Motor skrammel saab 9-5 Aero 00

M_icke_
7 augusti 2012 · 3 466 Inlägg

mikael_86 skrev:
okej.... för den skrammlade absolut inget alls när ja köpte den i februari.... utan det kom mer o mer nu på senare tid lr rättare sagt det kom precis innan ja gjorde service på den o sen mer.... är de lätt o ta bort oljetråget på den för o göra rent silen??? har läst att de ska vara lite jobbigare o ta bort de på aeron än dom andra 9-5orna

Vet man inte hur man ska göra är det ett rent helvete på Aero 00-01. Vet man bara hur man ska göra så tar det inte många minuter extra.

Du måste först skruva bort främsta delen av avgassystemet. Du ser då att oljetråget går ner till lägsta punkten på växellådan. Har du sen tur så har någon redan haft oljetråget av(med tanke på hur långt din bil har gått så finns de ju en chans).
Skulle det inte vara några hål borrade så kan du göra detta själv. Behöver borras 2 hål.
Jag använde 35mm hålsåg när jag gjorde detta. Var precis så man kunde få loss den innersta bulten med en 13mm led-nyckel.  Sen behöver du även ta loss övre motorfästet så du kan flytta motorn lite.
Hissar du då upp motorn ett par cm i högerkant och trycker den lite åt vänster när du ska få av/på oljetråget så ska de gå precis.

Bild på hur jag borrade:
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-d41dfb14dad247afad1635490c3f45c6.jpg

Kolla även så vevhusvent är uppgraderad!

Kan tillägga att jag fick byta kedjor på min Aero -00 nu på 16000mil. Spännaren va ute 18,5mm då.
Med andra ord kan det mycket väl vara andra bytet på din bil.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
SibbSon Mr. AUDI !
7 augusti 2012 · 642 Inlägg

Byt spännaren, min blev mkt tystare efter bytet, o kostar inte en förmögenhet.. sen skulle jag absolut köra omega produkterna, det enda ja skulle undvika är att köra omega på gamla bilar från början på 90 eller 80 talet, dem e så pass slitna så packningar osv håller inte lika tätt om man rengör med omega.. o bytet av spännaren tog mig 10min smile

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
mikael_86
7 augusti 2012 · 860 Inlägg

okej... jag har inte direkt krypit under bilen o kollar hur själva olje tråget ser ut.... bara haft den upphissad o slipat rent den från all ytrost o underredsbehandlat den med svart hammarlack..

okej men hjälper det med att köpa en ny kedjespännare då om kedjan är gammal o sliten då??? och vad kostart isf en ny kedjespännare??? köpte iaf en 10w50 mineral olja nu o ska byta till den oljan istället för min 5w40 helsyntet olja från biltema.... hoppas de blir bättre iaf

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
saaboge
7 augusti 2012 · 33 Inlägg

Jag lämnade nyss in min saab 9-3 aero 01
En privat person, 3000 för arbetet + delarna

mikael_86
7 augusti 2012 · 860 Inlägg

okej vem då??? kan han byta på min saab 9-5 aero isf???

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
saaboge
7 augusti 2012 · 33 Inlägg

jo det skulle han kanske kunna göra men det var farsan som kände han så det blev ett spec pris

mikael_86
7 augusti 2012 · 860 Inlägg

okej hehehe.... kan du kolla med han vad han ska ha för o byta allt med kedjor på en saab 9-5 aero 00

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
saaboge
7 augusti 2012 · 33 Inlägg

kan höra med han när han är klar med min
det är inget roligt jobb så är lite tveksam att han vill göra en till tongue

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
8 augusti 2012 · 2 405 Inlägg

Är lite slö och orkar inte läsa igenom allas inlägg så kommer med ett svar ändå så får vi se om någon annan nämnt det innan smile

När du gör en invändig motortvätt på en bil så släpper alla olje lager som sat sig mellan delar (smuts lager inte glid lager). Detta gör att du får en motor som är ren men du märker även av glappen och det som är slitet mycket mer.
Många gånger så har man fastbränd olja som satt sig i mellan dessa spelrum som hindrar detta från att förekomma men som sakt tvättar du bort det så blir de värre.

Detta kan även förekomma när du växlar mellan en lite tjockare olja och går ner på en finare som är tunnare. Motorn har sina glapp som inte den nya tjockleken på oljan motverkar lika bra och motorn tillåter dessa glapp att spela igen, vilket ofta kan resultera i värre skador på motorn.

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
Loven
9 augusti 2012 · 16 Inlägg

Invändig motortvätt av en äldre motor går oftast bra, men det är inte alls ovanligt att skit lossnar och täpper igen på fel ställe. = Hyfsat obra = Potentiellt tokras.

Vad gäller olja till en SAAB 9-5.....Jag kommer kanske att skriva samma sak i flera trådar framöver, men här kommer det för första gången på Garaget.org:

ANVÄND RÄTT OLJA TILL SAAB 9-5. RÄTT OLJA ÄR LIKA MED RÄTT KLASSNING OCH RÄTT VISKOSITET. DESSA MOTORER ÄR EXTREMT KÄNSLIGA VAD GÄLLER OLJAN. GM:S DEXOS II OLJA, 5W30 ÄR RÄTT FÖR DESSA BILAR.

Min undran är varför man ska stöka med någon Biltemaolja när GM:s egna olja som är väl utprovad för dessa motorer, är lika billig (eller i vissa fall billigare) än Biltemas olja????

Senast redigerat av Loven (9 augusti 2012)

FenioN
10 augusti 2012 · 120 Inlägg

jag har haft 2st 9-5 en Aero som va trimmad och nu en 2,0. båda går på biltema olja. men byter olja 2ggr om året. aldrig haft problem. med oljan. det jag skulle rekommendera är att alltid ha koll på oljenivån och byta regelbundet. kanske tom en extra gång om man kör mycket korta sträckor. 
kostar ju bara 300 kr för filter och olja. och det är en billig försäkring

Saab 9-5 2.0t -04
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang