags are for bitches
296 Inlägg
25 juli 2012
har du ingen laddtrycksmätare i bilen? Som sagt, den SKA sitta där, det är öven den som du ställer laddtrycket på.

Eller har jag fel igen?

41 Inlägg
25 juli 2012
Nej det är inte wastegaten, det är trycklockan som styr wastegaten. Sitter den inte där laddar bilen troligtvis inte alls eller mycket lite å väldigt sent.

7 281 Inlägg
25 juli 2012
Sitter armen löst på tryckklockan så håller den inte wastegaten stängd och avgaserna passerar inte genom turbon vilket medför att du inte får något laddtryck.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
25 juli 2012
Brains skrev:
Sitter armen löst på tryckklockan så håller den inte wastegaten stängd och avgaserna passerar inte genom turbon vilket medför att du inte får något laddtryck.

and the winner is Brains! cool

350 Inlägg
25 juli 2012
Myyycket bättre beskrivet ja! Sitter den löst stänger ju inte ventilen... 5points to the smart ones! Hehe

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Kanon då va det ungefär vad jag trodde, men nu till en annan fråga, vem vill koppla lös den? XD grejjen är att om vi kallar det "spjället" som öppnas det va hel öppet men det ska väll kunna stängas ibland? och klockan ska väll öppna och stänga?
MVH

41 Inlägg
25 juli 2012
Läs länken till wikipedia å förstå hur en wastegate funkar.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
25 juli 2012
olivernilsson skrev:
Kanon då va det ungefär vad jag trodde, men nu till en annan fråga, vem vill koppla lös den? XD grejjen är att om vi kallar det "spjället" som öppnas det va hel öppet men det ska väll kunna stängas ibland? och klockan ska väll öppna och stänga?
MVH

finns absolut ingen vettig förklaring till vf någon skulle vilja koppla lös den.
det kan inte va så att den där mm lilla sprinten har gått sönder då?

som du ser själv på bilden så sitter tryckklockan på en liten pinne på turbon, den pinnen åker fram å tbx vid ladd. där av att tryckklockan öppnar sig.

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
Nu är det där fixat, han vart bättre å ladda, men va endå "ketchup effekten" och den ville jag inte ha. haha så kollade alla slangar, skaffade öppen dump så tog bort återcikulationsslangen, https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82914/82914-992d030f8df2260a19f9d5370b92dfee.jpg
Kolla vad som gömde sig där, pluggade igen slangen sen vart en skillnad med ladd efter det smile

Sök