Tonade rutor...

BlandadBenzin
24 februari 2007 · 202 Inlägg

Tja

joo jag undrar om det är lagligt att ha koolsvarta rutor bak och fram, då menar ja inte framrutan utan på dörrarna

ventohuan Fartdåre!
24 februari 2007 · 592 Inlägg

Torrone skrev:
Tja

joo jag undrar om det är lagligt att ha koolsvarta rutor bak och fram, då menar ja inte framrutan utan på dörrarna

Bak får du ha helt svart men inte fram. Ska va ett visst ljus genom släpp. Kan dock inte värdena.
Men nyare bilar brukar kunna vara lite tonade runt om. Detta ska tydligen vara max toning fram sa besiktningen till mig när ja pratade med dom om de för något år sedan.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
Danniboy This is me
24 februari 2007 · 334 Inlägg

Toning på sidofram rutor ej tillåtet, endast toning från fabrik.

danielgbg
24 februari 2007 · 27 Inlägg

du får ha helsvart på bakrutan o rutorna runt bilen. men framrutan o sidorutorna fram får d va max 15% toning på.

kan aldrig bli för mycket bas eller hk
Thorssa
24 februari 2007 ·

danielgbg skrev:
du får ha helsvart på bakrutan o rutorna runt bilen. men framrutan o sidorutorna fram får d va max 15% toning på.

Fel. Vindrutan ska släppa igenom 75% ljus och rutorna på framdörrarna 70%. Problemet är att en originalruta ofta släpper igenom just detta.  Har varit uppe massor av gånger tidigare på forumet.

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
24 februari 2007 · 3 585 Inlägg

bakrutorna och sido bakrutorna får du måla med svart färg om du nu skulle vilja det. fram sido rutorna får du inte röra överhuvud taget. bara lagligt om det är gjort från fabrik

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BlandadBenzin
24 februari 2007 · 202 Inlägg

Vad trist sad

hade gärna haft rätt mörka sido framrutor...

andreas_940
24 februari 2007 · 498 Inlägg

kimpan_90 skrev:

Torrone skrev:
Vad trist sad

hade gärna haft rätt mörka sido framrutor...

Det går att tona rutorna.. men då måse de vara tonade från företag som besiktningen godkänner.. du får inte göra det själv på framrutorna.. men om ett företag gör det så får du ha de.. men de får ju bara mörkelägga en viss del.. tror att det bara får vara 75% lr ås va det helt fel:P
Hoppas de blir bra
hare

LÄS tidigare inlägg!!

Rutan har redan otonad 75% genomsläpp!

forddavid
24 februari 2007 · 1 Inlägg

Ta på dig mörka solglasögon, det går igenom bilprovningen

Madhouse
25 februari 2007 · 1 079 Inlägg

Torrone skrev:
Vad trist sad

hade gärna haft rätt mörka sido framrutor...

Du har 2 alternativ

1. acceptera att det inte är lagligt
2. tona ändå och ha det snyggt och ta ev böter/riva filmen på plats, och till varje besiktning byta rutor/riva filmen.

Jag brukar köra alt 2, har lätt röktonad film, fördel blir duktig på att solfilma, nackdel ännu mer att plocka av till besiktningen.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
marcus940
25 februari 2007 · 15 Inlägg

ruhler skrev:

Torrone skrev:
Vad trist sad

hade gärna haft rätt mörka sido framrutor...

Du har 2 alternativ

1. acceptera att det inte är lagligt
2. tona ändå och ha det snyggt och ta ev böter/riva filmen på plats, och till varje besiktning byta rutor/riva filmen.

Jag brukar köra alt 2, har lätt röktonad film, fördel blir duktig på att solfilma, nackdel ännu mer att plocka av till besiktningen.

Eller så skaffar man sig ett par till framrutor och bara byter under besiktingen big_smile Så göra iaf jag med min 940 big_smile

MVH Marcus

BlandadBenzin
25 februari 2007 · 202 Inlägg

Hehe bra tips... bra tips

BlandadBenzin
25 februari 2007 · 202 Inlägg

andreas_940 skrev:

kimpan_90 skrev:

Torrone skrev:
Vad trist sad

hade gärna haft rätt mörka sido framrutor...

Det går att tona rutorna.. men då måse de vara tonade från företag som besiktningen godkänner.. du får inte göra det själv på framrutorna.. men om ett företag gör det så får du ha de.. men de får ju bara mörkelägga en viss del.. tror att det bara får vara 75% lr ås va det helt fel:P
Hoppas de blir bra
hare

LÄS tidigare inlägg!!

Rutan har redan otonad 75% genomsläpp!

Ja vet inte redigt vad du snackar om men du bara grubblar säkert...

jag sa att jag ville ha mina framsidorutor mörkare än vad dem redan är. Och ja vet att de måste släppa igenom 75% och att dem redan gör det orginalt..

så vad är ditt problem?

andreas_940
25 februari 2007 · 498 Inlägg

Torrone skrev:

andreas_940 skrev:

kimpan_90 skrev:

Det går att tona rutorna.. men då måse de vara tonade från företag som besiktningen godkänner.. du får inte göra det själv på framrutorna.. men om ett företag gör det så får du ha de.. men de får ju bara mörkelägga en viss del.. tror att det bara får vara 75% lr ås va det helt fel:P
Hoppas de blir bra
hare

LÄS tidigare inlägg!!

Rutan har redan otonad 75% genomsläpp!

Ja vet inte redigt vad du snackar om men du bara grubblar säkert...

jag sa att jag ville ha mina framsidorutor mörkare än vad dem redan är. Och ja vet att de måste släppa igenom 75% och att dem redan gör det orginalt..

så vad är ditt problem?

Jag skrev inlägget till "kimpan_90"

Thony_mannen
26 februari 2007 · 263 Inlägg

Tyvär! Hade den ljusaste toningen på mina framsidorutor, men det gick inte igenom besiktiningen! Men jag satte på ny film efter besiktningen! Synd att man inte få ha det, för det är ju snyggt och väldigt bra på tex soliga sommardagar!

Volvo-Real-Power!
Chrom Kapten Långsam
26 februari 2007 · 185 Inlägg

http://www.solarplexius.com

Lättare att montera ner inför besiktning kanske, men å andra sidan kan man inte hissa ner rutorna med denna "toning" hmm

Frosted
13 mars 2007 · 1 878 Inlägg

hade sånna här. men jag gillade dem inte så det fick bli vanlig film! iaf synd att man inte kan tona sidorutorna!

/en besiken man på svenska lagen om tonade rutor!

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Danniboy This is me
13 mars 2007 · 334 Inlägg

En variant som jag kör är att ha 2 besiktningsrutor smile

Senast redigerat av Dakiz (13 mars 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang