5019
Sök

Ryker från avgasröret vid start

9 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Hej!

Nu är det så att jag har en Mazda 626 -00 där det ryker ganska mycket ur avgasröret vid start. En tunn vit/grå rök, det kommer nästan ut som en explosion när bilen startas och försvinner sedan. (jag brukar bara se i speglarna ibland att det Bildas ett tunt avgasmoln bakom mig.) Detta sker inte alltid, utan ibland. Kanske även värt att tillägga att den antingen drar mycket olja eller läcker lite!

Tack på förhand

Mvh oliver

3 466 Inlägg
27 juli 2012
Fukt i avgasröret?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

9 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Dum förklara mig här om du vill - men vad exakt innebär det? Ingen fara eller?

3 466 Inlägg
27 juli 2012
blik3 skrev:
Dum förklara mig här om du vill - men vad exakt innebär det? Ingen fara eller?

Nej de e ingen fara. De kan bli så ibland, speciellt på sommaren när det är mycket fukt i luften, främst nattetid. smile

Av någon anledning är detta mer synligt på vissa bilar. Kan även vara efter att man har tvättat bilen så de har kommit in vatten i röret tongue
Senast redigerat av M_icke_ (27 juli 2012)

3 466 Inlägg
27 juli 2012
Har du förresten någon synlig oljeläcka på/under motorn?

242 Inlägg
27 juli 2012
åker du mycket korta sträckor med bilen?

9 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Jag såg häromdan för första gången att de droppa ner lite efter jag fyllde på oljan. Sen kör jag mest nattetid kan vara det! Mest långasträckor, 3-4 mil en väg ungefär (till jobbet), sen ibland blir det givetvis korta sträckor med!

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
27 juli 2012
ventiltätningarna skulle jag säga, att när du stänger av bilen så kommer det igenom 1-4 droppar å lägger sig i tätningen, som sedan försvinner när du startar, där av röken.

3 466 Inlägg
27 juli 2012
barenhoff skrev:
ventiltätningarna skulle jag säga, att när du stänger av bilen så kommer det igenom 1-4 droppar å lägger sig i tätningen, som sedan försvinner när du startar, där av röken.

Fast e de olja borde de ryka blått.. Vit rök tyder ju på vatten/fukt.
Tror nästan att det är någon form av externt olje-läckage isåfall.

Sen e de ganska vanligt att bilarna drar lite olja med tiden, varierar naturligtvis hur mycket beroende på bilmodell osv. Dålig vevhusventilation kan ju även det påverka oljeförbrukningen.

9 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Är det svårt att fixa/kostar det? Är inte mekanisk av mig! Eller går det som det gör nu?

Sök